AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #1 Skrevet 29. juni 2019 Problemet mitt er at jeg har vansker med å si nei til folk, noe som fører til at jeg er mer sosial enn jeg orker. Jeg er dessverre introvert og blir sliten av å henge med folk, også mine nærmeste venner. Nå er jeg 32 år, og jeg merker folk er litt mer opptatt med sitt, så vi treffes sjeldnere. Noe som er veldig bra for meg. Men så har jeg én venninne som er noen år yngre, og kontakter meg ukentlig og vil ses. Jeg merker at jeg må begynne å sette litt grenser for meg selv, for jeg blir rett og slett veldig sliten av å være med henne ukentlig. Hun spiller på samvittigheten min ved å si at hun er ensom, og viser liten innsikt i det å måtte ha alenetid. Jeg har skjønt at jeg må si tydeligere i fra om behov for alenetid, og bry meg mindre om reaksjonene jeg får. Men det er veldig vanskelig å bryte mønsteret. Har noen råd? Anonymkode: 63c35...e21
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #2 Skrevet 29. juni 2019 https://www.kk.no/livstil/laer-deg-a-si-nei/67890590 Anonymkode: c678c...a00
Gjest hind Skrevet 29. juni 2019 #3 Skrevet 29. juni 2019 Det høres nesten ut som du er i ferd med å isolere deg? Det er jo ikke helt bra selv om man er introvert.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #4 Skrevet 29. juni 2019 Just now, hind said: Det høres nesten ut som du er i ferd med å isolere deg? Det er jo ikke helt bra selv om man er introvert. Nei, jeg er sosial flere ganger i uka, og det er litt mye, Et par ganger i uka hadde nok vært optimalt. Men jeg har såpass mange venner at det fort blir 3-4 avtaler. Jeg forklarte meg nok ikke godt. nok i HI, men jeg er litt lei av at man skal bli sett på som en isolert huleboer fordi man har behov for alenetid. Mitt problem at jeg ikke klarer å si nei, så jeg er jo sosial. Anonymkode: 63c35...e21 2
Gjest hind Skrevet 29. juni 2019 #5 Skrevet 29. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nei, jeg er sosial flere ganger i uka, og det er litt mye, Et par ganger i uka hadde nok vært optimalt. Men jeg har såpass mange venner at det fort blir 3-4 avtaler. Jeg forklarte meg nok ikke godt. nok i HI, men jeg er litt lei av at man skal bli sett på som en isolert huleboer fordi man har behov for alenetid. Mitt problem at jeg ikke klarer å si nei, så jeg er jo sosial. Anonymkode: 63c35...e21 Ok. Kanskje du kan gjøre en fast avtale med henne, med passende tid imellom gangene, og gjøre klart at du ikke orker mer enn det? Jeg ville i alle fall syntes det var bedre enn å bli forsøkt overtalt til å møtes hyppigere enn jeg ønsket.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #6 Skrevet 29. juni 2019 Jeg har blitt bedre til dette med årene og har nå sagt fra til alle mine venner at jeg er introvert og trenger en del alenetid. Du kan jo bare være ærlig og forklare hvorfor: "Jeg synes det er veldig kjekt å være med deg, men jeg er introvert og trenger en del tid alene.Sosiale avtaler et par ganger i uken er greit, men etter det så trenger jeg tid for meg selv." Hvis hun da spør om å treffes når det ikke passer, så kan du bare svare noe sånt som: "Jeg kan ikke i dag, dessverre. Jeg er sliten og trenger å slappe av. Hva med onsdag neste uke?" Anonymkode: 96789...502
Gjest xfs367 Skrevet 29. juni 2019 #7 Skrevet 29. juni 2019 Haha! Dette kjenner jeg meg igjen i Skal gi deg et hett tips: Hvite løgner er din venn! Selv har jeg en hobby/deltidsjobb/livsprosjekt som alle vet at jeg driver med, og som jeg alltid kan skylde på.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #8 Skrevet 29. juni 2019 Takk for rådene! Jeg har tydd til en del hvite løgner. 😛 Men merker jeg begynner å bli litt lei, og tror det kan være bra for meg å bli litt mer tydelig på mine behov. Jeg tror mitt største problem med denne venninnen er at hun har flere ganger gitt inntrykk av å ikke forstå at man kan ha behov for alenetid, så jeg tror ikke at det å skulle begynne å prøve å forklare også innebærer at jeg blir møtt med skepsis, og kanskje en syrlig kommentar. Og det er det jeg må øve meg på å takle, for det handler jo egentlig ikke om hva hun forstår og ikke, men hva jeg har behov for. Anonymkode: 63c35...e21
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå