AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #1 Skrevet 29. juni 2019 Jeg vet at reglene er at du ikke kan få feriepenger utbetalt samtidig som du mottar sykelønn. Det jeg ikke helt klarer å forstå er logikken bak denne regelen. Det er jo ikke et krav at alle tar ferie i juni/juli (når feriepengene blir utbetalt). Kan noen forklare meg det? Anonymkode: cff4c...825
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #2 Skrevet 29. juni 2019 Det er ikke anledning å få ferie utbetalt i penger. Da får du feriepenger når du er friskmeldt og tar ferie. Anonymkode: 88b29...eeb 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #3 Skrevet 29. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke anledning å få ferie utbetalt i penger. Da får du feriepenger når du er friskmeldt og tar ferie. Anonymkode: 88b29...eeb Jeg er ikke sykemeldt, og har fått feriepengene mine, takk. De fikk jeg utbetalt ca 7 uker før jeg skulle gå ut i ferie. "Det er ikke anledning til å få ferie utbetalt i penger ". Det vet jeg, men det var ikke det jeg spurte om. Jeg kan i teorien få utbetalt feriepengene mine opptil 8-10 mnd før jeg velger å ta ferie. Det er ikke krav om å avvikle ferie den måneden du mottar feriepengene. Hvorfor er det annerledes for sykemeldte arbeidstakere? Hvorfor kan ikke de motta feriepenger i juni mens de er sykemeldte , og avvikle ferie i f.eks i august eller oktober, slik alle andre arbeidstakere har mulighet til nå gjøre? ( Venninnen min skulle få sine feriepenger utbetalt i juni, og hadde invitert til 30-årslag rundt den tiden, og hadde invitert god tid i forkant så venner langt vekk i fra kunne bestille billige tog- eller flybilletter. I mai skadet hun seg, og ble sykemeldt. Dermed fikk hun ikke utbetalt feriepengene, og måtte avlyse selskapet på grunn av det, med alt det medførte av avbestillinger osv) Anonymkode: cff4c...825
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #4 Skrevet 29. juni 2019 Man får da utbetalt feriepenger selv om man er sykmeldt Anonymkode: f2c2f...7f4 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #5 Skrevet 29. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man får da utbetalt feriepenger selv om man er sykmeldt Anonymkode: f2c2f...7f4 Ja, men da får man ikke sykelønn. (Avvikler ferien i sykmeldingsperioden) F.eks venninnen min er satt opp til å avvikle ferie i august, men skulle få feriepengene i juni. Hun har bestilt ferietur til Den oppsatte ferien, og å flytte den er ikke mulig hverken på grunn av det, eller på grunn av arbeidsgiver. Dermed får hun ikke feriepengene utbetalt før hun er friskmeldt, og tilbake i jobb. Anonymkode: cff4c...825
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #6 Skrevet 30. juni 2019 Feriepenger påvirker ikke sykepengeutbetalingen. Å ha ferie, derimot, det påvirker sykepengeutbetalingen. Du får ikke nødvendigvis sykepenger hvis du skal ha ferie, men du kan søke om å beholde sykepengene ved utenlandsopphold. Arbeidsgiver kan holde igjen feriepenger ved sykemelding, fordi feriepengene er ment å bruke til ferier. Man kan ta ut ferie i sykemeldingen sin, så sant den ikke er til hinder for oppfølging fra NAV og lege, eller så sant den ikke forverrer helsetilstanden til den sykemeldte. Dette må også gis beskjed om til NAV, og det kan være greit å snakke med lege slik at de kan dokumentere det. Hvis ferieavviklingen er planlagt og da skjer til tross for sykemeldingen, så bør arbeidsgiver utbetale feriepengene. Feriepengene skal brukes ved ferieavvikling, og hvis du avvikler ferie i sykemelding har du jo fortsatt ferie. Anonymkode: f5db1...187 4
Gjest Albbas Skrevet 30. juni 2019 #7 Skrevet 30. juni 2019 Det er ingen regler som sier at du ikke kan få utbetalt feriepengene mens du er sykemeldt...?
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #8 Skrevet 30. juni 2019 Til de som sier at sykemelding ikke påvirker feriepengeutbetaling: https://www.sticos.no/fagstoff/kategori/feriepenger/skal-du-ha-feriepenger-i-juni-naar-du-er-sykmeldt Her står det at du kan ikke få feriepenger utbetalt fra arbeidsgiver samtidig som du mottar sykepenger fra NAV. Avvikler du ferie i sykmeldingsperioden kan du selvsagt få utbetalt feriepengene, men det er utenfor problemstillingen. Det vanligste er at man får utbetalt feriepenger i juni, uavhengig av når ferie skal avvikles. Når man er sykemeldt blir det altså gjort unntak fra dette, og feriepenger kan kun utbetales den måneden ferien skal avvikles. Og jeg lurer på bakgrunnen for dette. Sitat Månedslønt og sykmeldt Er du egentlig månedslønt hvis du er sykmeldt og får utbetalt sykepenger direkte fra NAV og ikke fra arbeidsgiver? Du kan sikkert si at du har i avtalen din at du er månedslønt, men i tillegg så er det NAV som utbetaler sykepenger direkte til deg. Det betyr at arbeidsgiver ikke klarer å trekke deg i lønn for feriedager i juni. Opphører ikke inntekten, så kan du i utgangspunktet ikke få feriepengene. Anonymkode: cff4c...825
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #9 Skrevet 30. juni 2019 Jeg er sykemeldt men fikk allikevel feriepengene mine til riktig tid, selv om jeg ikke tar ferie ennå. Men jeg jobber i kommunen og ble også trukket for ferie på den lønnen som jeg fikk feriepenger. Det spørs kanskje også litt om man får sykepengene direkte fra nav, eller om arbeidsgiver er mellomledd. Jeg får sykelønn gjennom arbeidsgiver. Anonymkode: 55e26...faa
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #10 Skrevet 30. juni 2019 Jeg fikk også feriepenger selv om jeg er sykemeldt og får sykepenger fra nav, da mitt vikariat har gått ut. Anonymkode: 9c272...cbe
Gjest Anonym Bruker Skrevet 30. juni 2019 #11 Skrevet 30. juni 2019 På 29.6.2019 den 14.32, AnonymBruker skrev: Jeg vet at reglene er at du ikke kan få feriepenger utbetalt samtidig som du mottar sykelønn. Det jeg ikke helt klarer å forstå er logikken bak denne regelen. Det er jo ikke et krav at alle tar ferie i juni/juli (når feriepengene blir utbetalt). Kan noen forklare meg det? Anonymkode: cff4c...825 Må vere en solid bløff. Selvsagt har men rett på å få utbetalt feriepenger selv om ein er sykmeldt ettersom feriepengene er opparbeidet igjennom inntekt fra året før.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #12 Skrevet 30. juni 2019 1 time siden, Anonym Bruker skrev: Må vere en solid bløff. Selvsagt har men rett på å få utbetalt feriepenger selv om ein er sykmeldt ettersom feriepengene er opparbeidet igjennom inntekt fra året før. Da må man også ta ferie. Det er ikke anledning å få ut ubenyttet ferie i penger. Anonymkode: 88b29...eeb
Gjest Albbas Skrevet 1. juli 2019 #13 Skrevet 1. juli 2019 7 hours ago, AnonymBruker said: Da må man også ta ferie. Det er ikke anledning å få ut ubenyttet ferie i penger. Anonymkode: 88b29...eeb Jo. Feriepenger er ikke betaling for ubenyttet ferie. Men du kan ikke kreve LØNN i stedetfor å ta ut ferie. Hvis du ikke benytter deg av ferie får du både lønn og feriepenger (men er man frisk må man altså benytte seg av ferie). Er du sykemeldt hele 2019 skal du likevel ha feriepengene fra 2018. Det er ikke dette ts spør om,da.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #14 Skrevet 1. juli 2019 2 minutter siden, Albbas skrev: Jo. Feriepenger er ikke betaling for ubenyttet ferie. Men du kan ikke kreve LØNN i stedetfor å ta ut ferie. Hvis du ikke benytter deg av ferie får du både lønn og feriepenger (men er man frisk må man altså benytte seg av ferie). Er du sykemeldt hele 2019 skal du likevel ha feriepengene fra 2018. Det er ikke dette ts spør om,da. Nei, da skal all feriefritid tilhørende 2019 overføres til 2020. Arbeidsgiver har egentlig ikke lov til å utbetale feriepenger før ferien avvikles, selv om det er mange som allikavel gjør det. Anonymkode: b84b1...ba5
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #15 Skrevet 1. juli 2019 4 timer siden, Albbas skrev: Jo. Feriepenger er ikke betaling for ubenyttet ferie. Men du kan ikke kreve LØNN i stedetfor å ta ut ferie. Hvis du ikke benytter deg av ferie får du både lønn og feriepenger (men er man frisk må man altså benytte seg av ferie). Er du sykemeldt hele 2019 skal du likevel ha feriepengene fra 2018. Det er ikke dette ts spør om,da. Feriepenger er istedenfor lønn under ferie ja. Av nytt regelverk i 2018 er det ikke lenger lov å betale ut unyttet ferie i penger. «Etter endring i ferieloven per 1. juli 2018, er det ikke lenger adgang til å utbetale ikke avviklet ferie på grunn av sykdom eller foreldrepermisjon. All lovbestemt ferie skal avvikles, forutsatt at den blir betalt ved feriepengeopptjening. Det er kun når arbeidsforholdet opphører at arbeidstaker har rett på feriepenger uten avvikling av ferie.» Anonymkode: 88b29...eeb
Gjest Anonym Bruker Skrevet 1. juli 2019 #16 Skrevet 1. juli 2019 (endret) På 30.6.2019 den 22.46, AnonymBruker skrev: Da må man også ta ferie. Det er ikke anledning å få ut ubenyttet ferie i penger. Anonymkode: 88b29...eeb Ferie er lovbestemt. Mange som har gått sykemeldt over en lengre periode finner kanskje ut at de ikkje har behov for å avikle ferien,men arbeidsgiver kan unnvere å betale ut feriepenger dersom arbeidstager ikkje ønsker å "ta ut ferie" Endret 1. juli 2019 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #17 Skrevet 1. juli 2019 1 minutt siden, Anonym Bruker skrev: Ferie er lovbestemt. Mange som har gått sykemeldt over en lengre periode finner kanskje ut at de ikkje har behov for å avikle ferien. H Men da får de, dersom arbeidsgiver følger loven, heller ikke feriepengene sine ut. Anonymkode: b84b1...ba5
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #18 Skrevet 2. juli 2019 8 timer siden, Anonym Bruker skrev: Ferie er lovbestemt. Mange som har gått sykemeldt over en lengre periode finner kanskje ut at de ikkje har behov for å avikle ferien,men arbeidsgiver kan unnvere å betale ut feriepenger dersom arbeidstager ikkje ønsker å "ta ut ferie" «Etter endring i ferieloven per 1. juli 2018, er det ikke lenger adgang til å utbetale ikke avviklet ferie på grunn av sykdom eller foreldrepermisjon. All lovbestemt ferie skal avvikles, forutsatt at den blir betalt ved feriepengeopptjening. Det er kun når arbeidsforholdet opphører at arbeidstaker har rett på feriepenger uten avvikling av ferie.» Anonymkode: 88b29...eeb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå