AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #1 Skrevet 29. juni 2019 Hei! Når det gjelder privatkjøp, hvor sterk må saken være for at den i det hele tatt skal bli behandlet? Jeg har kjøpt et par sko fra en annen på nett, kostet meg 450kr. Skoene er ikke i samme farge som anvist på bildet. Selger mener at dette stod det om på annonsen, og at vedkommende har skrevet at ingen retur tas imot. Men jeg liker ikke skoene fordi de ikke er lik det bildet jeg handlet utifra. Annonsen er også slettet nå. Hva kan jeg forvente at Forbrukerrådet gjør her? Anonymkode: 2c322...f4e
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #2 Skrevet 7. juli 2019 Det er ikke noe krav til "hvor sterk" saken må være for at Forbrukerrådet skal behandle den. Forbrukerrådet har riktignok noen saker de ikke behandler, slik som klage på helsetjenester, utdanning og andre velferdstjenester, noe som din sak uansett ikke faller inn under. I første omgang ville jeg heller fremstilt en formell klage til selger dersom du mener at du har mottatt en "feil" vare. Du kan også be selger om en kopi av den opprinnelige annonsen, da den ofte vil være lagret på vedkommendes profil, selv om den ikke lenger er synlig for deg. Dersom klagen mot selger ikke fører frem, kan du sende sende ny klage til Forbrukerrådet. Du finner mer informasjon om dette her. Lykke til! Anonymkode: b8a52...413
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #3 Skrevet 7. juli 2019 "Privatkjøp""Fra en annen på nett"? Er dette en profesjonell selger eller en annen privatperson? Hvis det er en privatperson, er du ikke forbruker, da faller saken under kjøpsloven, og blir dermed ikke behandlet av forbrukerrådet. Anonymkode: 20939...f14
Gjest Lykkeligper Skrevet 7. juli 2019 #4 Skrevet 7. juli 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Privatkjøp""Fra en annen på nett"? Er dette en profesjonell selger eller en annen privatperson? Hvis det er en privatperson, er du ikke forbruker, da faller saken under kjøpsloven, og blir dermed ikke behandlet av forbrukerrådet. Anonymkode: 20939...f14 Her var det mye feil
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #5 Skrevet 7. juli 2019 3 minutter siden, Lykkeligper skrev: Her var det mye feil Spesifiser feilene da. Anonymkode: 20939...f14
Gjest Lykkeligper Skrevet 7. juli 2019 #6 Skrevet 7. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spesifiser feilene da. Anonymkode: 20939...f14 Forbrukerrådet behandler saker mellom privatkjøpere også
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #7 Skrevet 7. juli 2019 5 minutter siden, Lykkeligper skrev: Her var det mye feil Blir så lei av dere dåsemikler, som spyr ut dritt, uten kompetanse. For å presisere, i forhold til TS` uttrykte situasjon: § 1.Alminnelig virkeområde Loven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov. Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet. Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34#KAPITTEL_1https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34#KAPITTEL_1 Dermed, hvis TS ikke er forbruker, som definert i lov om forbrukerkjøp, anses det ikke som en forbrukerkjøpssak. Ergo spørsmål angående formuleringer som "privatkjøp" og "fra en annen på nett". Anonymkode: 20939...f14
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #8 Skrevet 7. juli 2019 5 minutter siden, Lykkeligper skrev: Forbrukerrådet behandler saker mellom privatkjøpere også Du har rett i det, jeg tok feil. Sorry. Sjekket det opp. Mye negativ energi på KG som jeg har samlet opp. Skal ta meg en ferie herfra. Anonymkode: 20939...f14
Gjest Lykkeligper Skrevet 7. juli 2019 #9 Skrevet 7. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du har rett i det, jeg tok feil. Sorry. Sjekket det opp. Mye negativ energi på KG som jeg har samlet opp. Skal ta meg en ferie herfra. Anonymkode: 20939...f14 Går bra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå