AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #1 Skrevet 29. juni 2019 På gjenpartsbrevet jeg fikk fra experian står det at jeg utgjør middels/høy risiko, så vil tro det er derfor jeg fikk avslag på bank Norwegian kort.... Aldri hatt en betalingsanmerkning i mitt liv, betaler alltid det kredittkortet jeg har før forfall. Ingen gjeld utover boliglån. Fikk avslag, så fikk samboer til å bestille istedenfor, vi skal uansett bruke det sammen. Vi har felles boliglån, men jeg står som hovedlånetager. Han har litt studielån, jeg har ikke. Jeg tjener mer enn han. Han fikk kort med en gang! Klarer ikke å forstå hvorfor jeg utgjør noe risiko! Loagga meg inn hos experian, men er jo ikke mer info der enn i gjenpartsbrevet. Vil kun ha nytt kredittkort for å få cashback/bonuspoeng. Skal søke et annet, men regner med avslag.... Noen som vet hvordan de kommer frem til sånne konklusjoner? Anonymkode: acd96...9f4
Pillarguri Skrevet 29. juni 2019 #2 Skrevet 29. juni 2019 Kan det være at du har et veldig høyt boliglån i forhold til inntekten din? Hvis de mener at det er det maksimale du kan håndtere, da er det sannsynligvis grunnen til avslaget. 4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #3 Skrevet 29. juni 2019 Akkurat nå, Pillarguri skrev: Kan det være at du har et veldig høyt boliglån i forhold til inntekten din? Hvis de mener at det er det maksimale du kan håndtere, da er det sannsynligvis grunnen til avslaget. Vi har jo boliglånet sammen, og han tjener mindre enn meg, og fikk kort.... så vil ikke tro det? Eller står alt på meg i sånne registre når jeg står som hovedlånetager, og han er medlånetager 🤔 Anonymkode: acd96...9f4 1
A-hunter Skrevet 29. juni 2019 #4 Skrevet 29. juni 2019 Du kom nok litt uheldig ut i profileringen av risiko uten at vi kan vite nøyaktig hvorfor. Det er ikke personlig eller rettet mot deg, men algoritmer som er satt sammen gjennom veldig mange elementer.
ajarRun Skrevet 29. juni 2019 #5 Skrevet 29. juni 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har jo boliglånet sammen, og han tjener mindre enn meg, og fikk kort.... så vil ikke tro det? Eller står alt på meg i sånne registre når jeg står som hovedlånetager, og han er medlånetager 🤔 Anonymkode: acd96...9f4 Har inntekten din vært variabel? Bank Norwegian gir jo kort til alle, søkte du om en absurd høy grense? Og husk bank Norwegian sitt kort er et av de dårligste bonuskortene. Med mindre man reiser mye med Norwegian. 1% opp til hva, 150 000 og så en halv prosent? Pisskort. Bruker det nesten aldri. Trumvisa gir jo en halv prosent på alle kjøp, i cash. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #6 Skrevet 29. juni 2019 1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev: Har inntekten din vært variabel? Bank Norwegian gir jo kort til alle, søkte du om en absurd høy grense? Og husk bank Norwegian sitt kort er et av de dårligste bonuskortene. Med mindre man reiser mye med Norwegian. 1% opp til hva, 150 000 og så en halv prosent? Pisskort. Bruker det nesten aldri. Trumvisa gir jo en halv prosent på alle kjøp, i cash. Søkte om 100k, samme som min samboer fikk innvilget dagen etter. Nei, rimelig lik lønn siste 3 -4 år, endel opp i 2018, men de tallene har de uansett ikke enda. Googlet litt, og komplettbank har 1% flashback om jeg husker riktig.det er vel også det Norwegian har frem til 100k, etter det 0,5 %. Tror mange har bedre enn trumfs 0,5?! Anonymkode: acd96...9f4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #7 Skrevet 29. juni 2019 Ring dem og spør. Jeg opplevde også avslag til tross for relativt høy inntekt og lite gjeld, ringte dem og spurte hvorfor og de sa at det antagelig var skjedd en feil og ga meg kredittkort med enda høyere beløpsgrense enn jeg hadde bedt om. Dette var dog i en annen bank enn Norwegian. Anonymkode: c616d...55e
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #8 Skrevet 29. juni 2019 Ringte du de som utfører kredittskjekken, eller banken? Skal søke hos noen flere , får jeg avslag så skal jeg vurdere det ja! Anonymkode: acd96...9f4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #9 Skrevet 29. juni 2019 Med det nye systemet regnes summen av beløpsgrensene for kredittkortene dine som gjeld, kanskje de brukte det for å beregne. Anonymkode: 71298...950 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #10 Skrevet 29. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ringte du de som utfører kredittskjekken, eller banken? Skal søke hos noen flere , får jeg avslag så skal jeg vurdere det ja! Anonymkode: acd96...9f4 Ringte banken. :) Anonymkode: c616d...55e
ajarRun Skrevet 29. juni 2019 #11 Skrevet 29. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Søkte om 100k, samme som min samboer fikk innvilget dagen etter. Nei, rimelig lik lønn siste 3 -4 år, endel opp i 2018, men de tallene har de uansett ikke enda. Googlet litt, og komplettbank har 1% flashback om jeg husker riktig.det er vel også det Norwegian har frem til 100k, etter det 0,5 %. Tror mange har bedre enn trumfs 0,5?! Anonymkode: acd96...9f4 1% i noe låst til et kort er ikke så bra. 355 har 2% på bensinstasjoner, trumf er mye bedre på dagligvare, flexivisa har 4% på klær, elektronikk, reise eller bensinstasjoner. Osv. Fordelen med trumf er umiddelbare penger, og du kan få eurobonuspoeng. SAS Eurobonus Mastercard koster penger men gir deg mye mer poeng. Norwegian sitt kort er fintt il å ta ut penger i utlandet da, med mindre man har Revolut eller Cruve.
isw Skrevet 29. juni 2019 #12 Skrevet 29. juni 2019 Middels/høy risiko på kredittscoring kommer som regel av lav alder og muligens høy gjeld. Det er ganske typisk resultat for en person i 25 års alderen 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #13 Skrevet 29. juni 2019 Sånn er det. Jeg har boliglån+studielån, og blir regnet som ikke kredittverdig pga dette, sett opp mot min inntekt. Aldri fått så mye som en purring, betaler alltid full sum for det jeg skal ha, aldri tatt noe på avbetaling og sparer rundt 10k i mnd. Samboer har masse studielån, hatt ulike betalingsanmerkninger, glemmer å betale regninger rett som det er, hatt høy forbruks- og kredittgjeld flere ganger. Han får kort uten å mukke - jeg får ikke til tross for at jeg ringer og spør, forklarer situasjonen, og gir dokumentasjon på at det jeg stemmer sier. Verden er ikke logisk 🤷🏼♀️ Anonymkode: a71cf...5bd
Gjest Blondie65 Skrevet 29. juni 2019 #14 Skrevet 29. juni 2019 Du skal ha 100.000 i kreditt grense på et kort som du kun skal ha for cash back? Ja ja ...
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #15 Skrevet 29. juni 2019 Har du flyttet ofte eller mye siden du flyttet hjemmefra? Hyppig flytting trekker ned kredittscoren, da det er et statistisk faktum at dårlige betalere flytter oftere enn andre, for å slippe vekk fra sine kreditorer. Det er flere ting samlet som spiller inn, men dette er altså en av de. Varierende inntekt som har svingt opp og ned fra år til år spiller også negativt inn fordi = ustabil økonomi. Det liker de heller ikke, selv om inntekten din pr i dag er god. Anonymkode: ef668...730
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #16 Skrevet 29. juni 2019 9 minutter siden, Blondie65 skrev: Du skal ha 100.000 i kreditt grense på et kort som du kun skal ha for cash back? Ja ja ... Jeg har 100 000 i grense på et av kredittkortene mine og jeg bruker dem kun for cashback. Denne mnd brukte jeg f.eks ca 60 000 av dette kortet og det har hendt at jeg har brukt enda mer også, så grensa er passe for min del. Anonymkode: 6e851...fab 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #17 Skrevet 29. juni 2019 Kan ikke forstå hvorfor du ikke skulle få kredittkort. Jeg er under 25 år, eier bolig alene, har makset lån i forhold til lønn. Har selvsagt ingen betalingsanmerkninger på meg. Har dog ikke studielån. Fikk kredittkort uten noe problemer. Anonymkode: c896c...178
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #18 Skrevet 29. juni 2019 Når kredittscoren skal regnes ut er det et hav av parametre det tas hensyn til. Noe så banalt som hvilken del av byen du bor i eller hvor mange ganger du har flyttet de siste årene kan påvirke scoren. Det er umulig å si konkret hvorfor du fikk svaret du fikk. Anonymkode: 3e9ff...918 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #19 Skrevet 29. juni 2019 2 timer siden, Blondie65 skrev: Du skal ha 100.000 i kreditt grense på et kort som du kun skal ha for cash back? Ja ja ... Hvis jeg plutselig skal betale feks ferien så går det fort ut 60k bare der... spiller jo liten rolle, jeg betaler alltid før rentene går! 4 nye takvinduer som vi skal sette inn i sommer blir også godt over 50k. Penger går fort altså, i perioder iallefall. Bodd i dette huset i 6 år, forrige var rekkehus der vi bodde 8 år. Men ikke beste strøket i byen nei.... Og er 45+, så er desverre ikke det at jeg er ung! Så er nok mest det at vi har en del boliglån, men forstår uansett ikke hvorfor samboer fikk.... Anonymkode: acd96...9f4 2
Gjest Blondie65 Skrevet 29. juni 2019 #20 Skrevet 29. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis jeg plutselig skal betale feks ferien så går det fort ut 60k bare der... spiller jo liten rolle, jeg betaler alltid før rentene går! 4 nye takvinduer som vi skal sette inn i sommer blir også godt over 50k. Penger går fort altså, i perioder iallefall. Bodd i dette huset i 6 år, forrige var rekkehus der vi bodde 8 år. Men ikke beste strøket i byen nei.... Og er 45+, så er desverre ikke det at jeg er ung! Så er nok mest det at vi har en del boliglån, men forstår uansett ikke hvorfor samboer fikk.... Anonymkode: acd96...9f4 Men altså: Du har allerede kredittkort med cash back som du betaler takvinduer og ferier med, og som du betaler ned fullt ut hver måned slik at du unngår renter? Hva skal du med to?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå