Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en 23 år gammel jente som har surret mye etter vgs.

Kort sagt ønsker jeg egentlig helst å gå rettsvitenskap, men jeg tror jeg akkurat ikke kommer inn og må derfor vurdere flere alternativer på lista.

Ville du ha valgt å ta opp fag som en 23-åring som har tilbakelagt mye surring fra tidligere, eller ville du ha valgt å studere sosionom, bachelor i psykologi eller kriminologi?

Det verste er at det nesten ikke spiller noen rolle for meg hvilket av de siste studiene jeg velger, annet enn at sosionom kanskje er tryggest. Saken er at jeg kun er motivert for å gå rettsvitenskap, men at jeg etter å ha surret så mye føler at jeg må etablere meg. Snittet til juss øker mye hvert år, og selv om jeg kan ta opp fag er det derfor ikke sikkert at jeg kommer inn neste år. Dette gjør meg så usikker. Hvor bør jeg legge sjansene mine?

Anonymkode: c5bcc...265

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forresten nylig funnet ut at jeg tror rettsvitenskap kan tilfredstille meg og passe meg bra, så dette har ikke vært en drøm.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Rettsvitenskap og kriminologi går vel kanskje litt hånd i hånd? Eller?

Problemet er at ingen kan spå hvordan markedet ser ut om 3 år. Det som er ettertraktet i år, trenger ikke være det om 3 år når "alle" søker de linjene hvor folk trenges. Ideelt bør du bare velge noe du har interesse for. Brenner du for fagene så ryker du noe fremover i rekka på intrvjuene.

Anonymkode: 58745...d33

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Rettsvitenskap og kriminologi går vel kanskje litt hånd i hånd? Eller?

Problemet er at ingen kan spå hvordan markedet ser ut om 3 år. Det som er ettertraktet i år, trenger ikke være det om 3 år når "alle" søker de linjene hvor folk trenges. Ideelt bør du bare velge noe du har interesse for. Brenner du for fagene så ryker du noe fremover i rekka på intrvjuene.

Anonymkode: 58745...d33

3 år frem er ikke lang tid. NAV har spådd markedet frem til 2030. foreslår at du TS tar en titt på navs omverdensanalyse dersom du ønsker å få et innblikk i hva som kan være sikre jobber.

Anonymkode: d61e2...b73

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med sosionom kan du gå ut i jobb etter tre år. Med de to andre bachelorene må du regne med å ta master for å ha gode jobbmuligheter, en bachelor i psykologi eller kriminologi kommer du ikke langt med. 

Du vil få poeng for høyere utdanning, så du vil stille sterkere til å søke på rettsvitenskap neste år. Særlig hvis du tar opp noen fag samtidig. Alle de tre utdanningene du nevner kan sikkert være en ok match sammen med master i rettsvitenskap hvis du kommer inn neste år, ift jobbsøking senere. 

Men i tilfelle du ikke kommer inn på rettsvitenskap senere, tenker jeg sosionom er det smarteste valget.

Anonymkode: 32ed7...e8c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar bachelor i psykologi nå og angrer litt på det pga at det kan bli vanskelig å få jobb. Dvs at jeg må vurdere master eller ta andre jobber enn jeg kanskje ønsker meg. En profesjonsutdanning er nok sikrest.

Anonymkode: 7c9b8...10a

AnonymBruker
Skrevet

Studer det du har mest lyst til. Ville tatt opp fag om jeg var deg. 23 år er ingenting. Jeg blir ferdig når jeg er 35. 

Anonymkode: d65cb...c6b

• Liker 1
Skrevet

Psykologi og kriminologi må du regne med å ta master i for å få relevant jobb. Sosionom er profesjonsrettet og en yrkestittel, og du trenger kun 3 år. Det er også jus inkludert, velferdsjus etc. I tillegg er det psykologifag og annet. Ganske tverrfaglig bachelor sånn sett. Har du sett på fagene du må ta for inspirasjon?

Jeg ville startet på sosionom og hvis jeg hatet det ville jeg sluttet etter 1 år og ta opp fag. Som en over nevner vil du da få to ekstra poeng, samt ekstra alderspoeng.

Til slutt et som: hva med jus gjør det motivert til å velge det studiet?

Lykke til :)

• Liker 1
Skrevet

Gå for det du brenner for! Uten tvil! Søk, kanskje det er få søkere i år. Hvis du ikke kommer inn, så jobber du med karakterene til neste opptak.

Jeg var 26 da jeg begynte på min utdanning, og det er flere i klassen som er eldre enn meg. Fordelen med at jeg er eldre enn flertallet (som er 18), er at jeg tar ting mye mer seriøst enn dem - noe som gjør at jeg får mer ut av studiet. Jeg er veldig glad for at jeg utsatte studiet så lenge. Tibbie på 26 er bedre enn Tibbie på 20, noe jeg tror er likt for mange av oss.

Du kommer til å angre om du velger noe som du egentlig ikke er interessert i. Du er fortsatt veldig ung, og hva har vel ett ekstra år å si for resten av livet ditt?

Skrevet (endret)

For trygg jobb ville jeg valgt sosionom, men du kan vel også prøve deg på førsteklasse juss (dvs privatrett 1+2) som privatist. Kursmateriell er enkelt å få tak i, og om du vil bli jurist må du uansett kunne studere selvstendig. Om du kombinerer det med å ta ex.phil så har du 60stp og dermed  2 høyere utdanningspoeng, siden du får en ekstremt fleksibel timeplan som privatist kan du også ta opp fag for å komme inn på jussen neste år, så begynne rett i andreklasse. Det er hva jeg ville gjort i alle fall :)

Endret av KapteinJ
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Thie skrev:

Psykologi og kriminologi må du regne med å ta master i for å få relevant jobb. Sosionom er profesjonsrettet og en yrkestittel, og du trenger kun 3 år. Det er også jus inkludert, velferdsjus etc. I tillegg er det psykologifag og annet. Ganske tverrfaglig bachelor sånn sett. Har du sett på fagene du må ta for inspirasjon?

Jeg ville startet på sosionom og hvis jeg hatet det ville jeg sluttet etter 1 år og ta opp fag. Som en over nevner vil du da få to ekstra poeng, samt ekstra alderspoeng.

Til slutt et som: hva med jus gjør det motivert til å velge det studiet?

Lykke til :)

TS er allerede 23 år og har fått de alderspoengene hun kan få (med mindre hun vil gå for 23/5-regelen). 

Anonymkode: bc950...885

Skrevet

Jeg ville enten tatt opp fag til å gå rettsvitenskap eller valgt sosionom.

Med kriminologi må du nesten ha master for å få relevant jobb og selv da kan det være vanskelig. Bachelor i psykologi har jeg ingen erfaring med, men regner med at det er cirka som med kriminologi.

AnonymBruker
Skrevet

Det er tre år av livet ditt, så x antall yrkesår, gå for det du virkelig ønsker.

Begynte når jeg var 24 år fordi jeg ikke klarte å bestemme meg.

Anonymkode: 1f277...74f

AnonymBruker
Skrevet
På 29.6.2019 den 10.45, AnonymBruker skrev:

Jeg er en 23 år gammel jente som har surret mye etter vgs.

Kort sagt ønsker jeg egentlig helst å gå rettsvitenskap, men jeg tror jeg akkurat ikke kommer inn og må derfor vurdere flere alternativer på lista.

Ville du ha valgt å ta opp fag som en 23-åring som har tilbakelagt mye surring fra tidligere, eller ville du ha valgt å studere sosionom, bachelor i psykologi eller kriminologi?

Det verste er at det nesten ikke spiller noen rolle for meg hvilket av de siste studiene jeg velger, annet enn at sosionom kanskje er tryggest. Saken er at jeg kun er motivert for å gå rettsvitenskap, men at jeg etter å ha surret så mye føler at jeg må etablere meg. Snittet til juss øker mye hvert år, og selv om jeg kan ta opp fag er det derfor ikke sikkert at jeg kommer inn neste år. Dette gjør meg så usikker. Hvor bør jeg legge sjansene mine?

Kriminologi og psykologi er typiske studier som ikke nødvendigvis enkelt gir jobb. Med bare en bachelorgrad i psykologi kvalifiserer du til en rekke tunge og til tider fæle jobber (miljøterapeut, på institusjoer, etc). Snakker av erfaring. Kriminologi er jeg mer usikker på, men ettersom det bare er ett universitetet i Norge som tilbyr det, tenker jeg at etterspørselen etter kriminologer sikkert ikke er den største på markedet. Rettsvitenskap er et mye mer trygt studium sånn rent jobbmessig, der kvalifiserer man jo til en rekke forskjellig jobber på både privat og i offentlig sektor. Med en grad i juss vil du åpenbart kunne ha fortrinn i mange jobber. Når det gjelder studium derimot, så er rettsvitenskap et laaangt vanskeligere studie å komme igjennom enn f.eks. sosiologi. Rettsvitenskap krever ekstremt mye dedikasjon, lesing, og skriving. På eksamen er ofte faktum og oppgaveteksten 3-4 sider lang, og oppgavebesvarelsen kan fort komme opp i 12-15 sider. Om du er glad i slikt å skrive kort og konsist, men langt, da er juss noe for deg. Er du glad i å lese så kan juss være noe for deg. Er du mer glad i å drøfte, kun velge mellom flere teorier og teoretikere, analysere litt selv og trekke slutninger på tvers, da er kanskje sosiologi bedre.

Med tanke på at du er 23 år er det null problem for deg å bruke ett år på å ta opp fag, dersom rettsvitenskap virkelig er det du ønsker å gå for. Å starte å studere i senere alder og mot slutten av 20-årene kan heller sees på som en styrke enn en svakhet. Ofte er man tryggere på seg selv, man kjenner seg selv bedre og vet hva som kreves. Hvor mange timer innsats man må legge i det. Man er ofte litt forbi den heftigste ungdomsperioden med uteliv og festing, og man kan fokusere på studiene i en mer "ordnet" hverdag. Passer godt for de fleste...

Anonymkode: af27f...be8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, KapteinJ skrev:

For trygg jobb ville jeg valgt sosionom, men du kan vel også prøve deg på førsteklasse juss (dvs privatrett 1+2) som privatist. Kursmateriell er enkelt å få tak i, og om du vil bli jurist må du uansett kunne studere selvstendig. Om du kombinerer det med å ta ex.phil så har du 60stp og dermed  2 høyere utdanningspoeng, siden du får en ekstremt fleksibel timeplan som privatist kan du også ta opp fag for å komme inn på jussen neste år, så begynne rett i andreklasse. Det er hva jeg ville gjort i alle fall :)

Kan jeg spørre deg hvordan/hvor man studerer juss som privatist? Er det bare ved Folkeuniversitetet? For slik jeg forstår det går det ikke an ved UiO lenger. 

Anonymkode: 743ce...0d1

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS er allerede 23 år og har fått de alderspoengene hun kan få (med mindre hun vil gå for 23/5-regelen). 

Anonymkode: bc950...885

Åja ja, stemmer det :)

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre deg hvordan/hvor man studerer juss som privatist? Er det bare ved Folkeuniversitetet? For slik jeg forstår det går det ikke an ved UiO lenger. 

Anonymkode: 743ce...0d1

Det er riktig at du ikke lenger kan avlegge hele jussstudiet som privatist, men emnene privatrett 1 og 2 som utgjør førsteåret kan fortsatt tas som privatist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...