AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #1 Skrevet 28. juni 2019 Hei, Vi tenker på å skaffe oss katt, men er litt usikre fordi vi bor i et typisk eneboligstrøk midt i byen, med masse ekorn og fugler. Er det en dårlig idé å ha katt med tanke på dyrelivet rundt oss? Kommer katten til å kverke små ekornbabyer på daglig basis? Jeg er selv vokst opp med katt, men den var innekatt i stor leilighet. Vår nye katt vil ha muligheten til å gå inn og ut som den ønsker, så da blir det en litt annen situasjon og jeg er bekymret for om vi gjør noe "galt" ved å skaffe oss katt i den lille enklaven av dyreliv som er her vi bor. Et annet alternativ er øgle eller skilpadde- disse dyrene vet vi ikke så mye om, så vi må i så fall lese oss grundig opp. Tanker? Anonymkode: 04822...2a3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #2 Skrevet 29. juni 2019 Jeg har oppdratt mine katter som hunder. Vi forstår hverandre. Man kommer likevel aldri unna jaktinstinktet til katter, og det er her vi må sette VÅRE grenser. Jeg har alltid skrytt av hennes evne til å ta mus, da mus søker til vår bod. Det ene fugleofferet ble helt oversett, og jeg har aldri fått en slik "gave" igjen. Katter er utrolig smarte, så det skal lite til for å korrigere de. Anonymkode: 0c802...798
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #3 Skrevet 29. juni 2019 Jeg elsker katter! De er fantastiske skapninger. Tenker at det er bra at det er dyreliv der for katten, ikke for at den skal ta liv, men at det er natur omgivelser. Dere får følge med. Alle katter er jo utrolige forskjellige, så umulig å si hvordan en katt vil oppføre seg f en kontra en annen. Bare følg med, så går det sikkert bra. Anonymkode: ee9cd...b3c
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #4 Skrevet 29. juni 2019 Katter er jegere og rovdyr. Hvis du vet du ikke kommer til å takle å stå opp en morgen og finne blodsprut oppover veggen i gangen, og finne en liten ekornhale liggende på gulvet, så ville jeg tenkt en gang til på om katt er det riktige dyret for deg. Du trenger ikke få verden beste jeger, men en katt helt uten jaktinstinkt er du aldri garantert å få. Du vil alltid ha en viss andel av 'the raw cat' i katten din. Anonymkode: f5342...174
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #5 Skrevet 29. juni 2019 Finnes rasekatt som ikke har så sterkt jaktinstinkt. Mener Ragdoll har lite jaktinstinkt. Men de koster en del å kjøpe da. Anonymkode: ec75d...695
Tvist Skrevet 30. juni 2019 #6 Skrevet 30. juni 2019 Du kan få deg en voksen katt som ikke er interessert i jakt.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #7 Skrevet 30. juni 2019 5 timer siden, Tvist skrev: Du kan få deg en voksen katt som ikke er interessert i jakt. Dette er faktisk et ganske godt forslag. Det er stor forskjell på hvor mye jaktinstinkt katter har, og hos en voksen katt vil jaktinstinktet antakelig ha vist seg om det er til stede. Sikre kan dere aldri være, men dere kan redusere fugle- og ekorndøden ved å skaffe en katt dere vet ikke er spesielt interessert i dem. Anonymkode: a9bdf...9f3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #8 Skrevet 30. juni 2019 Dere kan også ha halsbånd med bjelle på den, da er det vanskeligere for den å fange noen, siden den ikke er lydløs. Anonymkode: e7f72...919
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå