Gå til innhold

«Krigen» mellom veganere og altetere!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er faktisk bare nødt til å skrive dette innlegget... Når skal «krigen» mellom veganere og alt etere ta slutt? Er selv vegetarianer, og har lenge vært litt små irritert over mange nedlatende kommentarer jeg har fått av noen alt eter(spesielt i familie sammenheng). Alle må jo få spise det de selv vil??! 

Nå i det siste har jeg merket hvor EKSTREM enkelte veganere er (jeg er medlem i Facebook grupper)... Jeg blir faktisk sjokkert! Folk mener feks at de ikke vil spise middag med familien fordi det er kjøtt på bordet?? Hvordan kan veganere da bli irritert over kommentarer fra alt etere når veganere er minst like ille?

Føler det er en slags «oss mot dem». Det er som et slags skille. 

(Sier ikke at alle er slik... mener bare at ENKELTE kan være VELDIG ekstreme)

Anonymkode: 0429d...6d2

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva gjør slike veganere på restaurant?   Nekter de da å spise ved siden av folk som spiser kjøtt ved et annet bord, hva med bryllup, skal veganere få et bord helt for seg selv noen meter vekk fra de andre kjøttenende gjestene, og hva med tog, buss og fly?   Nekte sidemannen å spise baguett med ost og skinke?   Herregud for noen skrullete mennesker!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Og tråder som dette bidrar bare til å øke det skillet og støtter polariseringen.

Anonymkode: fe7a3...436

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er helt sykt, jeg kan ikke skjønne for mitt bare liv at man har noe som helst med hva andre spiser! Hvorfor skal dette kommenteres hele tiden?

Jeg har vært på begge sider. For tiden spiser jeg vegansk, men ER ikke veganer, og tidligere har jeg vekslet mellom å spise kjøtt og å ikke spise kjøtt. Jeg har vegetarianervenner som syns det er såååå ekkelt med kjøtt, hvordan kan jeg spise det der??? Og så har jeg opplevd når jeg har spist vegansk at altetere vil diskutere med meg type "Hva hadde skjedd om alle ble veganere?". Jeg mener, seriøst WTF?

Anonymkode: f5f07...356

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Altså, det var politikere som dødstrussler når det gjaldt diskusjonen rundt bomringer, så folk gisser seg opp uansett tema. De som ikke hisser seg opp gidder heller ikke skrive på fb og er da usynlige. Vi har faktisk besøk nå i 2 dager som enda ikke vet at jeg og sambo er veganere...

Anonymkode: 9d236...16c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke merket noe av det, jeg. Kjenner flere vegetarianere (ingen veganere). Ingen krig. 

Anonymkode: 2813f...8a5

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Og tråder som dette bidrar bare til å øke det skillet og støtter polariseringen.

Anonymkode: fe7a3...436

Gjør det da absolutt ikke, tvert imot. La bare den syke tankegangen enkelte veganere utviser komme fram, de ødelegger så mye for seg selv. Alle gjør som de vil, også veganere, men slutt å døm andre. 

Anonymkode: b4a44...f76

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke merket noe av det, jeg. Kjenner flere vegetarianere (ingen veganere). Ingen krig. 

Anonymkode: 2813f...8a5

Jeg opplever ikke noe krig jeg heller men det er ikke kjøttetere som krever og kritiserer. Ingen har forsøkt å innføre salatfrie dager, avgifter på salat , nekte å spise med vegetarianere, osv.

Det er vegetarianere som oftes er frempå og ønsker å styre andres vaner, påvirke og innskrenke. Og at det kan virke provoserende på mange forstår jeg.

• Liker 7
Skrevet

Vi trenger mer toleranse fra begge sider. Det er en god del nyfrelste veganere som moraliserer og er noen selvgode masekopper, og det er en god del respektløse, trassige og selvgode altetere.

Jeg driter, for å si det rett ut, i hva du spiser, men hvis du begynner å moralisere og legge deg i hva jeg spiser blir jeg irritert, og da får du kanskje igjen. Hvis alle bare kunne spist det de ønsket uten å mase om det hadde alt gått så mye bedre. Den eneste gangen det er av interesse for meg hva du spiser er når jeg ber deg på middag. Da kan du si fra, men ellers er jeg ikke interessert nok til at du trenger å informere meg om det i det hele tatt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hva som er så fryktelig provoserende med vegetarianere/veganere som bare vil spise maten sin i fred. Som ikke kommentere andres mat og valg, men som likevel får høre all mulig tull.

Anonymkode: 4a1f1...56c

• Liker 5
Skrevet

Fanatisme finnes i begge leire.

Mennesker som sidestiller dyr med mennesker vil reagere på kjøttforbruk.

Mennesker som objektifiserer dyr, vil reagere på at vi sidestiller de med mennesker.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, artigmedsex said:

Fanatisme finnes i begge leire.

Mennesker som sidestiller dyr med mennesker vil reagere på kjøttforbruk.

Mennesker som objektifiserer dyr, vil reagere på at vi sidestiller de med mennesker.

Man trenger ikke sidestille mennesker og dyr for å mener det er feil å drepe dem. Det er nok å annekjenne at de er levende vesener med følelser, livsvilje, evne til å lide osv. Det er en utbredt misforståelse at mange veganere mener de skal sidestilles. Tvert imot er det slik at vi innser at man trenger ikke være lik for å bli behandlet bra

For eks mener du vel selv at det er forbudt å slå en hund uprovosert? Er det fordi du mener hunder er sidestilt med mennesker? Nei. På samme måte kan en veganer si nei til å drepe et dyr, uten at det betyr at han sidestiller mennesker og dyr

Anonymkode: 9d236...16c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er faktisk bare nødt til å skrive dette innlegget... Når skal «krigen» mellom veganere og alt etere ta slutt? Er selv vegetarianer, og har lenge vært litt små irritert over mange nedlatende kommentarer jeg har fått av noen alt eter(spesielt i familie sammenheng). Alle må jo få spise det de selv vil??! 

Nå i det siste har jeg merket hvor EKSTREM enkelte veganere er (jeg er medlem i Facebook grupper)... Jeg blir faktisk sjokkert! Folk mener feks at de ikke vil spise middag med familien fordi det er kjøtt på bordet?? Hvordan kan veganere da bli irritert over kommentarer fra alt etere når veganere er minst like ille?

Kjøttetere kan sammenlignes med kannibaler

Anonymkode: cdeb3...b15

Skrevet

Hele denne "krigen" er storm i vannglass. Det er egentlig ingen som bryr seg. 

• Liker 2
Skrevet

Hvis de ikke vil spise når det er kjøtt på bordet, så får de være sultne da.

Jeg synes det er mere slitsomt med veggiser som sier at de som spiser plantekost hovedsaklig, men litt kjøtt en gang i året, "ødelegger" for dem som er vegetarianere fordi "samfunnet ikke forstår hva de spiser".... Ta litt ansvar selv, da og fortell hvaslags mat du vil ha. 

Hva er problemet? Tror de alle spiser uniformt?

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Man trenger ikke sidestille mennesker og dyr for å mener det er feil å drepe dem.

Ja, men jeg har ikke sagt noe annet heller, så hva er poenget ditt?

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tåler de at resten av familien har sko av skinn, eller nekter de å sette skoene sine i garderoben, også? Nekter de å bruke kjøleskapet pga egg og melk, der? For det er da man begynner å snakke fundamentalist. Før det er man bare ute etter oppmerksomhet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjøttetere kan sammenlignes med kannibaler

Anonymkode: cdeb3...b15

Atte hæ?

Anonymkode: cf7a1...71c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du synes det er så ekstremt så får du bare melde deg ut av gruppa da

Anonymkode: 2fdac...868

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du synes det er så ekstremt så får du bare melde deg ut av gruppa da

Anonymkode: 2fdac...868

Det er jo aldri løsningen, uansett hva tema er. Slik bare forsterker en polarisering og gruppetenking. 

Ære være de som orker å stå i det, og bidra med andre meninger, innfallsvinkler og nyanserende syn. 

Anonymkode: 02ce1...863

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...