Gå til innhold

Ny pus, erfaringer:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann:) 

Jeg har nå fått min egen pus, endelig! 
Så jeg ønsker å få litt tips og råd, og erfaringer. Jeg har en leilighet med en trapp ned til et rom i nedre etasje. Pus løp rett ned dit og under trappen, og jeg får den rett og slett ikke ut derfra. Har klart å klappe og kose litt, men nå når det begynner å bli litt sent kan jeg ikkje prøve lengre. Har innsett at den trenger litt tid etter å ha kommet til ny plass. Nå har jeg flyttet mat- og vannskål ned, samt toalettet også. 

Er dette ok, eller bør jeg venne katten med at han skal opp etterhvert. Han vil vel sulte om ikke. Det er vel ikke noe problem å flytte ting tilbake etterhvert, går utfira at de er tilpasningsdyktige og etterhvert som de blir mer husvarme og trygge på oss så vil den komme opp vi kan igjen flytte ting der det var tiltenkt. Sikkert litt teit spørsmål, men første gang jeg eier katt og mye er nytt.

Håper på at flere har erfaringer å dele, både med det som står over og litt andre ting.

På forhånd tusen takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Katten er på et nytt sted. Det kan oppleves voldsomt. 

La han få tid til å bli kjent med underetasjen - og la mat, vann og do stå tilgjengelig. De liker å bli introdusert for små arealer av gangen - trenger å venne seg til syn, nye lukter mm. Han kommer ut og opp til dere :)

Ingenting å bekymre seg over. 

• Liker 3
Skrevet

Gratulerer med ny pus forresten. Nydelige dyr ❤️ 

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, Nooni skrev:

Katten er på et nytt sted. Det kan oppleves voldsomt. 

La han få tid til å bli kjent med underetasjen - og la mat, vann og do stå tilgjengelig. De liker å bli introdusert for små arealer av gangen - trenger å venne seg til syn, nye lukter mm. Han kommer ut og opp til dere :)

Ingenting å bekymre seg over. 

Ja, det gjelder nok å bare være tålmodig:)    Har bare sånn stort ønske at han skal trives at jeg blir litt "stressa" 😄 Tusen takk!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sakte men sikkert vil den bli mer og mer husvarm :) Gratulerer med egen katt, er alltid så koselig med et etterlengtet kjæledyr ❤️

Anonymkode: 93400...a6b

• Liker 1
Skrevet (endret)
6 minutter siden, MxM skrev:

Ja, det gjelder nok å bare være tålmodig:)    Har bare sånn stort ønske at han skal trives at jeg blir litt "stressa" 😄 Tusen takk!

Ja jeg vet. Du har blitt mamma/pappa  :)

Endret av Nooni
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å spørre om det er noe mer du lurer på, - flere som kan mye om katter her. 

Anonymkode: d4a40...6fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange tar med madrass og sover der kattungen velger å være de første dagene. Her var det ikke noe problem da pusejenta gikk to runder rundt stua (vi avgrenset området første timen for å se om det var nødvendig) og deretter sovnet på fanget til mannen 😅

Anonymkode: baebf...e19

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Litt info om katten vil nok hjelpe tenker jeg.

Det er alltid stas å få en pus i huset. Er det en ung katt du har fått, eller er det en voksen katt? 

Er det en katt fra en frivillig organisasjon som Dyrebeskyttelsen eller Kattens Vern? Eller er det en rasekatt fra en oppdretter? 

Hvis det er en bekymret katt som føler seg utrygg på et nytt sted, og som ikke kjenner deg enda heller, så er det mye godt å vinne ved at du legger deg på gulvet i samme rom som katten. Ta med pute og dyne og sov på gulvet. Hvis katten ikke er livredd så vil du sannsynligvis bli snust på mens du sover. Du vil ikke merke det, men du blir undersøkt :) 

Katter kan holde seg lenge før det går på kassen. Ikke få panikk om det går en dag nå. 

Legg gjerne ut små godbiter på gulvet. Hvis dette er en omplassert kattunge eller ung katt som ikke er helt tam, så vil det ta tid. Da bør du snakke rolig mens du er i samme rom som katten. Du gjør det vanlig tingene dine, snakker og rydder litt, oppholder deg mye på gulvet. Ta gjerne med en bok og legg det på gulvet mens du leser, og les høyt. 

Kan fortelle deg mye, men trenger mye mer info om katten. Fikk selv ny ungkatt i huset for noen måneder siden. Det var en helt trygg rasekatt som sov på armen min sammen med de andre kattene mine først natta :fnise:  - mot noemalt.

Gratulerer med pus i huset.

Anonymkode: 81bff...926

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt info om katten vil nok hjelpe tenker jeg.

Det er alltid stas å få en pus i huset. Er det en ung katt du har fått, eller er det en voksen katt? 

Er det en katt fra en frivillig organisasjon som Dyrebeskyttelsen eller Kattens Vern? Eller er det en rasekatt fra en oppdretter? 

Hvis det er en bekymret katt som føler seg utrygg på et nytt sted, og som ikke kjenner deg enda heller, så er det mye godt å vinne ved at du legger deg på gulvet i samme rom som katten. Ta med pute og dyne og sov på gulvet. Hvis katten ikke er livredd så vil du sannsynligvis bli snust på mens du sover. Du vil ikke merke det, men du blir undersøkt :) 

Katter kan holde seg lenge før det går på kassen. Ikke få panikk om det går en dag nå. 

Legg gjerne ut små godbiter på gulvet. Hvis dette er en omplassert kattunge eller ung katt som ikke er helt tam, så vil det ta tid. Da bør du snakke rolig mens du er i samme rom som katten. Du gjør det vanlig tingene dine, snakker og rydder litt, oppholder deg mye på gulvet. Ta gjerne med en bok og legg det på gulvet mens du leser, og les høyt. 

Kan fortelle deg mye, men trenger mye mer info om katten. Fikk selv ny ungkatt i huset for noen måneder siden. Det var en helt trygg rasekatt som sov på armen min sammen med de andre kattene mine først natta :fnise:  - mot noemalt.

Gratulerer med pus i huset.

Anonymkode: 81bff...926

Tusen takk 😊

Det er en pus fra dyrebeskyttelsen og han er nok på cirka 1 år.  Han har heldigvis begynt å snuse mer på meg, men foretrekker fremdeles trekke seg litt tilbake etter jeg endelig har klart å klappe ham litt:fnise:
Skal prøve dette med å ta med en bok å lese. Godbiter blir nok også tatt med ned!

Tusen takk igjen for mange gode råd😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Et par dager tror jeg det er helt vanlig at de er skeptiske. Jeg har to katter fra FOD. De var veldig redde da de kom, og lå bare bak vaskemaskinen og under senga. Da de ikke ville komme frem etter nesten en uke, var tipset jeg fikk, å "fjerne" gjemmestedene deres. Det var lite pop med en gang, men det fikk veldig fremgang i sosialiseringen. Nå virker de generelt tryggere og roligere, jeg får kose og børste dem, og de kommer og sjekker hva jeg holder på med noen ganger. 

Ellers er tipsene å lese/prate/synge for dem, og å bestikke dem med god mat. Prøv å få dem til å spise fra hånden din.

Lykke til!

Anonymkode: 79b37...652

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en katt som opprinnelig bodde på gata. Har god erfaring med at han brukte den tiden han trengte for å gjøre seg kjent og bli trygg, presset ham ikke på noen måte, og fjernet i hvert fall ikke de stedene der han kunne trekke seg tilbake og føle seg trygg. Han kom til meg, og i mellomtiden gjorde jeg det jeg kunne for at han skulle føle seg trygg og erfare at jeg var ufarlig. Kan trygt si at vi er veldig gode venner nå.

Anonymkode: e14e4...827

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en katt som opprinnelig bodde på gata. Har god erfaring med at han brukte den tiden han trengte for å gjøre seg kjent og bli trygg, presset ham ikke på noen måte, og fjernet i hvert fall ikke de stedene der han kunne trekke seg tilbake og føle seg trygg. Han kom til meg, og i mellomtiden gjorde jeg det jeg kunne for at han skulle føle seg trygg og erfare at jeg var ufarlig. Kan trygt si at vi er veldig gode venner nå.

Det er jeg som skrev over om å fjerne gjemmestedene. Ville bare presisere at kattene (selvsagt) har steder de kan trekke seg tilbake, f. eks. en "hule-leke" og åpne bur som de liker å ligge i. Når de er der, får de være i fred, og de gjelder når de går ned i en annen etasje også. Likevel kommer de liksom hakket nærmere på meg, og her løsnet det veldig da. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

La matskålen stå der du vil at den skal stå.

Men du kan ta kattemat/godbiter som en sti. Fra der katten er og opp trappen som fører til matskålen. Den vil etterhvert finne ut hvor maten er, men legg litt ekstra mat i begynnelsen av stien. Så tar du ett korn om gangen opp trappen.

Husk at det er viktig at det ikke skjer for mye forandring enn det er. Ikke flytt på møbler eller ha høy musikk/lyder med en gang. Først venne seg til leiligheten også kan du venne hun til lyder feks støvsugeren.

Katter er fantastiske dyr, og de får sin fulle personlighet når de er blitt ca 5 år😍

Anonymkode: 9bd55...f0e

• Liker 2
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

La matskålen stå der du vil at den skal stå.

Men du kan ta kattemat/godbiter som en sti. Fra der katten er og opp trappen som fører til matskålen. Den vil etterhvert finne ut hvor maten er, men legg litt ekstra mat i begynnelsen av stien. Så tar du ett korn om gangen opp trappen.

Husk at det er viktig at det ikke skjer for mye forandring enn det er. Ikke flytt på møbler eller ha høy musikk/lyder med en gang. Først venne seg til leiligheten også kan du venne hun til lyder feks støvsugeren.

Katter er fantastiske dyr, og de får sin fulle personlighet når de er blitt ca 5 år😍

Anonymkode: 9bd55...f0e

På 30.6.2019 den 7.48, AnonymBruker skrev:

Det er jeg som skrev over om å fjerne gjemmestedene. Ville bare presisere at kattene (selvsagt) har steder de kan trekke seg tilbake, f. eks. en "hule-leke" og åpne bur som de liker å ligge i. Når de er der, får de være i fred, og de gjelder når de går ned i en annen etasje også. Likevel kommer de liksom hakket nærmere på meg, og her løsnet det veldig da. 

På 30.6.2019 den 5.18, AnonymBruker skrev:

På 29.6.2019 den 18.55, AnonymBruker skrev:

Hei!

Et par dager tror jeg det er helt vanlig at de er skeptiske. Jeg har to katter fra FOD. De var veldig redde da de kom, og lå bare bak vaskemaskinen og under senga. Da de ikke ville komme frem etter nesten en uke, var tipset jeg fikk, å "fjerne" gjemmestedene deres. Det var lite pop med en gang, men det fikk veldig fremgang i sosialiseringen. Nå virker de generelt tryggere og roligere, jeg får kose og børste dem, og de kommer og sjekker hva jeg holder på med noen ganger. 

Ellers er tipsene å lese/prate/synge for dem, og å bestikke dem med god mat. Prøv å få dem til å spise fra hånden din.

Lykke til!

Tusen takk for mange gode råd og erfaringer :) Nå har han faktisk vært i stuen litt, og jeg er overlykkelig!

Håper det bare blir bedre:hoppendeglad:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, MxM skrev:

Tusen takk for mange gode råd og erfaringer :) Nå har han faktisk vært i stuen litt, og jeg er overlykkelig!

Håper det bare blir bedre:hoppendeglad:

Det gjør det 😄 Nå har han knekket koden, og det nye hjemmet han er ikke så skummelt og farlig lenger. Nå starter prosessen med å undersøke sitt nye hjem.

Dette kommer til å gå helt fint tenker jeg  :ninuskapus:

Anonymkode: 4950d...1be

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...