Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg har hittil hatt null problemer med boliglån, men blir jo litt bekymret med det nye gjeldsregisteret. 

Jeg har en brutto inntekt på 300.000 . Har et lånt på 800.000 hos sbanken (etter å ha flyttet boliglånet over til dem fra en annen bank) . Dette var null stress, og ifølge deres kalkulator kan jeg få ca 1.1 millioner i lån.  Hvor mye vil et kredittkort  med 10.000 tilgjengelig ha å si?  Kan ikke tro at så lite skal ha så mye å si, for planen er å selge min bolig og flytte, og da må jeg jo som sagt ta opp et nytt boliglån i forbindelse med det. 

I og med at det er så mye prat om at det kan gjøre det vanskeligere å få boliglån hvis man kredittkort med mye tilgjengelig.

Anonymkode: 891d0...54f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skal ikke ha noe å si. Bankene vet jo at folk flest har tilgjengelig kreditt, forskjellen med gjeldsregisteret er at det kan bli enklere for bankene å se gjelden til de som er flinke til å «flytte» forbruksgjeld for å unngå betalingsanmerkninger. 

I aller verste fall er det jo bare å vise dokumentasjon på at kredittkortet ikke blir brukt utover «rentegrensen». 

Anonymkode: 91ec3...cbc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Utgangspunktet er at tilgjengelig kreditt skal telle med i gjeld du har. Det vil si at et kredittkort med grense på 10000 kr gjør ar du får 10000 kr mindre til boliglån. 

Anonymkode: 11bd0...dc3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når du har kredittkortgjeld får du som regel ikke boliglån. Kredittrammen regnes som gjeld uansett om du har brukt den opp eller ikke.

Anonymkode: 0abb2...301

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du har kredittkortgjeld får du som regel ikke boliglån

Så svart/hvitt er det ikke. Kommer selvfølgelig ann på størrelsen på kredittkortgjelden.

AnonymBruker
Skrevet

Bankene ser på at du totalt (inkl alt av gjeld og rammer) ikke skal overstige mer enn 5*inntekt. Så du får regne ts hvor mye du hatt i inntekt *5 og trekke fra alt av rammet og gjeld. 

Det har ikke noe å si at pengene i ramma di ikke er brukt. Dette fordi dette er penger du har disponibelt, så dagen etter du har signert lånet kan du teoretisk ta ut pengene på ramma og vips har du for høyt lån. Så dersom de 10 000 velter alt må du høre med utsenderen om å slette de. 

Men altså, det skal litt til før et kredittkort på 10 000 velter alt dersom dette er det eneste man har.

Anonymkode: 30c20...d60

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Så svart/hvitt er det ikke. Kommer selvfølgelig ann på størrelsen på kredittkortgjelden.

Japp! Veldig forskjell å ha et vanlig Mastercard man kan bruke til å betale ferier med, og noen ganger bruker noen tusenlapper på, og sitte med 8 forskjellige kredittkort som alle er makset ut.

Så 10.000 kr tror jeg ikke vil ha noe å si, annet enn at de kanskje trekker fra 10.000. I verste fall kan du vel avslutte det kredittkortet, så du ikke har noe kreditt registrert når du søker. 

Anonymkode: 8249c...fe9

Skrevet

Kan du ikke bare si opp kredittkortet en stund, hvis du er så bekymret for at det skal ha noe å si? Så kan du kontakte dem igjen senere, etter at boliglånet er innvilget, og be om å få nytt kort utstedt da du har "ombestemt deg og vil være kunde likevel". Eller noe sånt.

Tror uansett ikke skarve 10 000 kr i tilgjengelig kredittkort skal ha så voldsomt mye å si.

Skrevet

Historikken har noe å si også. Men for første gangs lånere er det nok mer kritisk. 

Kredittkortene gir meg totalt mulighet til å ta ut 250 000 kr. Samtidig har jeg 20 ganger så mye lån. Det viktigste for banken er at de ser at alt betales og betjenes. 

Men det er vel bra om dette fører til at folk har færre kredittkort. Bare beholder de dem faktisk bruker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...