Gå til innhold

Tyrkia og matallergier.. erfaring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.. noen som har vært i Tyrkia som har matallergier? Hvordan gikk det? Barnet her som ikke tåler egg og nøtter. Kjenner jeg synes det er skummelt.. 

Anonymkode: 64db5...2b0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.. noen som har vært i Tyrkia som har matallergier? Hvordan gikk det? Barnet her som ikke tåler egg og nøtter. Kjenner jeg synes det er skummelt.. 

Er det allergi i form av at det kan være dødelig? 

Jeg har gluten allergi går som regel fint når jeg har hvert i Tyrkia. Sier ifra pluss prøver å velge noe som er «sikkert» men man kan aldri være 100% sikker. Så om han får en dødelig reaksjon så må dere enten la være å dra eller reise med god forsikring, EPI pen eller lignende i tilfelle noe skulle skjedd. 

Hvert på sykehuset 1 gang i Tyrkia å de var utrolig flinke. Hadde forsikring. Fikk hjelp med en gang å ble positivt overrasket over hvor dyktige å effektive de var :) 

Anonymkode: b5a89...92d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det allergi i form av at det kan være dødelig? 

Jeg har gluten allergi går som regel fint når jeg har hvert i Tyrkia. Sier ifra pluss prøver å velge noe som er «sikkert» men man kan aldri være 100% sikker. Så om han får en dødelig reaksjon så må dere enten la være å dra eller reise med god forsikring, EPI pen eller lignende i tilfelle noe skulle skjedd. 

Hvert på sykehuset 1 gang i Tyrkia å de var utrolig flinke. Hadde forsikring. Fikk hjelp med en gang å ble positivt overrasket over hvor dyktige å effektive de var :) 

Anonymkode: b5a89...92d

Wææ.. Okei. Det er jo synd at man skal la være å reise pga allergi da. Aldri fått i seg nøtter så vet ikke hvor ille det er, men høyt utslag. Egg fått i seg en gang og det endte ikke bra. Har epipen. Tenkte mer om maten er lett merket, og om de er flinke til å kommunisere. Eller så får man leve på pommes hele ferien da😂

AnonymBruker
Skrevet

Utslag sier veldig lite om barnet faktisk er allergisk og om hvor alvorlig allergien er, hvis barnet nå faktisk reagerer. Det er også veldig stor forskjell på ulike typer nøtter. Så hvis dere holder barnet helt borte fra alle typer nøtter bare på grunn av en veldig dårlig/ikke til å stole på blodprøve eller prikktest blir jeg litt skremt over kunnskapen til legen som ga det rådet! 

Egg er jo heldigvis sånt som barn ofte vokser fra seg :)

Min erfaring er litt så som så. Desto mer presis man kan være desto lettere er det, samtidig er det jo ofte en viss språkbarriere og forurensing fra andre varer på kjøkkenet er et like stort problem der som i Norge. Buffeter ville jeg holdt meg unna. 

Pommes (friterte produkter) ville jeg uansett ha holdt meg borte fra, vet aldri hvilken olje som er brukt og hva annet som har vært i den før. 

Anonymkode: 6e658...189

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan dette være noe?

https://www.ving.no/hotell/sunwing/matintoleranse

Kontaktperson som fungerer som mellomledd mellom dere og hotellets kjøkken høres jo supert ut.

Anonymkode: 3baa7...fd2

Tusen takk!!

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utslag sier veldig lite om barnet faktisk er allergisk og om hvor alvorlig allergien er, hvis barnet nå faktisk reagerer. Det er også veldig stor forskjell på ulike typer nøtter. Så hvis dere holder barnet helt borte fra alle typer nøtter bare på grunn av en veldig dårlig/ikke til å stole på blodprøve eller prikktest blir jeg litt skremt over kunnskapen til legen som ga det rådet! 

Egg er jo heldigvis sånt som barn ofte vokser fra seg :)

Min erfaring er litt så som så. Desto mer presis man kan være desto lettere er det, samtidig er det jo ofte en viss språkbarriere og forurensing fra andre varer på kjøkkenet er et like stort problem der som i Norge. Buffeter ville jeg holdt meg unna. 

Pommes (friterte produkter) ville jeg uansett ha holdt meg borte fra, vet aldri hvilken olje som er brukt og hva annet som har vært i den før. 

Tenkte jeg ikke skulle brette ut livet til mitt barn her! Så slapp av, har ikke bare fått beskjed om å holde unna nøtter pga en test nei! Barnet spiser mange nøtter men er allergisk mot peanøtter. Og resten av sykdomshistorien holder jeg for meg selv. Jeg spurte bare om råd ifh til mat og allergier. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte jeg ikke skulle brette ut livet til mitt barn her! Så slapp av, har ikke bare fått beskjed om å holde unna nøtter pga en test nei! Barnet spiser mange nøtter men er allergisk mot peanøtter. Og resten av sykdomshistorien holder jeg for meg selv. Jeg spurte bare om råd ifh til mat og allergier. 

Men da skulle jo nøtter gå greit, siden peanøtter er en belgfrukt? :) Peanøtter er jo verre, fordi det finnes i så utrolig mye. Kan vel kanskje ikke helt stole på at peanøttolje er like renset/hypoallergent som i Norge heller!

Hvilken allergi det er vil jo kunne påvirke rådene som blir gitt og i hvor stor grad de kan stoles på, og i hvor stor grad allergien potensielt kan bli et problem, men skjønner jo at du ikke vil utlevere alt. Bare synes det er så dumt hvis barn blir begrenset helt unødvendig, slik slm desverre ofte skjer! 

Skrevet

Har cøliaki, det var ikke så enkelt i Tyrkia.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri vært i Tyrkia og kan ikke komme med råd om det, men vil bare minne deg på å være forsiktig med nettopp pommes frites, som du tydeligvis anser som trygt. Det er ytterst sjelden serveringssteder har frityrolje som brukes kun til pommes frites. Kontaminering av egg er en reell risiko over alt (inkludert i Norge), og i Tyrkia/midtøsten spesielt vil det være spor av belgfrukt (i slekt med peanøtter) i nær all frityrolje. 

Anonymkode: c4145...4e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den største utfordringen din er nøtter på fly. Ha med både kortisontabletter og minst to Epipener i håndbagasjen. Husk å ha legeerklæring på engelsk på Epipenen og at den IKKE skal gjennomlyses av røntgenstråler i sikkerhetskontrollen på flyplassene da det nedsetter effekten av adrenalin.

Du må også gi beskjed om nøtteallergi når du bestiller flyreisen, ved innsjekking og ved boarding. Mye jobb, men nødvendig så ingen begynner med nøtter på flyet. 

Din neste utfordring er maten dere skal spise der nede. Det kan gå bra om du er nøye og det kan skje uhell som med alt ellers. 

Anonymkode: a4084...bed

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, gobbledigook skrev:

Har cøliaki, det var ikke så enkelt i Tyrkia.

Cøliaki er ikke enkelt noe sted, fordi folk ikke forstår at en med cøliaki ikke skal ha noe gluten og heller ikke bruke samme kniv og samme brødfjøl som alle andre. Glutenfritt brød ligger gjerne i samme kurven som annet brød i alle sydenland. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Finnes det ikke allergikere i Tyrkia? 

Anonymkode: 290ae...80e

Gjest Optimo
Skrevet (endret)
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den største utfordringen din er nøtter på fly. Ha med både kortisontabletter og minst to Epipener i håndbagasjen. Husk å ha legeerklæring på engelsk på Epipenen og at den IKKE skal gjennomlyses av røntgenstråler i sikkerhetskontrollen på flyplassene da det nedsetter effekten av adrenalin.

Du må også gi beskjed om nøtteallergi når du bestiller flyreisen, ved innsjekking og ved boarding. Mye jobb, men nødvendig så ingen begynner med nøtter på flyet. 

Din neste utfordring er maten dere skal spise der nede. Det kan gå bra om du er nøye og det kan skje uhell som med alt ellers. 

Nøtter på fly er et ikke-problem. Dvs det er et problem for de som har lyst på nøtter.. 

"- Det finnes overhodet ingen forskning som støtter at det er farlig å ha nøtter om bord på fly. Det finnes mange rapporter om at noen skal ha reagert på nøttestøv, men de er alle fra folk som selv mener å ha reagert - og det er veldig dårlig dokumentert"

Mange kilder som alle sier det samme:

https://www.dagbladet.no/nyheter/innforer-notteforbud-pa-alle-fly---far-slakt-av-lege/71009568

Føre-var prinsippet fører til litt hysteri noen ganger. 

Angående Tyrkia.. Hvis det er alvorlig allergi ville jeg kanskje ikke reist til et sted der jeg ikke kunne språket flytende. Misforståelser og nyanseforskjeller kan få ille utfall. 

Endret av Guile
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Cøliaki er ikke enkelt noe sted, fordi folk ikke forstår at en med cøliaki ikke skal ha noe gluten og heller ikke bruke samme kniv og samme brødfjøl som alle andre. Glutenfritt brød ligger gjerne i samme kurven som annet brød i alle sydenland. 

Nei, det er sant, men nå tenkte jeg kun på selve maten. 

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det, så vidt jeg forstår utover i tråden, ikke snakk om en nøtteallergi, men en påvist sensibilisering mot peanøtt på tester? Og ingen andre nøtter? Altså aldri noen reaksjon på peanøtter og/eller nøtter? Mens egg er noe barnet faktisk har reagert på, men HI sier ikke noe om det er allergi mot rått eller varmebehandlet egg. Allergi mot rått egg er jo vesentlig enklere å forholde seg til enn mot varmebehandlet egg!

Det man må være litt obs på ved peanøtter er at noen kan kryssreagere mot feks sesam og kikerter, dvs feks humus kan gi allergisk reaksjon. Både sesam og belgfrukter er noe som brukes endel i Midtøsten.

Men siden barnet aldri har reagert (?) er det jo lov å håpe at det faktisk ikke er allergisk, og aldri kommer til å bli det heller :)

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut facebookgruppen "foreldre til barn med astma allergi og eksem". Der er mange som spør om lignende og får tips om feks restauranter, osv. 

Anonymkode: f4a62...b88

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Guile skrev:

Nøtter på fly er et ikke-problem. Dvs det er et problem for de som har lyst på nøtter.. 

"- Det finnes overhodet ingen forskning som støtter at det er farlig å ha nøtter om bord på fly. Det finnes mange rapporter om at noen skal ha reagert på nøttestøv, men de er alle fra folk som selv mener å ha reagert - og det er veldig dårlig dokumentert"

Mange kilder som alle sier det samme:

https://www.dagbladet.no/nyheter/innforer-notteforbud-pa-alle-fly---far-slakt-av-lege/71009568

Føre-var prinsippet fører til litt hysteri noen ganger. 

Angående Tyrkia.. Hvis det er alvorlig allergi ville jeg kanskje ikke reist til et sted der jeg ikke kunne språket flytende. Misforståelser og nyanseforskjeller kan få ille utfall. 

Dagbladet er intet sannhetsvitne på denne problematikken. Her viser både du og dagbladet hvor kunnskapsløse dere begge er. 

Det finnes faktisk rikelig med eksempler på nøtteallergikere der fly har måttet nødlande som følge av alvorlig sykdom. Og hvorfor tror du allergikere med livstruende allergier går rundt med både kortisomtabletter og epipen? Vet du hva disse legemidlene koster samfunnet? De skrives ikke ut på blå resept for morroskyld. 

• Liker 1
Gjest Optimo
Skrevet

Tips: det var ikke journalisten i Dagbladet som sa dette, selv om fagpersonene var sitert der. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Guile skrev:

Tips: det var ikke journalisten i Dagbladet som sa dette, selv om fagpersonene var sitert der. 

Jeg klikker aldri på linker på kg. Det er den sikre veien til virus. Uansett "eksperter" så uttaler de seg, etter din gjengivelse, stikk i strid med hva man vet om nøtteallergi på fly, i små møterom osv. Hvorfor tror du det er totalforbud mot alt som inneholder nøtter på Det Kongelige slott?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...