Gå til innhold

Hvordan komme over at jeg nesten krasjet i dag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom fort inn i rundkjøring, og så at den andre bilen fra venstre også gjorde det, og jeg burde stoppet i steden. Den traff meg nesten men jeg klarte å gasse opp å komme meg vekk. Er en ung mamma på 19 år og hatt lappen i 1,5 måned nå. Akkurat når jeg kjørte inn i rundkjøringen hadde ikke den bilen fra venstre kjørt inn i rundkjøringen men kom inn like etter meg/nesten samridig, men jeg så at den ikke bremset ned, så vet ikke hvem sin skyld det kunne blitt. Har man ikke vikeplikt fra venstre kun når bilen har kommet inn i rundkjøringen? Følte et vondt og kvalmende magesug hele turen hjem😭😓 

Anonymkode: 71dd4...30a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kjører jo ikke inn med mindre du rekke over før bilen fra venstre. Da fikk du deg en skrekk, det gikk bra, og neste gang følger du bedre med! Vi lærer så lenge vi lever :)

Anonymkode: cc1ca...21a

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Tid.... ikke stopp å kjøre, var i en ulykke der en kjørte i meg. Kom fra det med sjokk, men fikk beskjed om å sette meg i en bil å kjøre med en gang så jeg ikke ble redd for å kjøre. 

Anonymkode: 4e9ff...687

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det var dust av den bilen å nesten prøve å kræsje i deg og da. Men husk at det finnes mange idioter i trafikken. Det er folk jeg kunne kjørt på daglig fordi de bryter vikepliktregler, men jeg bremser selvfølgelig opp og om jeg er litt sur fløyter jeg på dem. Forkjørsrett er ikke påkjørsrett, men det er det mange som tror. 

Anonymkode: c5f2f...138

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Neste gang gjør du ikke den feilen :) neste gang tar du det myyyye roligere inn mot en rundkjøring slik at du rekker å bremse. Du er fersk i trafikken, å da må det desverre noen «sjokk» til for å bli en bedre sjåfør :)  Du har vikeplikt for de som er i rundkjøringen, men dersom du ser at det kommer en bil fra venstre så er det ikke feil å roe ned å se hva den bilen skal i et par sekund, noen er desverre amøber når det kommer til å bruke blinklys.

Anonymkode: 0f774...c4c

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Det gjelder bare å følge med om biler fra venstre i rundkjøringen kommer i altfor høy fart, og deretter følge med om du skal stoppe opp for bilen. Alltid vikeplikt for biler fra venstre i rundkjøring, men må følge med om bilen kjører fort eller sakte og hvor langt den er fra vei, der du må veie opp om du rekker riktig inn i rundkjøringen før bilen i fra venstre. 

Anonymkode: 18551...2fe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du er fersk sjåfør. Nå har du lært litt mer😊 Jeg gjorde en del feil de første par årene jeg også (rygget blant annet inn i en bil, det var helt jævlig der og da).

Men skal love deg at du kommer over det. Sett deg i bilen og kjør igjen, og tenk at du er en erfaring rikere.

Det er av tabber og feil vi lærer😊

Anonymkode: 4c397...01d

AnonymBruker
Skrevet

Det beste er å sette deg i bilen å kjøre igjen. 

Anonymkode: 0cb61...d4e

AnonymBruker
Skrevet

Hadde med meg datteren i bilen så glad den ikke traff meg😓 håper jeg kommer over det snart, for blir kvalm og helt på gråten av å tenke på å kjøre igjen 😓

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde med meg datteren i bilen så glad den ikke traff meg😓 håper jeg kommer over det snart, for blir kvalm og helt på gråten av å tenke på å kjøre igjen 😓

Jeg forstår deg så godt, det er beskytterinstinktet ditt som snakker nå.

Gjenta for deg selv at det gikk bra, du har lært, og det kommer neppe til å skje igjen.

I morgen tar du deg en kjøretur, aller helst gjennom den rundkjøringen, for å vise deg selv at det går bra. Om du har noen som kan passe vesla mens du kjører en runde så kan det være fint, så får du fokusert på deg selv og det å bearbeide skrekken.

De aller fleste sjåfører har hatt en feilvurdering eller to, spesielt som fersking. 

Anonymkode: cd1cb...1f2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Neste gang kjører du ikke fort inn i en rundkjøring, du skal lese trafikken som du lærte på trafikkskolen og avpasse farten deretter. Hvis du kjører med en unge i bilen så bør du i hvertfall kjøre defensivt, husk det er du som har ansvaret som sjåfør.

Anonymkode: b1929...2ff

Skrevet

Hvis han ikke hadde kommet inn før deg så hadde han vikeplikt. Kan hende det opplevdes verre for deg enn det egentlig var da du er fersk sjafør og ikke har vært borti noe. Men husk å se om de andre kommer fort også, ikke ta sjansen på at alle med vikeplikt stopper. Mulig denne sjaføren var mer dreven og leste trafikkbildet fortere enn deg.

klarte selv å komme borti en bil jeg skulle parkere ved da jeg kjørte for fort inn inn der bilen skulle stå, feilvurderte totalt størrelsen på panseret, men traff den heldigvis bare med dekket. Var helt ny, men det var forferdelig flaut.

• Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Rundkjøringer er skummelt i starten. Folk er duster og noen vil prøve å skremme deg med vilje. Sett deg i bilen alene og kjør masse rundkjøringer. Det er bare øvelse og etterhvert blir du kaldere og roligere og vet når du har retten på din side, og når du allikevel må vike fordi det finnes mange idioter på veien.

Dette kommer til å gå kjempebra. Det er helt vanlig at alle ferske sjåfører får seg en støkk her og der. Man lærer av det og så tar man det med seg videre 😊

AnonymBruker
Skrevet

ALDRI kjør fort inn i rundkjøringer! 

Anonymkode: fb680...7d9

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet

Hvis du kom inn først hadde du ikke vikeplikt, men dere gjorde begge en farlig feil: kjørte for fort inn i rundkjøringen. Du kan like gjerne ha skapt tilsvarende situasjon for noen fra høyre som kom inn før deg, men så oppdaget at du kjørte for fort. 

Altfor mange som ikke senker farten tilstrekkelig i rundkjøringer, og derfor funker "vikeplikt for dem i rundkjøringen" dårlig i praksis. 

AnonymBruker
Skrevet

Du tar med deg denne opplevelsen videre og sakker ned farten neste gang du kjører :) 

Rundkjøring-ulykker ender ofte i at ingen får skylden da det er vanskelig å bevise hvem som gjorde feil (fikk jeg høre den gang jeg ble påkjørt bakfra, meg på moped og bil bakfra).

Anonymkode: 9d2c7...b02

• Liker 1
Skrevet

Du må bare sette deg i bilen og kjøre igjen. Gjerne først uten ungen med i bilen, og på ei tid der det er lite trafikk. Du fikk en støkk og ble redd. Dette syns jeg er en god og sunn reaksjon:verre hvis du bare trakk på skuldrene av det hele. Men ikke la det hindre deg i å fortsatt kjøre bil. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...