Gå til innhold

Får tenåringen deres sove så lenge det vil i helger og ferier?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på dette, da jeg var tenåring måtte jeg opp tidlig selv om det var helg og ferie, og sove etter skolen var ikke lov. sulle ønske jeg hadde fått litt mer frihet, sover nå så lenge jeg kan om jeg har muligheten.  

Hvordan er reglene hos dere?

Anonymkode: dd8ea...95e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min er 12,5. Oppe så lenge hun vil, hvis hun er stille etter vi voksne har lagt oss. Sover til langt utpå formiddagen. Passer meg bra, for jeg må jobbe.

• Liker 12
Skrevet (endret)

Ja, ferie for barn er fri fra kjeft og mas. Jeg flytter heller opplegg til litt ut på dagen. Skjer aldri noe før kl 12:00, og ble det sent fordi de var oppe med venner, så kl 14:00, men det er senest, da har de fått nok og jeg pisker de opp.

Endret av artigmedsex
ord
  • Liker 8
Skrevet

Mitt barn kan sove så lenge hverdager i ferier når jeg er på jobb. Jeg vekker henne og sier hadet når jeg drar også sovner hun videre. Men jeg bruker å ringe henne i 11-12 tiden for å høre om hun har våknet, for da syns jeg det er på tide så hun ikke ødelegger døgnrytmen helt. Men det er jo en fare for at hun sovner igjen, jeg kan ikke kontrollere det når jeg er på jobb. På slutten av ferier vekker jeg henne gjerne tidligere da, for å få snudd døgnet.

På helg er det litt både og. Noen ganger vekker jeg henne fordi vi skal finne på noe sammen. Men maks 11-12 tiden på helg også, på grunn av fare for at hun kan få problem med å sovne på søndagskvelden. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Ja så lenge vi ikke skal noe spesielt. Da blir hun vekket. Ofte har hun valget om å bli med eller ikke, men det valget skal i såfall tas tidligere enn når hun ligger og helst vil sove. 

Anonymkode: bfd5b...dbf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja

Anonymkode: 0cce5...70c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja,  velfortjent etter et helt skoleår med stress og mas! La de da sove når de for en gang skyld har fri, det er jo den beste delen av ferien!

Anonymkode: 93590...c16

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Rart.

Da jeg var ungdom på 80-90 tallet så var det ikke godkjent å  sove bort halve dagen.

Hvorfor er det greit nå? 

Anonymkode: 622ba...c1e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mine får ikke sove bort halve dagen. 

Anonymkode: ce610...ad2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rart.

Da jeg var ungdom på 80-90 tallet så var det ikke godkjent å  sove bort halve dagen.

Hvorfor er det greit nå? 

Var ungdom på den tiden jeg også og var ikke noe mas om å stå opp tidlig i helger og ferier da for min del -så det tror jeg var høyst individuelt.

Anonymkode: 2a562...6bc

• Liker 35
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rart.

Hvorfor er det greit nå? 

Det er ikke greit hjemme hos oss. 

Selvsagt et det forskjell på hverdag og helg, men 2-3 timer ekstra i sengen holder lenge. 

Anonymkode: 6d3f6...3b1

AnonymBruker
Skrevet

La de få sove så lenge de vil! Søvn er viktig. La de slippe å stå opp tidlig bare fordi dere føler dere må følge samfunnet på en måte. La de få være frie mennesker...

Anonymkode: f3d04...2bd

• Liker 38
AnonymBruker
Skrevet

Giiidamei...Du står der med kjevla klar?

Anonymkode: f3d04...2bd

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Ja, føler jeg maser nok resten av året. I ferien får alle her i huset sove akkurat så lenge de vil.

Anonymkode: 8fa99...b35

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vekker når klokka er over halv ti. Ellers er de oppe til langt på natt. Men de får slumre, da. Jeg drar dem ikke ut av senga. 13-åringer.

Anonymkode: 02dc3...5da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sov lenge uavhening om det var helg eller ferie da jeg var tenåring. Ingen i huset som stresset med og få meg opp om morgenen for å si det sånn. Synes selv at tenåringene skal få sove ut når det er ferie. Dem har nemlig fortjent det, og da blir det for dumt at foreldrene skal kjapp jage dem opp fra senge kl 8 på morgen. For det er faktisk enkekte foreldre som vekker sine tenåringer før dem selv skal på jobb. Så det vil si at dem ikke bryr seg at dem har ferie fra skolen.

Anonymkode: 38cc7...0d2

• Liker 5
Skrevet

Datteren min får ikke lov til å sove så lenge hun vil, da blir man bare daff og sliten på dagen. Men 10tiden går helt fint. Men på en annen side, de dagene hun ikke våkner av at jeg ordner småsøsknene til barnehagen, og jeg har ærender, så vekker jeg henne ikke. Men hun vet selv at det lønner deg å stå opp til en grei tid, så hun blir trøtt igjen mot kvelden. 

Helgene blir hun som oftest vekket av småsøsknene.

og hvis vi har bonusbarnet mitt på besøk, som er på samme alder, så kan de være oppe så lenge de vil, men som sagt, hva de yngre søsknene angår, kan jeg aldri garantere at de får sovet spesielt lenge om morgenen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at du står klar med pisken om dem ikke spretter opp i tide.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her er det vekking senest i 10-tiden 😜 Men mine står som regel opp før det av seg selv. Jobber som lærer for tenåringer og ser hvor ødeleggende det er for mange å snu døgnet i tide og utide.

Tipper mange foreldre som er liberale med legging og vekking ville fått seg en aha-opplevelse hvis de var flue på veggen i klasserommet og ser forskjellen på de ungdommene som blir møtt med grenser og ikke.

Anonymkode: abe0a...e66

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tipper mange foreldre som er liberale med legging og vekking ville fått seg en aha-opplevelse hvis de var flue på veggen i klasserommet og ser forskjellen på de ungdommene som blir møtt med grenser og ikke.

Anonymkode: abe0a...e66

Ikke nødvendigvis nei. 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...