Gå til innhold

spm om every other day diet, er det noen som kjenner til dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Man skal vist spise normalt annenhverdag. På faste dag spiser man maks 500 kalorier,på spisedag skal man spise i et 12-timers spiserom. Så f.eks starte med frokost kl.7, avslutte med siste klokken 19:00 på kvelden, og deretter faste dagen etter.

Men, kan man faste helt på fastedagene? 

Hvor mye må man spise for å bryte og starte fast? 

Alt står på engelsk, og jeg forstår ikke. Jeg hadde lyst å prøve noe nytt, og tenkte at dette kanskje kunne fungere. Jeg er kjent med 5:2 dietten (der faster man to ganger om uken, og på faste dagene da har jeg fastet helt, men kan man det med every other day diet også? Jeg vi jo ikke miste muskelmasse, og det er der jeg ikke er helt sikker. Om jeg må spise 500 kalorier eller om jeg rett og slett kan vannfaste. 

Nå har jeg gjort 3 fastedager, og jeg føler meg or jævlig. Har vært vedig sliten i dag, selv om at jeg har hatt spisedag, og jeg føler meg merkelig svak i kroppen. Det vil vel si at jeg mister muskelmasse? 

Anonymkode: 22e46...d85

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har såvidt begynt med fasting selv. Har ikke lest om akkurat every other day diet, men en av måtene man kan faste er nettopp annenhver dag. Går vel under intermittent fasting, tror jeg. Anbefaler å søke på på youtube, der er det mange gode filmer om ulike typer fasting. Dr Jason Fung forklarer det meste om fasting generelt, enten det er 16 timer daglig eller over flere dager i strekk. Prinsippene er de samme. 

På fastedagene bør du ikke spise i det hele tatt, det er nettopp det som er poenget. Te og kaffe er greit, og masse vann. Det er kanskje det du har prøvd når du har gjort 5:2? 

Har du spist 500 kalorier disse 3 fastedagene? Det kan faktisk være grunnen til at du føler deg jævlig. 

Håper du finner ut av det, gøy å høre at flere prøver seg frem med dette😀

Anonymkode: 570f8...351

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har såvidt begynt med fasting selv. Har ikke lest om akkurat every other day diet, men en av måtene man kan faste er nettopp annenhver dag. Går vel under intermittent fasting, tror jeg. Anbefaler å søke på på youtube, der er det mange gode filmer om ulike typer fasting. Dr Jason Fung forklarer det meste om fasting generelt, enten det er 16 timer daglig eller over flere dager i strekk. Prinsippene er de samme. 

På fastedagene bør du ikke spise i det hele tatt, det er nettopp det som er poenget. Te og kaffe er greit, og masse vann. Det er kanskje det du har prøvd når du har gjort 5:2? 

Har du spist 500 kalorier disse 3 fastedagene? Det kan faktisk være grunnen til at du føler deg jævlig. 

Håper du finner ut av det, gøy å høre at flere prøver seg frem med dette😀

Nei, har spit 0- 50 kalorier ( litt melk i kaffen og drukket rikelig med vann). Men har sett på youtube, og der ble hun som startet every other day diet spurt om man kunne faste helt, og da sa hun at det kunne man men at det som sagt er viktig å spise de 500 pga av næringstoffer du treger osv, men hun svarte ikke ordentlig på spm. Det jeg lurer på er om muskelmassen brytes ned om man spiser under 500 kalorier, om det altså gir samme effekt på 0 kalorier om an ser bortifra dette med næringstoffer. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, du trenger ikke å spise noe den dagen, kroppen klarer seg helt supert uten de næringsstoffene, og fasten blir mye mer effektiv på null kalorier (det blir nettopp fasting). Det er imidlertid viktig å ikke faste for ofte, vi trenger også å spise sunt. Selv har jeg prøvd 24t 2-3 ganger i uka, og er så langt fornøyd med det.

Når du ikke spiser vil kroppen først bruke av glykogenlagrene for energi. Når vi faster så lenge at dette tar slutt, begynner kroppen å ta av fettet for å få energi. Muskelmasse påvirkes ikke!

Det jeg synes var veldig interessant da jeg leste om dette, er at fasting ikke senker metabolismen. Vi får ikke mindre energi, en periode uten mat skal ikke gjøre at vi blir slitne og trøtte. Kroppen har lagt til side masse fett, og om ikke vi spiser en dag, så spiser kroppen av dette. Dette er noe som henger igjen fra da mennesker var jegere, en sliten jeger hadde ikke klart å fange mat. Når vi derimot går på kaloriunderskudd, vil kroppen tilpasse seg ved å senke metabolismen.

En annen ting, som er viktig for meg som skal ned i vekt, er at dersom man  spiser, tilfører man kroppen mat som må forbrennes før det fettet jeg vil at den skal ta. Jeg vil heller ikke heve blodsukkeret under fasting.

Som sagt, anbefaler å søke opp dr Jason Fung. Jeg leste boka the complete guide to fasting, og det beste er at den ikke bare sier hvordan, men hvorfor! Har lært masse nytt om kroppen!

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du trenger ikke å spise noe den dagen, kroppen klarer seg helt supert uten de næringsstoffene, og fasten blir mye mer effektiv på null kalorier (det blir nettopp fasting). Det er imidlertid viktig å ikke faste for ofte, vi trenger også å spise sunt. Selv har jeg prøvd 24t 2-3 ganger i uka, og er så langt fornøyd med det.

Når du ikke spiser vil kroppen først bruke av glykogenlagrene for energi. Når vi faster så lenge at dette tar slutt, begynner kroppen å ta av fettet for å få energi. Muskelmasse påvirkes ikke!

Det jeg synes var veldig interessant da jeg leste om dette, er at fasting ikke senker metabolismen. Vi får ikke mindre energi, en periode uten mat skal ikke gjøre at vi blir slitne og trøtte. Kroppen har lagt til side masse fett, og om ikke vi spiser en dag, så spiser kroppen av dette. Dette er noe som henger igjen fra da mennesker var jegere, en sliten jeger hadde ikke klart å fange mat. Når vi derimot går på kaloriunderskudd, vil kroppen tilpasse seg ved å senke metabolismen.

En annen ting, som er viktig for meg som skal ned i vekt, er at dersom man  spiser, tilfører man kroppen mat som må forbrennes før det fettet jeg vil at den skal ta. Jeg vil heller ikke heve blodsukkeret under fasting.

Som sagt, anbefaler å søke opp dr Jason Fung. Jeg leste boka the complete guide to fasting, og det beste er at den ikke bare sier hvordan, men hvorfor! Har lært masse nytt om kroppen!

Men blir ikke 2-3 dager i uka litt for mye? Gjør du det såpass ofte fordi du skal ned i vekt? Prøver du å faste dagene du ikke er på jobb? Blir du ikke sliten altså? Sorry mange spørsmål men synes også det er interessant. Takk for boktips.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når mister man muskelmasse da? 

AnonymBruker
Skrevet

Fasting så ofte kan føre til svekket immunforsvar. Hvis du er litt ekstra utsatt og blir mye syk til vanlig er det ikke anbefalt. Men fasting i ny og ne kan ha en positiv innvirkning på vektnedgang

Anonymkode: 70413...14b

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Pierre Gynt skrev:

Når mister man muskelmasse da? 

Man mister ikke muskelmasse fordi man stopper fasten igjen, før kroppenn rekker ta av musklene - periodisk faste.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Hyacinth skrev:

Men blir ikke 2-3 dager i uka litt for mye? Gjør du det såpass ofte fordi du skal ned i vekt? Prøver du å faste dagene du ikke er på jobb? Blir du ikke sliten altså? Sorry mange spørsmål men synes også det er interessant. Takk for boktips.

Ja, jeg skal ned i vekt. Fasting er den metoden hode og kropp trives best med, deilig at eneste fokuset på mat er at den skal være ren og sunn. 

Når jeg faster kommer an på hva som passer med hverdagen. 24t har funka greit til nå, så prøver jeg nok andre perioder senere. For meg funker det aller best de dagene jeg skal på jobb, eller har andre planer, da slipper jeg å sitte hjemme og tenke på mat. Skal nok prøve å faste en fridag snart, men venter litt. Jeg merka de første fastedagene at jeg hadde veldig lyst på mat, selv om jeg ikke var sulten i det hele tatt. Jeg har heller ikke vært sulten når jeg har spist igjen, etter rundt 24t uten mat. Energien har vært på topp!

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man mister ikke muskelmasse fordi man stopper fasten igjen, før kroppenn rekker ta av musklene - periodisk faste.

Så hvor lang tid uten næring mener du man må gå før man mister muskelmasse? 

AnonymBruker
Skrevet

Fasting er IKKE bra for kvinner som ønsker barn i fremtiden. Det roter med hormoner osv.

Anonymkode: 3c89d...c9f

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Pierre Gynt skrev:

Så hvor lang tid uten næring mener du man må gå før man mister muskelmasse? 

Ikke meg du siterer, men har lest at man mister muskler ved fasting først når kroppsfettet er på 4-5%. Da er det ikke mer fett å lage energi av, og kroppen må gå på proteiner. Høres logisk ut, men har absolutt ikke lyst på sammenhengende faste til jeg kommer dit da😂

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du siterer, men har lest at man mister muskler ved fasting først når kroppsfettet er på 4-5%. Da er det ikke mer fett å lage energi av, og kroppen må gå på proteiner. Høres logisk ut, men har absolutt ikke lyst på sammenhengende faste til jeg kommer dit da😂

Dette stemmer ikke. 

Anonymkode: 70413...14b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...