Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber hardt. Jeg legger mye innsats i skolearbeidet. Jeg får skryt fra medstudenter. Medstudenter spør meg om råd. Lærerne legger merke til innsatsen min. Jeg jobber mer enn andre, men likevel når jeg ikke opp. 

Jeg mister egentlig motet, for hvis så mye arbeid "bare" skal gi C, så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre for å få B eller A. Jeg ofrer mye. Jeg ofrer fritid, trening, jobb og venner. For det er det jeg må gjøre for å klare å forstå fagene jeg jobber med. Hvorfor når jeg ikke opp? Hvorfor får jeg "bare" C? 

Jeg føler eksamen er urettferdig, for den ber deg huske så mye på så kort tid. Jeg forstår mye, men har tendenser til å glemme detaljer. Jeg vet det er medstudenter som har jobbet langt mindre enn meg, og likevel får de samme karakter. Og da mister jeg bare motivasjonen. Hvorfor må jeg jobbe så mye for å oppnå det samme? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Mulig du trenger å bli bedre på studieteknikk.

Det kan godt hende du er mer foksert på læring enn prestasjon.

Mange av de som gjør lite for gode resultater er ofte veldig eksamensfokuserte. De er kun ute etter gode karakterer. Altså å "game" skolesysstemet.

Det gjelder alle udugelig leger. For å komme inn på legestudiet må du ha gode karakterer, men vi vet at mange av de suger.

Skoleflink != smart 

Endret av artigmedsex
  • Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, artigmedsex skrev:

Mulig du trenger å bli bedre på studieteknikk.

Det kan godt hende du er mer foksert på læring enn prestasjon.

Mange av de som gjør lite for gode resultater er ofte veldig eksamensfokuserte. De er kun ute etter gode karakterer. Altså å "game" skolesysstemet.

Det gjelder alle udugelig leger. For å komme inn på legestudiet må du ha gode karakterer, men vi vet at mange av de suger.

Jeg er definitivt ute etter læring. Jeg vil forstå det jeg holder på med. Derfor er det skuffende med denne Cen. Det viser jo forståelse, men jeg mangler detaljer og den eksepsjonelle forståelsen. 

Jeg går veldig i dybden på det jeg leser. Går egentlig utenom pensum fordi jeg vil forstå det. Og uten å gå dypt, sliter jeg med å forstå. Mange av mine medstudenter sier at de bare godtar at sånn er det. Men hvis jeg skal forklare det til noen, så må jeg nesten ha litt mer bakgrunnsstoff. Jeg bruker derfor lang tid på oppgaver. Jeg har jobbet i to år med å ikke gå for dypt. Bare holde meg til pensum, men denne måten å lære på er vanskelig, fordi jeg klarer ikke forstå helheten om jeg ikke forstå opprinnelsen. Derfor må jeg grave dypere og dypere, helt til det ikke lenger finnes forskning. 

Og det som er frustrerende, er å dele ut karakterer til intervju, for jeg føler arbeidsgiver tenker jeg er dum. Men det er jeg absolutt ikke!

AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg ikke hva du studerer.

Men når du skriver essay eller eksamner, noe av det viktigste er å ha klare, presise argumenter.

Du må også ha nok, og relevante, bevis til å bygge opp dine argumenter. 

Les feedbacken du får! Der står det hva du gjør bra og hva du kan forbedre. Altfor mange studenter ser kun på karakteren og leser ikke den skriftlige feedbacken.

Les igjennom hva du leverer. Skrivefeil og gramatiske feil kan dra karakteren ned. 

Kildekritikk! Og følg den riktige referanse-greia dere har. 

Ha møter med dine forelesere. 

Anonymkode: 1b1a9...ebf

• Liker 4
Gjest Nimbus2000
Skrevet

Mye handler om å vite hva som spørres om på eksamen. Om du jobber mye med faget og har høy forståelse for fagene og likevel ikke er fornøyd med karakterene så misforstår du nok hva oppgaven spør om hva sensor ser etter.

Sjekk A-besvarelser, sensorveiledninger og spør om begrunnelse fra sensor. Så lærer du hva besvarelsen din bør inneholde.  Neste semester prøver du å skrive gode besvarelser i stedet for å prøve å lære alt.  

Skrevet

Jeg har fått gode tilbakemeldinger på skriftlige innleveringer. Derfor skjønner jeg ikke helt hvorfor jeg ikke klarer mer enn C. Lærerne har ikke sagt at jeg må heve meg eller noe, så jeg forstår ikke helt. Jeg skal sette meg ned med lærerne og få en forklaring. Hva mangler jeg egentlig. Jeg kan på en måte akseptere Cen om jeg har utelatt detaljer som egentlig ikke er så viktig i jobbsammenheng, men som naturligvis er viktig om du er forsker eller jobber spesifikt med dette. 

Takk for tilbakemelding :)

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, Hemoglobin skrev:

Jeg jobber hardt. Jeg legger mye innsats i skolearbeidet. Jeg får skryt fra medstudenter. Medstudenter spør meg om råd. Lærerne legger merke til innsatsen min. Jeg jobber mer enn andre, men likevel når jeg ikke opp. 

Jeg mister egentlig motet, for hvis så mye arbeid "bare" skal gi C, så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre for å få B eller A. Jeg ofrer mye. Jeg ofrer fritid, trening, jobb og venner. For det er det jeg må gjøre for å klare å forstå fagene jeg jobber med. Hvorfor når jeg ikke opp? Hvorfor får jeg "bare" C? 

Jeg føler eksamen er urettferdig, for den ber deg huske så mye på så kort tid. Jeg forstår mye, men har tendenser til å glemme detaljer. Jeg vet det er medstudenter som har jobbet langt mindre enn meg, og likevel får de samme karakter. Og da mister jeg bare motivasjonen. Hvorfor må jeg jobbe så mye for å oppnå det samme? 

Det var akkurat slik for meg da jeg studerte også, jeg bare stod igjennom det selv om det var kipt og tærte på motivasjonen.

Trøst deg med at jeg i så fall gjør det svært godt i arbeidslivet. Du er sikkert like dan.

Karakterer betyr lite i det store bilde og sier ingen ting om hvordan du vil gjøre en jobb "der ute".

Anonymkode: c99b1...529

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det var akkurat slik for meg da jeg studerte også, jeg bare stod igjennom det selv om det var kipt og tærte på motivasjonen.

Trøst deg med at jeg i så fall gjør det svært godt i arbeidslivet. Du er sikkert like dan.

Karakterer betyr lite i det store bilde og sier ingen ting om hvordan du vil gjøre en jobb "der ute".

Jeg kjenner også folk som finn A og B på masteren som var arbeidsledige lenge etter studiet. Jeg som fikk D hadde jobb med en gang😊

Bruk tiden på å jobbe ved siden av studier, det er så mye mer verdt for en arbeidsgiver. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, Hemoglobin skrev:

Antar du har bedt om begrunnelse på hver eksamen, hva sier disse? Slike tilbakemeldinger må jo være gull verdt for deg når du ikke forstår hvor det skorter

Anonymkode: 44b36...2c4

• Liker 1
Skrevet

Hei!

Har du tenk på språket du bruker i svarene dine? Akademisk skriving er nærmest en egen sjanger, og uten å beherske den er det vanskelig å nå helt til topps. Motsatt kan et akademisk språk skjule at man egentlig ikke kan så mye som det ser ut som.

Språket i innleggene dine her er, etter min oppfatning, ganske enkelt og hverdagslig. Jeg skjønner at det selvsagt er en helt annen situasjon her, men kanskje du kan tenke over om du har noe å gå på her? For å bli bedre tror jeg det beste er å lese mange fagtekster. Abonner på et blad om faget ditt el.l. 

Jeg håperdu tar dette på riktig måte, for det er bare ment som et tips. 

Lykke til! 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Får dere utdelt eller tilgjengelighet på hva som kreves for hvilken grad? Vi har fått det.

Det hjelper.

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, Hemoglobin skrev:

Jeg er definitivt ute etter læring. Jeg vil forstå det jeg holder på med. Derfor er det skuffende med denne Cen. Det viser jo forståelse, men jeg mangler detaljer og den eksepsjonelle forståelsen. 

Jeg går veldig i dybden på det jeg leser. Går egentlig utenom pensum fordi jeg vil forstå det. Og uten å gå dypt, sliter jeg med å forstå. Mange av mine medstudenter sier at de bare godtar at sånn er det. Men hvis jeg skal forklare det til noen, så må jeg nesten ha litt mer bakgrunnsstoff. Jeg bruker derfor lang tid på oppgaver. Jeg har jobbet i to år med å ikke gå for dypt. Bare holde meg til pensum, men denne måten å lære på er vanskelig, fordi jeg klarer ikke forstå helheten om jeg ikke forstå opprinnelsen. Derfor må jeg grave dypere og dypere, helt til det ikke lenger finnes forskning. 

Og det som er frustrerende, er å dele ut karakterer til intervju, for jeg føler arbeidsgiver tenker jeg er dum. Men det er jeg absolutt ikke!

Hva er det du studerer? Hvis du bruker mye tid på å lære deg ting som ikke er en del av pensum, bruker du sannsynligvis for lite tid på det som ER pensum.

Jeg mistenker at du har et problem med både studieteknikk og hvordan du uttrykker deg skriftlig på eksamen. Det er ikke alltid slik at kvantitet = kvalitet når det gjelder lesing. 

Anonymkode: b0355...470

AnonymBruker
Skrevet

Litt avhengig av hva en studerer, men på mitt studie skriver vi essay og har eksamen på 6 timer. Mange av mine medstudenter skriver ned alt de husker og lar det være med det, og det holder til C hvis det faglige er korrekt og utfyllende. Jeg gjorde det samme i starten, men endret etter hvert strukturen på eksamensbesvarelsene mine. Når skriver jeg skoleeksamen med samme struktur som hjemmeeksamen/innleveringer og får kun A og B. Jeg leser slik jeg alltid har lest, men skriver annerledes.

Noe som går igjen hos meg:

Innledning, hoveddel og avslutning. Innledningen er ofte todelt (skriver først et avsnitt om noe relatert til det oppgaven spør om, deretter gjør jeg rede for struktur). Avsnittene i hoveddelen følger en struktur, jeg gjør rede for en ting av gangen og bygger på det jeg har skrevet videre i oppgaven. Avslutning for at det ikke skal slutte brått.

Overskrifter og underoverskrifter.

Jeg kan ofte stille spørsmål underveis som jeg svarer på. Dette gjør jeg ofte for å dra inn momenter fra andre deler av pensum, men også for å kunne dra inn noe jeg har lest i media.

Anonymkode: ac3b9...70b

• Liker 4
Skrevet (endret)

Minner meg litt om en jeg studerte sammen med. Hun jobbet og jobbet, og hun var absolutt ikke dum. Men på eksamen og innleveringer rotet hun det ofte litt til ved å overanalysere eller feiltolke oppgaven. I tillegg hadde hun et lite akademisk språk og dro refleksjonene sine langt ut på viddene. Hun satt på veldig mye kunnskap, men klarte ikke å sile ut det som var relevant.

Når det gjelder karakterene, vil du nok ikke møte store utfordringer med et C-vitnemål. For det første er C en helt fin gjennomsnittskarakter, for det andre er ikke arbeidsgivere veldig opptatt av karakterer.

Endret av Buzzi
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ei bekjent som skrev Batchelorgraden sin utelukket på kilder som YouTube videoer og Twitter. 

Hun kunne ikke forstå hvorfor hun fikk en lav karakter. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ei bekjent som skrev Batchelorgraden sin utelukket på kilder som YouTube videoer og Twitter. 

Hun kunne ikke forstå hvorfor hun fikk en lav karakter. 

Der er det jo openbart noe galt. Kan ikke sammenlignes. 

• Liker 3
Skrevet

Syns du har fått mange gode råd. Som en annen skriver: du kommer til å greie deg kjempebra i arbeidslivet siden du har opparbeidet deg en stor arbeidskapasitet og ikke er redd for å jobbe. Kjipt nå, men se på rådene du har fått om det kan hjelpe deg på vei :) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva studerer du? Det er svært få studier som krever at du er eksepsjonelt smart. Gjennomsnittlig skal holde i massevis. Selv leger trenger ikke å være særlig mye over gjennomsnittet. Så slapp av på den delen. Men ikke slapp av på studiene. Det krever mye arbeid. Stå på, du får det til. 

Anonymkode: abfbc...cae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva står det når du ber om begrunnelse på karakterene dine da? 

For jeg håper ikke du kommer her og sier at du lurer på hvorfor du får c, også har du ikke bedt om begrunnelse ;) 

Anonymkode: 0a516...91c

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, Gnå skrev:

Hei!

Har du tenk på språket du bruker i svarene dine? Akademisk skriving er nærmest en egen sjanger, og uten å beherske den er det vanskelig å nå helt til topps. Motsatt kan et akademisk språk skjule at man egentlig ikke kan så mye som det ser ut som.

Språket i innleggene dine her er, etter min oppfatning, ganske enkelt og hverdagslig. Jeg skjønner at det selvsagt er en helt annen situasjon her, men kanskje du kan tenke over om du har noe å gå på her? For å bli bedre tror jeg det beste er å lese mange fagtekster. Abonner på et blad om faget ditt el.l. 

Jeg håperdu tar dette på riktig måte, for det er bare ment som et tips. 

Lykke til! 

Du er egentlig den første som sier det, men jeg jobber langt mer med tekstene mine når jeg skriver oppgaver. Jeg har snakket med lærere og veiledere. Jeg får pluss for måten jeg skriver på, men jeg kan ha tendenser til å skrive meg bort ved å forklare noe litt for mye. Men, lærerne vektlegger at du skal skrive svært dårlig for å bli trukket. 

Det meste som går igjen, er at jeg mangler detaljer. Jeg viser god forståelse, men utelater viktige detaljer. Jeg har også ved et par anledninger misforstått oppgaven. Har fått poeng, men ikke full uttelling. Jeg overbeviser ikke læreren, eller sensoren. Jeg har forstått det, ja, men jeg må virkelig vise at jeg har forstått det. Enkelte ganger kan det være tvil om jeg har pugget eller forstått det, derfor forklarer jeg det veldig i detaljer for å virkelig vise at jeg skjønner det. For å si det slik, jeg kan ikke pugge. Jeg må forstå for å kunne det. Én av lærerne sa til meg at jeg måtte "slå han i bakken" hvis han skulle gi en A. Det måtte være "wow"-faktor over det. Lærerne sier også at de ser jeg vil lære dette, men jeg begraver meg ofte i arbeid. 

Jeg mangler forklaring på én eksamen. Den er jeg for øvrig veldig spent på. 

Til dere som lurer på hva jeg studerer. Foreløpig vil jeg være litt forsiktig med å fortelle det, i frykt for å bli gjenkjent. Studiet er derimot krevende. 

Tusen takk til dere alle! Veldig godt med tips!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...