Gå til innhold

Er det mulig å ha utekatt i blokk?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

(Endret tittel - da den var uklar :) )

Apropos debatten om innekatt vs utekatt.

Vi tenker skaffe katt til høsten og lurer på om noen erfaring med å ha katt i blokk, som også får være ute? Eller er uansett innekatt greia når man bor i blokk? 

Vi bor ppd i 3. etasje i blokk, men i et rolig og dyrevennlig område. Om 1-2 år er planen å flytte til hus, så da vil pus få bedre utemuligheter. 

Vi vil holde den inne første tiden så den blir vant til nytt hjem, men etterhvert som den er trygg på oss og kommer når vi lokker tenker vi den kan ihvertfall få være ute på dagtid mens vi er hjemme, først bare sammen med oss og i bånd i starten. Vi har jo felles oppgang med andre og ikke noe mulighet for katteluke, så vi må uansett være hjemme hvis katten er ute så vi får sluppet den inn og den ikke bare går inn i oppgangen med noen andre i blokka. 

Endret av Trotwood
Endret tittel
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, Trotwood skrev:

Vi tenker skaffe katt til høsten og lurer på om noen erfaring med å ha katt i blokk, som også får være ute? Eller er uansett innekatt greia når man bor i blokk? 

Vi bor ppd i 3. etasje i blokk, men i et rolig og dyrevennlig område. Om 1-2 år er planen å flytte til hus, så da vil pus få bedre utemuligheter. 

Vi vil holde den inne første tiden så den blir vant til nytt hjem, men etterhvert som den er trygg på oss og kommer når vi lokker tenker vi den kan ihvertfall få være ute på dagtid mens vi er hjemme, først bare sammen med oss og i bånd i starten. Vi har jo felles oppgang med andre og ikke noe mulighet for katteluke, så vi må uansett være hjemme hvis katten er ute så vi får sluppet den inn og den ikke bare går inn i oppgangen med noen andre i blokka. 

Er dere dyrevennelige, som det virker som dere er, så har en katteunge ingen problemer med å være inne noen år. Ikke alle nordmenn har en bondegård. Lykke til med katt:)

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Først må du høre med styret om det er lov å ha katt der. Folk har blitt kastet ut før p.g.a. konfliktsituasjonen det kan bli.

Anonymkode: bbecd...6d9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om dere skal flytte om 1-2 år, hvorfor ikke vente til da? Jeg synes ikke noe om å holde katter innesperret eller i bånd.

Anonymkode: 08af0...02b

• Liker 8
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først må du høre med styret om det er lov å ha katt der. Folk har blitt kastet ut før p.g.a. konfliktsituasjonen det kan bli.

Innekatt kan ikke styret nekte dem å ha. Jamfør Emelinedommen. Dette er en sak som gikk helt til høyesterett hvor det ble fastslått at det ikke var anledning til å nekte folk i et borettslag å ha innekatt.

Siden TS bor i 3 etg vil jeg annbefale å holde den som innekatt. Ikke noe problem hvis dere lærer den opp til det fra den er kattunge. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Vent med å skaffe katten. Jeg synes ikke noen levende skapninger skal leve så begrenset og hemmet som det innekatter gjør.

Anonymkode: e154d...c95

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke vente til dere flytter? 

Anonymkode: 499ff...f50

• Liker 1
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er selvfølgelig lov :) Veldig dyrevennlig borettslag :)

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Om dere skal flytte om 1-2 år, hvorfor ikke vente til da? Jeg synes ikke noe om å holde katter innesperret eller i bånd.

Anonymkode: 08af0...02b

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor ikke vente til dere flytter? 

Anonymkode: 499ff...f50

Fordi vi savner å ha dyr hjemme og det er mange katter som trenger nye hjem her i byen :) Bedre med nytt godt, varig hjem der man er mest inne et års tid enn å måtte bo på kennel. :) En katt lever 15-20 år og tåler ett år med mest inne. Vi vil selvfølgelig skaffe en katt som trives inne. 

Du leser innlegget så ønsker jeg jo å ha katten ute når vi er hjemme. Ny katt må uansett holdes inne en god stund før de slippes ut. :)

Takk for alle svar, foreløpig er råda å droppe å skaffe katt eller ha innekatt. Jeg syntes ikke innekatt er dyremishandling som noen mener, men unngår det om jeg kan.  Vi dropper ikke skaffe katt, men tar veldig gjerne i mot tips om katt i blokk  :)

Vi er forøvrig dyrevenner begge to, jeg har hatt katt halve livet og er utdannet dyrepleier og har fokus på god dyrevelferd. Pus vil få masse plass inne, balkong med katten ett og være ute så lenge vi finner en praktisk løsning mens vi bor i blokk. Som sagt er det en korttidsløsning

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, Trotwood skrev:

Det er selvfølgelig lov :) Veldig dyrevennlig borettslag :)

Fordi vi savner å ha dyr hjemme og det er mange katter som trenger nye hjem her i byen :) Bedre med nytt godt, varig hjem der man er mest inne et års tid enn å måtte bo på kennel. :) En katt lever 15-20 år og tåler ett år med mest inne. Vi vil selvfølgelig skaffe en katt som trives inne. 

Du leser innlegget så ønsker jeg jo å ha katten ute når vi er hjemme. Ny katt må uansett holdes inne en god stund før de slippes ut. :)

Takk for alle svar, foreløpig er råda å droppe å skaffe katt eller ha innekatt. Jeg syntes ikke innekatt er dyremishandling som noen mener, men unngår det om jeg kan.  Vi dropper ikke skaffe katt, men tar veldig gjerne i mot tips om katt i blokk  :)

Vi er forøvrig dyrevenner begge to, jeg har hatt katt halve livet og er utdannet dyrepleier og har fokus på god dyrevelferd. Pus vil få masse plass inne, balkong med katten ett og være ute så lenge vi finner en praktisk løsning mens vi bor i blokk. Som sagt er det en korttidsløsning

Hadde du hatt det bra med å være innesperret i 2 år? Javisst kommer det folk med mat, vann og ordner varme, men du er fortsatt innesperret. Blir forlatt i timevis hver dag uten stimuli.

Det er forkjell på å være i live og ha god livskvalitet😊

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du hatt det bra med å være innesperret i 2 år? Javisst kommer det folk med mat, vann og ordner varme, men du er fortsatt innesperret. Blir forlatt i timevis hver dag uten stimuli.

Hvis en anskaffer en kattunge, så skal ikke den ut alene det meste av sitt første leveår uansett. Så sånn sett så blir det ikke så lenge den blir holdt innesperret. Jeg har to katter. Utekatter. Så jeg mener helt klart at katter helst bør få være utekatter. Men er ikke motstander av å ha innekatt. Noen katter som omplasseres fra DB er innekatter fordi det anses å være det beste for katten. 

En innekatt bør ihvertfall få en del stimuli. Å bli lekt med og ha aktivitetsleker som den kan kose seg med når den er alene. Det er så mange katter der ute som trenger et hjem. Snakk med en dyreorganisasjon, så hjelpe de sikkert med å finne den rette katten til dere. 

Anonymkode: 6352b...81e

• Liker 3
Skrevet

Jeg har hatt både ute og innekatter. Innekattene er rasekatter som er kjent for å være rolige og godt egnet. Nå bor jeg slik at de kan gå ut hvis de vil. Og det vil de hvis det er +15 og opphold. 

Har sett katter som bor i blokk, høyt oppe. Der har nok naboer kjent katten og hjemmet, for de flyr i døren når folk kommer og går. Dvs at de har oppholdt seg i oppgangen.

Selv hadde jeg en sikret balkong, funket fjell!

• Liker 2
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er en annen diskusjon som du sikkert kan ta et annet sted:) Som sagt er jeg ikke i mot verken utekatter eller innekatter. Jeg mener at å ha en katt som trives inne som innekatt mesteparten av tiden i ett år er helt greit. Katter utvikler uansett ikke full stedsans før de er ett år og bør jo ikke slippes ut alene før det. 

Det blir for dumt å bruke "ville ikke du vært fri"- retorikken. Andre kjæledyr som hunder, hamster, marsvin og kanin mm liker sikkert også å være ute og fri, men man har dem sikret på en eller annen måte (inne i huset, i et stort bur, i bånd eller i en luftegård ute) allikevel, for deres sikkerhet og helse. Selv om jeg har god kunnskap og forståelse for at katter liker å jakte og være ute, og alltid har hatt egne katter ute, mener jeg også at man fint kan ha katt inne på en god måte uten å bli beskyldt for dyreplageri :)

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis en anskaffer en kattunge, så skal ikke den ut alene det meste av sitt første leveår uansett. Så sånn sett så blir det ikke så lenge den blir holdt innesperret. Jeg har to katter. Utekatter. Så jeg mener helt klart at katter helst bør få være utekatter. Men er ikke motstander av å ha innekatt. Noen katter som omplasseres fra DB er innekatter fordi det anses å være det beste for katten. 

En innekatt bør ihvertfall få en del stimuli. Å bli lekt med og ha aktivitetsleker som den kan kose seg med når den er alene. Det er så mange katter der ute som trenger et hjem. Snakk med en dyreorganisasjon, så hjelpe de sikkert med å finne den rette katten til dere. 

Anonymkode: 6352b...81e

Jeg er selv aktiv i dyrebeskyttelsen og vil  anskaffe katt derfra :) Som du sier, det er så utrolig mye katter som trenger et hjem ♥️

1 hour ago, Kontormus said:

Jeg har hatt både ute og innekatter. Innekattene er rasekatter som er kjent for å være rolige og godt egnet. Nå bor jeg slik at de kan gå ut hvis de vil. Og det vil de hvis det er +15 og opphold. 

Har sett katter som bor i blokk, høyt oppe. Der har nok naboer kjent katten og hjemmet, for de flyr i døren når folk kommer og går. Dvs at de har oppholdt seg i oppgangen.

Selv hadde jeg en sikret balkong, funket fjell!

Ah, det er det jeg vil unngå. Vi har veldig greie naboer og mange har egne katter (som er inne/på balkongen og bare ute med eieren eller på hytta), men det er nok ikke så populært med katter som henger i oppgangen. Derfor tenker jeg at pus eventuelt bare kan gå ute når vi er hjemme og kan slippe inn. 

Ser at spørsmålstegnet i overskriften har falt ut, haha. Poenget er at jeg lurer på om man MÅ ha innekatt når man bor i blokk eller om noen har god erfaring med å også ha katt i blokk ute :) Tar gjerne i mot flere erfaringer. 

Det er flere katter enn det finnes hjem der ute, så vi må være litt løsningsorienterte her :)

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, bror. Du tenker på Khat!

250px-Qat_man.jpg

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Trotwood skrev:

(Endret tittel - da den var uklar :) )

Jeg har utekatt i lavblokk, jeg bor i 2 etg. Ingen problem, tar den ut og inn når den selv ønsker, mjauer høyt mens den ser opp mot vinduet i 2 etg når den vil inn. 

Anonymkode: b89a3...82d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 3 katter og bodde i 4.etasje. Det gikk helt fint, selv om det var enda deiligere når jeg fikk flyttet og slapp å gå ned og hente/levere den hver gang den skulle ut eller inn ;) Men katten led absolutt ingen nød, så om dere er innstilt på at det blir litt opp og ned i trappene for å ta den inn og ut så tror jeg det skal gå helt fint. Mine katter mjauet når de så meg på balkongen eventuelt, og da kom jeg ned og hentet dem

Anonymkode: c66c1...de1

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, MortenMinstelønn skrev:

Nei, bror. Du tenker på Khat!

250px-Qat_man.jpg

Takk for dagens latterkikk

• Liker 2
Skrevet

Det går helt fint. Bare sørg for å vær hjemme når den er ute, sånn at den ikke sniker seg inn i oppgangen når andre åpner døren og kan mjaue og irritere naboene. 

• Liker 1
Skrevet

For å svare for meg selv, så kan jeg huske at da jeg bodde i terrasseleilighet i Oslo så var jeg SÅ forbanna på alle som hadde katt og slapp dem ut. Fordi de vandret jo rundt hele blokken utvendig, pisset og dreit på alle terrassene. 

Jeg elsker dyr altså og har katter, men DET var et irritasjonsmoment altså :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, Nooni said:

For å svare for meg selv, så kan jeg huske at da jeg bodde i terrasseleilighet i Oslo så var jeg SÅ forbanna på alle som hadde katt og slapp dem ut. Fordi de vandret jo rundt hele blokken utvendig, pisset og dreit på alle terrassene. 

Jeg elsker dyr altså og har katter, men DET var et irritasjonsmoment altså :)

Skjønner det er irriterende! Heldigvis ingen mulighet til å komme inn i terrassene til naboene utenfra her, så håper ikke det er et problem. :)

7 hours ago, tøydokka said:

Det går helt fint. Bare sørg for å vær hjemme når den er ute, sånn at den ikke sniker seg inn i oppgangen når andre åpner døren og kan mjaue og irritere naboene. 

8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde 3 katter og bodde i 4.etasje. Det gikk helt fint, selv om det var enda deiligere når jeg fikk flyttet og slapp å gå ned og hente/levere den hver gang den skulle ut eller inn ;) Men katten led absolutt ingen nød, så om dere er innstilt på at det blir litt opp og ned i trappene for å ta den inn og ut så tror jeg det skal gå helt fint. Mine katter mjauet når de så meg på balkongen eventuelt, og da kom jeg ned og hentet dem

Anonymkode: c66c1...de1

Takk for svar, så kjekt å høre at det er mulig!  

Anonymkode: d9bb4...756

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Skjønner det er irriterende! Heldigvis ingen mulighet til å komme inn i terrassene til naboene utenfra her, så håper ikke det er et problem. :)

Takk for svar, så kjekt å høre at det er mulig!  

Anonymkode: d9bb4...756

Oi, kom borti anonym, dette er altså meg som er ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...