AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #1 Skrevet 28. juni 2019 Vi har slitt med søvnen siden fødsel, og har brukt alle triks i boka for å sikre nok søvn. Trilling, byssing, amming, samsoving 24/7. Nå er vi endelig på et bra sted, hvor baby 4 av 7 netter blir lagt i egen seng, og sovner mens vi sitter ved siden av. Baby sover da på de gode nettene 2 timer av gangen, før vi må putte inn smokken. Da må vi sitte på vakt og putte inn smokken 17 ganger mens baby sovner igjen. Dagsovingen er like ens, bortsett fra at da sover baby 30-40 minutter før smokken må inn. Når vi er hjemme hender det jeg klarer å roe baby, så det blir en litt lenger dupp. Et annet "triks" er å legge en bamse på hver side av hodet som holder smokken på plass. Da sitter jeg klistret til skjermen på babycallen for å forsikre meg om at baby ikke legger ansiktet inn i bamsene. Når smokken er i sover baby gjerne 1,5-2 timer på dagsovingen. Det er lurer på nå er om vi rett og slett skal avvende smokk ved innsovning nå som vi nærmer oss 5 mnd, kanskje vi kan få mer enn 1,5 time søvn i strekk om natta. Det som gjør meg litt usikker er dette med krybbedød og bruk av smokk. En studie har vist 90% mindre sjanse for krybbedød ved bruk av smokk. Samtidig så lurer jeg på hvordan vi skal klare å kvitte oss med smokken, har noen gjort det før? Hvordan gå frem? Hvor lang tid tok det? Anonymkode: 692f0...47c
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #2 Skrevet 28. juni 2019 Tja, de blir gjerne flinkere til å holde inne smokken selv jo eldre de blir. Jeg var veldig takknemlig for smokken med min eldste, han sov veldig godt med den. Var ikke noe problem å avenne siden, han var vel 2 år da vi sluttet. Da hadde han bare smokken til soving. Jeg skulle ønske min yngste ville ha smokken, i stedet er hun avhengig av å ligge på puppen om nettene for å finne søvnen igjen og finner hun ikke puppen tar hun tommelen. Vanskeligere å avenne tommelen. Hvis dere vil slutte med smokken så må dere jo bare fjerne den og forsøke få babyen til å sovne uten. Anonymkode: a9e76...9de 2
Hactar Skrevet 28. juni 2019 #3 Skrevet 28. juni 2019 Jeg ville nok heller øvd med henne på å finne smokken selv. Start med å gi den i hånden hennes i stedet for rett i munnen når hun kaver etter den. Etter hvert kan dere teppebombe senga med smokker, så finner hun alltids en, haha! Det kan jo så klart gå fint og avvenne også, men om hun sover best med smokk nå, tror jeg vel egentlig at det skaper mer uro heller enn mindre å fjerne den helt.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #4 Skrevet 28. juni 2019 Er bare de første 6 mnd det ikke er negative konsekvenser ved bruk av smokk. Vår bruker ikke (ville ikke ha), og det funker flott! Skulle uansett slutte ved 6 mnd. Anonymkode: e2456...514
Hactar Skrevet 28. juni 2019 #5 Skrevet 28. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er bare de første 6 mnd det ikke er negative konsekvenser ved bruk av smokk. Vår bruker ikke (ville ikke ha), og det funker flott! Skulle uansett slutte ved 6 mnd. Anonymkode: e2456...514 Hvilke negative konsekvenser tenker du på så tidlig? For noen barn er det pupp, smokk eller tommel. Var veldig lettvint å kunne kaste smokken i søpla i toårsalderen fremfor å skulle forsøke avvenne en tommel. 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #6 Skrevet 28. juni 2019 Baby prøver å putte den i munnen, men bommer... Tror det er noen måneder før vi er der. Vi har kommet frem til å prøve avvenning før ferien. Virker som om det er ganske vanlig i USA å avvenne mellom 4 og 6 måneder, da dette er før de knytter seg voldsomt til ting, og utvikler seperasjonsangst. Faktisk anbefalt å enten gjøre det i det vinduet, eller vente til 2 års alder. Funnet en "oppskrift" som skal ta 6 dager, hvor vi starter med å innføre annen trøst de første 3 dagene i tillegg til smokken for å få sove. (Legge baby på siden og klappe på baken, til baby sovner). Når dette er etablert etter 3 dager begynner man med å fjerne smokken på første daglur 😅. Så kan man etter 3 dager med bare klapping og ikke smokk, prøve å slutte med klappingen og sideleie. Dette skal være enklere å slutte med enn smokk. Vi beholder smokk som kos og trøst i andre settinger enn legging. Ungen vår totter på to fingre på dagtid når smokken ikke er tilgjengelig, så disse tar vel over for smokken ved legging og. Gruer meg, og håper det går uten for mye gråt. Anonymkode: 692f0...47c 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #7 Skrevet 28. juni 2019 1 time siden, Hactar skrev: Jeg ville nok heller øvd med henne på å finne smokken selv. Start med å gi den i hånden hennes i stedet for rett i munnen når hun kaver etter den. Etter hvert kan dere teppebombe senga med smokker, så finner hun alltids en, haha! Det kan jo så klart gå fint og avvenne også, men om hun sover best med smokk nå, tror jeg vel egentlig at det skaper mer uro heller enn mindre å fjerne den helt. Hun spytter faktisk ut smokken så fort hun har sovnet skikkelig. Det som antageligvis er greia er at hun ikke klarer å linke søvnsykluser uten smokken, så da våkner hun helt, og vi må hjelpe til. Jeg tror faktisk søvnen vil bli bedre om hun lærer seg å sovne uten, sånn at hun slipper å våkne helt og grine for smokken for å få sove igjen. Da vil jo hun også få bedre søvn, ikke bare oss voksne. Win win. Så får vi se hvem som holder ut lengst når vi prøver å fjerne smokken ved sovingen. Vi er nok litt bortskjemt med veldig lite grining, så tror ikke jeg kommer til å takle det hvis det blir for mye 😱😂 Anonymkode: 692f0...47c 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #8 Skrevet 28. juni 2019 2 timer siden, Hactar skrev: Hvilke negative konsekvenser tenker du på så tidlig? For noen barn er det pupp, smokk eller tommel. Var veldig lettvint å kunne kaste smokken i søpla i toårsalderen fremfor å skulle forsøke avvenne en tommel. Hyppigere ørebetennelser, tannstilling, tungestilling, underutvikling av bihuler (pga feil tungestilling), forsinket språk, dårligere speiling/kommunikasjon. Ved 6 mnd er det heller ingen positive effekter som evt beskyttelse mot krybbedød, så da er det ikke noe som taler for å bruke smokk videre. Lettere å slutte da enn senere også, visst. Anonymkode: e2456...514 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #9 Skrevet 28. juni 2019 Jeg tenker at dette er litt tullete. Min 2 åring bruker kun smokk når hun sover. Ingen smokk på dagtid eller ellers. Men for alt i verden, vil dere sitte å dunke på rompa til evigheten, kjør på. Ingen ørebetennelser, ingen feil tannstilling. Lettere å slutte med smokk ved 6 mnd enn senere, tror jeg ikke. Vi praktiserer slutt på 3 årsdagen. Da er de i stand til å forstå. Kunne nok også gjort det med 2 åringen nå, men hun finner godt roen med den. Har store nok problemer med å få henne til å sove i stor seng. Fint å ha med smokken i barnehagen for trygghet. Men, for alt i verden. Gjør som dere selv vil. Anonymkode: 9bb25...98f
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #10 Skrevet 28. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hyppigere ørebetennelser, tannstilling, tungestilling, underutvikling av bihuler (pga feil tungestilling), forsinket språk, dårligere speiling/kommunikasjon. Ved 6 mnd er det heller ingen positive effekter som evt beskyttelse mot krybbedød, så da er det ikke noe som taler for å bruke smokk videre. Lettere å slutte da enn senere også, visst. Anonymkode: e2456...514 Ingenting av dette er noe problem med moderat bruk med dagens smokker. Anonymkode: a9e76...9de 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #11 Skrevet 28. juni 2019 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at dette er litt tullete. Min 2 åring bruker kun smokk når hun sover. Ingen smokk på dagtid eller ellers. Men for alt i verden, vil dere sitte å dunke på rompa til evigheten, kjør på. Ingen ørebetennelser, ingen feil tannstilling. Lettere å slutte med smokk ved 6 mnd enn senere, tror jeg ikke. Vi praktiserer slutt på 3 årsdagen. Da er de i stand til å forstå. Kunne nok også gjort det med 2 åringen nå, men hun finner godt roen med den. Har store nok problemer med å få henne til å sove i stor seng. Fint å ha med smokken i barnehagen for trygghet. Men, for alt i verden. Gjør som dere selv vil. Anonymkode: 9bb25...98f Helt enig. Eldste brukte smokk til hun var 3 år og kun på natta. Vi ble enige om en dag hun skulle slutte og når dagen kom gikk alle smokkene i søpla og hun fikk velge seg en Barbie på butikken. Hun valgte den dyreste og fjongeste 😂 men uansett det fungerte. Litt sutring de første kveldene men så var det slutt. Sovnet godt uten smokken. Angrer ikke på smokken da den ga jenta vår masse trygghet og god søvn. Hun er tenåring nå og har ingen varige men av smokkebruken. Andremann ville aldri ha smokk og han var et mareritt å få til å sove. Måtte bruke puppen som "smokk" og var en lang og vond avvenning av puppen. Tredjemann elsker smokk og sover mye bedre enn broren sin på 2 år (han er 3 mnd nå) Tommel opp for smokk herfra hvertfall. Er ikke bekymret for smokkeavvening når de er 2-3 år. Lettere det enn å ta den fra en baby på 6 mnd. Anonymkode: 34c13...6bf
Hactar Skrevet 28. juni 2019 #12 Skrevet 28. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hyppigere ørebetennelser, tannstilling, tungestilling, underutvikling av bihuler (pga feil tungestilling), forsinket språk, dårligere speiling/kommunikasjon. Ved 6 mnd er det heller ingen positive effekter som evt beskyttelse mot krybbedød, så da er det ikke noe som taler for å bruke smokk videre. Lettere å slutte da enn senere også, visst. Har ikke opplevd noen av disse problemene med mine barn, men vi brukte smokk kun når de skulle sove, så speiling og språk ville i alle tilfeller ikke blitt påvirket. Smokken var imidlertid uvurderlig med tanke på søvn. Jeg tror smokken reddet forstanden min da eldste endelig ved seks måneders alder begynte å godta den i stedet for bare pupp. Nå har begge mine vært veldig urolige som babyer og småbarn, så for oss var talte bedret søvn sterkt for å bruke smokk. Den lille prosessen vi måtte ta ved smokkeslutt i toårsalderen, var bare barnemat i forhold til utmattelsen vi opplevde når barna ikke sov. Nå er de fire og syv, og har for lengst lært seg å sove gjennom jordskjelv som barn flest, selv om jeg en desperat periode i livet trodde de aldri ville lære seg å slappe av...
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #13 Skrevet 29. juni 2019 Hadde vi også hatt et barn som sov bedre med smokken hadde vi bare fortsatt. Det blir brukt så lite på dagtid, at jeg ikke er bekymret for tannstilling og denslags. Derimot sover jo vår dårligere med smokken, og har gjort det siden ca 3 måneders alder. Hun sovner riktignok raskt med smokken, men når søvnen da aldri blir lengre enn 30-45 min på dagtid. Og KANSKJE 2 timer i strekk på natta er det ikke lenger et godt verktøy når det kommer til søvn. Å ikke tro på helsepersonell som anbefaler smokkeslutt før 6 mnd alder, OM du har tenkt til å slutte før ungen din er stor nok til å gå med på en avtale om å slutte, er etter min mening litt rart. Men igjen, man skal få tro på det man vil. Handler også om hukommelse. Foreløpig vil smokk ved sengetid være glemt etter en uke. Etter 6mnd kan de huske dette lenger. Vi gir det et forsøk. Sitter vi der etter en uke uten spor av bedring på oppvåkninger dropper vi det. Da er det jo bare å fortsette med smokken. Vi risikerer noen dager med litt uro, men gevinsten kan jo være 3-6 timer sammenhengende søvn, om hun begynner å bare våkne for mat. Hun våkner altså nå KUN for smokk med 45 - 120 minutters mellomrom hele natta. Ikke nærhet eller annen trøst. Bare smokk og sove videre. Har prøvd å samsove også, men da sover hun enda dårligere. I tillegg hadde det vært fint å komme seg ut på trilletur, uten å bruke den første timen på stopping for å putte inn smokken 😂 Anonymkode: 692f0...47c
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #14 Skrevet 29. juni 2019 Det er jo bare å prøve, ser ut som du har bestemt deg allerede😉. Men jeg må si at det ikke er uvanlig at små babyer våkner så ofte altså. Mini her sov sjelden mer enn 20-30min på dag, og maks 1,5-2t i slengen om natten, helt til han var 11mnd. Vi sjekket ut alt, og prøvde "alle" triks, uten hell. Skulle ønske vi bare aksepterte det i stedet for å stresse sånn med at han skulle sove sammenhengende. Anonymkode: a3829...003 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #15 Skrevet 29. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo bare å prøve, ser ut som du har bestemt deg allerede😉. Men jeg må si at det ikke er uvanlig at små babyer våkner så ofte altså. Mini her sov sjelden mer enn 20-30min på dag, og maks 1,5-2t i slengen om natten, helt til han var 11mnd. Vi sjekket ut alt, og prøvde "alle" triks, uten hell. Skulle ønske vi bare aksepterte det i stedet for å stresse sånn med at han skulle sove sammenhengende. Anonymkode: a3829...003 Ja, jeg skrev over at vi hadde bestemt oss for å prøve 😊 da vet vi i alle fall om det er smokken eller bare at han våkner. Er jo ingenting i vegen for å gi smokken igjen om det skjærer seg. Anonymkode: 692f0...47c
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #16 Skrevet 1. juli 2019 Liten oppdatering fra meg. (TS) Nå har vi hatt to smokkefrie netter, og det har gått over all forventning! Første natta var tøff, og vi brukte 45 minutter på å sovne. Vi brukte også ca 30 minutter for å roe hver gang hun våknet første natta. Ca 5 oppvåkninger, noe som faktisk er mindre enn normalt. Natt 2 brukte vi bare 15 min på legging, og hun våknet kun én gang utenom de to gangene hun spiser. da brukte vi ca 20 min på å roe. Etter mat på natta sovnet hun med én gang hun ble lagt i senga, uten smokk!! Det som var nytt i dag var at hun faktisk sov helt til 7! Normalt sett sliter vi med å holde henne sovende til 6. Foreløpig ikke hatt noe behov for smokk på dagtid, men tenker det ikke er noe i veien for å bruke den som trøst skulle vi trenge det på dagtid. Anonymkode: 692f0...47c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå