Gå til innhold

Sprek hest ...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :)

Er det noen hestevante mennesker som har et tips til meg?

Hesten min har startet med å bukke hvis jeg ikke vil løpe med han på tur, jeg syns dette er veldig skummelt.

Hva kan jeg gjøre? :)

Anonymkode: b4c6b...5a5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er mye du kan gjøre :)

Først, er hesten frisk og skadefri? Kan utstyret være ubehagelig eller ikke passe? Dette MÅ utelukkes først. Sjekk også fôret, en hest skal først og fremst ha grovfôr og vitaminer/salt, får den for mye kraftfôr kan det få konsekvenser for energinivå. 

Deretter, kjenn etter selv, hesten merker hvordan du føler det. Er du nervøs og stressa? Det vil smitte over på hesten. 

Er hesten slik bare med deg eller alle? 

Få en erfaren rytter, gjerne en instruktør, til å hjelpe deg å finne ut om hesten bare er ulydig eller om du gir feil signaler. 

Noen hester er energisk og liker å bruke seg fra naturens side. Disse må få jevnlig trening og oppgaver hele tiden, ellers vil de utvikle uvaner. Om du har en sånn hest er du heldig, for da har du masse energi  jobbe med :)

Anonymkode: 801bb...ff0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye du kan gjøre :)

Først, er hesten frisk og skadefri? Kan utstyret være ubehagelig eller ikke passe? Dette MÅ utelukkes først. Sjekk også fôret, en hest skal først og fremst ha grovfôr og vitaminer/salt, får den for mye kraftfôr kan det få konsekvenser for energinivå. 

Deretter, kjenn etter selv, hesten merker hvordan du føler det. Er du nervøs og stressa? Det vil smitte over på hesten. 

Er hesten slik bare med deg eller alle? 

Få en erfaren rytter, gjerne en instruktør, til å hjelpe deg å finne ut om hesten bare er ulydig eller om du gir feil signaler. 

Noen hester er energisk og liker å bruke seg fra naturens side. Disse må få jevnlig trening og oppgaver hele tiden, ellers vil de utvikle uvaner. Om du har en sånn hest er du heldig, for da har du masse energi  jobbe med :)

Anonymkode: 801bb...ff0

Så vidt jeg vet er han frisk og skadefri. Jeg har ridd på han i 1 1/2 år, også kjøpte jeg han nå i april :) Han er en relativt voksen hest av rasen KWPN. Jeg skal ta kontakt med sal tilpasser, fordi han har lagt på seg litt pga at jeg har gitt han et bedre høy enn han hadde tidligere. Jeg kan nok være litt nervøs ja, men prøver å beholde roen. I utgangspunktet så er han en veldig snill og koselig hest.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så vidt jeg vet er han frisk og skadefri. Jeg har ridd på han i 1 1/2 år, også kjøpte jeg han nå i april :) Han er en relativt voksen hest av rasen KWPN. Jeg skal ta kontakt med sal tilpasser, fordi han har lagt på seg litt pga at jeg har gitt han et bedre høy enn han hadde tidligere. Jeg kan nok være litt nervøs ja, men prøver å beholde roen. I utgangspunktet så er han en veldig snill og koselig hest.

Hvilken kompetanse har du som ser at hele hesten er skadefri? 

Anonymkode: fb561...143

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken kompetanse har du som ser at hele hesten er skadefri? 

Anonymkode: fb561...143

Har hatt sjekk på han, og han viser ingen tegn til å ha noen skader! Men det kan jo selvsagt være salen. 

AnonymBruker
Skrevet

Som flere sier, det er mye som kan være årsaken her. Noen flere tips, i tillegg å få hesten sjekket av veterinær/saltilpasser/hovslager for å utelukke vondter: 

- Få hjelp av instruktør eller en annen dyktig rytter, for å se om dette er et dressurproblem. Slike ting kan oppstå når kommunikasjon mellom hest og rytter er dårlig.

- Får hesten for mye energi gjennom foret? Kan den få utløp for overskuddsenergi på noe vis slik at den ikke blir skummel å ri? 

Anonymkode: 357e4...c50

AnonymBruker
Skrevet

Min forrige hest var slik om hun ikke fikk ut energi. 

Jeg byttet kraftfor til noe med mindre energi, i tillegg til at jeg begynte trene litt annerledes slik at hun fikk ut energien med jevne mellomrom. Jeg begynte klatre med henne, fant meg noen bratte bakker i nærheten, og travet opp bakkene og gjorde henne sliten. Når hun fikk trent seg sliten 1-2 dager i uken, så ble hun mindre eksplosiv ellers, og gjorde det enklere jobbe med lydighet. 

Anonymkode: a95c5...894

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min forrige hest var slik om hun ikke fikk ut energi. 

Jeg byttet kraftfor til noe med mindre energi, i tillegg til at jeg begynte trene litt annerledes slik at hun fikk ut energien med jevne mellomrom. Jeg begynte klatre med henne, fant meg noen bratte bakker i nærheten, og travet opp bakkene og gjorde henne sliten. Når hun fikk trent seg sliten 1-2 dager i uken, så ble hun mindre eksplosiv ellers, og gjorde det enklere jobbe med lydighet. 

Anonymkode: a95c5...894

Ja, jeg må nok prøve å få ut litt av energien hans. Syns bare det er skummelt når han begynner å bukke, blir redd for å falle av.

AnonymBruker
Skrevet

Om han er spretten og har lagt på seg pga bedre høy er det sannsynlig at det er mye energi han har. Jeg ville kuttet ned på kraftfor.

Anonymkode: 1b3ff...fef

AnonymBruker
Skrevet

Hvis skader og sykdom er utelukket så kan du prøve med litt longering før turene om du har kunnskap til det eller litt ridning på bane for å få ut litt energi før turene.

Anonymkode: 40fd1...54d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...