AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #1 Skrevet 28. juni 2019 Babyen min på fire måneder ligger i bedside crib. Han er ganske urolig i søvnen for tida og kaver mye, så dyna ligger sjelden i ro. I natt våknet jeg og så at dyna lå over ansiktet hans. Jeg fikk panikk og rev dyna bort. Han gispet etter luft da dyna var borte. Kunne det gått galt eller hadde han fjernet dyna selv til slutt? Det er snakk om en vogndyne i dun, så den skal jo ikke være for stor og tung? Anonymkode: 8623f...5c2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #2 Skrevet 28. juni 2019 Ville festet den i sidene slik at dyna ikke får rørt seg så mye, har ikke et fasitsvar men best å være trygg? 🙂 Man blir jo også kortpustet og svimmel av å ha en dyne over ansikt så det er uansett ikke bra.. Anonymkode: c44cf...5c8
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #3 Skrevet 28. juni 2019 Just now, AnonymBruker said: Ville festet den i sidene slik at dyna ikke får rørt seg så mye, har ikke et fasitsvar men best å være trygg? 🙂 Man blir jo også kortpustet og svimmel av å ha en dyne over ansikt så det er uansett ikke bra.. Anonymkode: c44cf...5c8 Vurderer å kjøpe sovepose i stedet, men kan prøve å feste dyna ja. Takk for svar 😊 Anonymkode: 8623f...5c2 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #4 Skrevet 28. juni 2019 Kunne gått galt. Hørt om flere nestenulykker på den måten. Ville heller ikke festet dynen i siden! Fungerer da som sovepose. Er grunn til at små ikke skal sove i sovepose. De kan uke seg nedover, og kommer ikke opp og ut selv. Skaff pose til å knyte fast i kroppen! Eller kle babyen godt på natten i myk dress, og ha et lett teppe over. Anonymkode: 43197...b05 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #5 Skrevet 28. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vurderer å kjøpe sovepose i stedet, men kan prøve å feste dyna ja. Takk for svar 😊 Anonymkode: 8623f...5c2 Nei, ikke fest dynen! Større risiko for kvelning, om baby aker seg nedover og under dynen. Anonymkode: 43197...b05 4
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #6 Skrevet 28. juni 2019 Ja, babyen kan kveles om den får ansiktet dekket. Det å ligge i vogn med teppe foran er også farlig. Det trenger ikke være tungt og tykt for at det skal være farlig. Problemet er at barnet blir liggende og puste inn "brukt" luft som det har pustet ut. Det kan føre til oksygenmangel. Vi har brukt sovepose til våre urolige barn. Våre makket i sengen såpass at å feste dynen hadde lite for seg, de lå gjerne med hodet i fotenden.. Anonymkode: 13e71...fee 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #7 Skrevet 28. juni 2019 Hm. Tror jeg kommer til å droppe både dyne og sovepose. Helseteppe og pysj er kanskje nok? Jeg trodde dyne var trygt 😕 Takk for svarene jeg får, setter pris på alle råd ❤ Anonymkode: 8623f...5c2 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #8 Skrevet 28. juni 2019 Sovepose er trygt altså, så lenge den er i rett størrelse. Min var 4mnd i fjor sommer, og da foretrakk jeg helpysj og et tynt ullpledd. Men det avhenger jo av temperaturen på soverommet. På høsten hadde vi et litt tykkere hjemmestrikket ullpledd. Først nå når han er 15mnd er jeg komfortabel med dyne, men foretrekker sovepose Anonymkode: 9cf3c...48b 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #9 Skrevet 28. juni 2019 Sovepose er trygt, altså, de over her tenker nok på vognposer etc. Anbefaler for øvrig easygrows sovepose, den har stramming i livet som gjør at den holder seg fint på plass og gir en "tetthetsfølelse", syns jeg. Anonymkode: 61e15...710 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #10 Skrevet 28. juni 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hm. Tror jeg kommer til å droppe både dyne og sovepose. Helseteppe og pysj er kanskje nok? Jeg trodde dyne var trygt 😕 Takk for svarene jeg får, setter pris på alle råd ❤ Anonymkode: 8623f...5c2 Nei dyne er ikke trygt for de babyene som er veldig aktive i søvne. Det tryggeste er da å kle på de. Om pysj og helseteppe holder, kommer an på hvor varm babyen er av seg. Kjenner til flere som lar babyene sove i ullstilongs og ullbody. Det lufter samt holder på varmen. Prøv deg frem! Er baby mer urolig, kan set være pga ikke varm nok. Du kjenner også fort på babyen om den er kaldere enn vanlig. Anonymkode: 43197...b05 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #11 Skrevet 28. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Nei dyne er ikke trygt for de babyene som er veldig aktive i søvne. Det tryggeste er da å kle på de. Om pysj og helseteppe holder, kommer an på hvor varm babyen er av seg. Kjenner til flere som lar babyene sove i ullstilongs og ullbody. Det lufter samt holder på varmen. Prøv deg frem! Er baby mer urolig, kan set være pga ikke varm nok. Du kjenner også fort på babyen om den er kaldere enn vanlig. Anonymkode: 43197...b05 Han er vanligvis ganske varm av seg og vi har soverom på "solsida". Jeg får bare prøve og se hva som virker best 🙂 Anonymkode: 8623f...5c2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #12 Skrevet 28. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Sovepose er trygt, altså, de over her tenker nok på vognposer etc. Anbefaler for øvrig easygrows sovepose, den har stramming i livet som gjør at den holder seg fint på plass og gir en "tetthetsfølelse", syns jeg. Anonymkode: 61e15...710 Okei, takk. Jeg skal sjekke ut den 😊 Anonymkode: 8623f...5c2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #13 Skrevet 28. juni 2019 Sovepose, av typen med armhull, er i rett str helt trygt. Da kan ikke ungen forsvinne nedi. Type vognpose er noe helt annet. Helseteppe foran fjeset er heller ikke bra. Anonymkode: 13e71...fee 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #14 Skrevet 28. juni 2019 Når blir det trygt med dyne til baby? Anonymkode: 0f2ae...674
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #15 Skrevet 28. juni 2019 Men soveposen fra Easygrow er i størrelse 0-18 måneder. Blir det rett størrelse da? Veldig vidt spenn i én størrelse. -TS Anonymkode: 8623f...5c2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #16 Skrevet 28. juni 2019 Normalt med sånt spenn, vognposer har jo det samme.. Går helt fint. Betyr bare at den er lang i starten, men det spiller jo ingen rolle. Så lenge armhullene og hull til hodet ikke er så store at babyen kan forsvinne nedi (vi kjøpte en fra babydan som vår nyfødte på 2,3 kg forsvant nedi da vi prøvde den..) Vi har fra hm og ikea. Gode poser til rimelig pris. Anonymkode: 13e71...fee 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #17 Skrevet 28. juni 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når blir det trygt med dyne til baby? Anonymkode: 0f2ae...674 Det kommer an på babyen. Min første kavet noe enormt og jeg ga opp dyne. Hun bodde i en pose fra hm i månedsvis før kavingen ga seg. Min andre sover nesten uten å røre seg og dyne er dermed uproblematisk. Anonymkode: db429...acc
Heisannheisann Skrevet 28. juni 2019 #18 Skrevet 28. juni 2019 Hadde akkurat samme problemstilling som deg. Baby gispet når jeg rev bort dynen ☹️ Kjøpte sovepose fra voksi og har vært veldig fornøyd med den. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #19 Skrevet 28. juni 2019 Har opplevd to gonger at ho har hovudet under dyna. Men dyna her er superlett og luftig. Ho virka ikkje spesielt påvirket av det mtp luft. Eg vart forsatt kjemperedd. Anonymkode: d0673...69c
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #20 Skrevet 28. juni 2019 Kjøp Sovepose!! Har GroBag til mine 3 unger. Med de følger oppskrift på hva barnet skal ha på seg- til hvilken temperatur. De finnes i ulike tykkelser. Anonymkode: 42ac5...86d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå