Gjest Violetta Skrevet 3. mai 2005 #1 Skrevet 3. mai 2005 Jeg leser stadig vekk at det er funnet lik både her og i utlandet. Første gang jeg la merke til dette var under flomkatastrofen i vinter. Tidligere leste man at en person var funnet død f.eks. i fjellet. Jeg håper bare jeg ikke noen jeg kjenner blir redusert til et lik noensinne. Det er tross alt døde mennesker de finner, det har noe med respekt å gjøre. Et lik er et alt for negativt ladet ord for bruk i slike sammenhenger synes jeg. :-?
Gjest Emera Skrevet 3. mai 2005 #2 Skrevet 3. mai 2005 Jeg har også lagt merke til det du skriver. Og jeg helt enig med deg, det er både kaldt og respektløst å omtale en død person som "et lik."
Krølltoppen Skrevet 4. mai 2005 #3 Skrevet 4. mai 2005 Liker ikke det ordet jeg heller. Forbinder det noe upersonlig. Noe uten fortid. Og legg merke til at jeg skriver noe, ikke noen.
Gjest Violetta Skrevet 4. mai 2005 #4 Skrevet 4. mai 2005 Liker ikke det ordet jeg heller. Forbinder det noe upersonlig. Noe uten fortid. Og legg merke til at jeg skriver noe, ikke noen. Helt enig, og det var noe av poenget mitt. Man blir redusert fra et menneske til "noe".
Gjest tin tin Skrevet 5. mai 2005 #5 Skrevet 5. mai 2005 Jeg er litt glad for at de skriver det litt upersonlig. For jeg vil ikke at alle disse sakene skal bli for personlig. Det bør være personlig for de som er nær den personen som er død og ikke for alle oss andre. For oss andre vil det aldri bli mere enn informasjon om hva som har skjedd uansett... Jeg er litt for følsom til å takle å ta alle disse døds meldingene personlig....vist dere skjønner hva jeg mener. Men jeg skjønner godt at de nærmeste vil syns at dette blir kaldt og ufølsomt formulert. for de sitter tross alt midt i sorgen.... :cry:
Gjest Violetta Skrevet 5. mai 2005 #6 Skrevet 5. mai 2005 Upersonlig er en ting. Det er da ikke personlig å skrive at en person er funnet død. Men at et lik er funnet, det blir for grotesk, tabloid og for filmaktig.
Gjest Anonymous Skrevet 6. mai 2005 #7 Skrevet 6. mai 2005 Lik er et korrekt norsk ord for en død person. Jeg synes ikke det er spesielt groteskt, tabloid eller filmaktig, det er bare riktig språkbruk. Personlig synes jeg denne setningen: “det lå døde mennesker overalt” er mer spekulativ og tabloid, det spiller på folks følelser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå