Gå til innhold

Mat på kjøkkenbenken over natta - trygt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min svigermor laget i går en kjøttsaus (biffkjøtt, tomatbasert saus, ingen melkeprodukt) som var ferdig i 17.00 i går ettermiddag. Hun lot den stå på kjøkkenbenken hele kvelden, noe jeg synes var rart. I dag morges la jeg merke til at den fremdeles stod på kjøkkenbenken. Jeg kjenner at det er lite fristende å spise denne nå, føler det kan være bakterievekst i den. Er det feil å tenke slik? Skal det være trygt å spise den? Jeg tør ikke si noe, men samtidig vil jeg jo ikke at alle skal bli syke. Jeg vet ikke nok om slike ting til å være sikker i min sak, jeg bare vet at jeg ikke føler meg trygg på å spise den. Noen som har peiling på om det er trygt/skummelt å spise kjøttsaus som har stått i romtemperatur 15-16 timer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mat skal kjøles ned til under 4 grader i løpet av max 4 timer for å forhindre bakterievekst. Jeg hadde ikke spist av det, men om du koker den opp skikkelig, går det sikkert bra. Kjøttsaus er kanskje ikke det værste?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ofte spist rester som er glemt. Og aldri opplevd noe..

Anonymkode: 4343a...5d2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om man koker det godt opp skal det som regel gå bra, men det er ikke noe jeg ville gjort selv. Husker at vi hadde ofte matrester stående på kjøkkenet over natten da jeg var barn, men jeg gjør det altså ikke selv lenger.

Anonymkode: 9acb1...578

AnonymBruker
Skrevet

Teknisk sett skal man ikke spise det etter 2 timer fremme fordi det da er en økt risiko for mikroorganismer og matforgiftning. Allikevel går det som regel bra, og noen tåler det bedre enn andre. 

Anonymkode: cd184...e62

AnonymBruker
Skrevet
På 28.6.2019 den 5.36, lille-sjøstjerne skrev:

Min svigermor laget i går en kjøttsaus (biffkjøtt, tomatbasert saus, ingen melkeprodukt) som var ferdig i 17.00 i går ettermiddag. Hun lot den stå på kjøkkenbenken hele kvelden, noe jeg synes var rart. I dag morges la jeg merke til at den fremdeles stod på kjøkkenbenken. Jeg kjenner at det er lite fristende å spise denne nå, føler det kan være bakterievekst i den. Er det feil å tenke slik? Skal det være trygt å spise den? Jeg tør ikke si noe, men samtidig vil jeg jo ikke at alle skal bli syke. Jeg vet ikke nok om slike ting til å være sikker i min sak, jeg bare vet at jeg ikke føler meg trygg på å spise den. Noen som har peiling på om det er trygt/skummelt å spise kjøttsaus som har stått i romtemperatur 15-16 timer?

Uforstand i (kjøkken)tjenesten, eller en forglemmelse. 

I denne varmen skal det mye til at folk som spiser dette ikke blir syke. 

Unntaket kan være dersom sausen kokes opp og blir gjennomkokt. 

Anonymkode: 95456...fe3

Skrevet
På 30.6.2019 den 7.46, AnonymBruker skrev:

Uforstand i (kjøkken)tjenesten, eller en forglemmelse. 

I denne varmen skal det mye til at folk som spiser dette ikke blir syke. 

Unntaket kan være dersom sausen kokes opp og blir gjennomkokt. 

Anonymkode: 95456...fe3

Desverre uforstand, ikke første gang i svigermors kjøkken at jeg er redd for å spise ting. Litt vanskelig å fortelle henne at jeg er redd for å spise/drikke ting pga uforsiktig håndtering av mat.. uansett, jeg lot være å spise av retten fordi det var andre valgmuligheter. Resten av familien spiste av det men etter det jeg vet ble ingen syke (denne gang). Det er en fordel at vi befinner oss i utlandet og det er ikke så varmt her, men uansett synes jeg det er litt uforsvarlig for å være helt ærlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...