Gå til innhold

Dine erfaringer med cobberdog?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her inne som kjenner, eier eller vet om rasen cobberdog? Hva er deres erfaringer? Nå tenker jeg ikke utseendemessig med at pels og størrelse varierer - men mer på hvordan de er i oppførsel, lynne, aktivitetsnivå... varierer dette like mye som pelsen?!

Anonymkode: e080f...105

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er en blandingshund. Vær så snill å ikke støtt useriøs avl... 

Anonymkode: 543ed...7f3

• Liker 10
Skrevet (endret)
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en blandingshund. Vær så snill å ikke støtt useriøs avl... 

Anonymkode: 543ed...7f3

Vær så snill  ikke bry deg om denne anonyme brukeren. Det er den som er useriøs. Avlen av australian cobberdog er seriøs. Jeg anbefaler deg å lese deg opp om denne rasen.

Endret av Arabella
AnonymBruker
Skrevet

Det er i hovedsak puddel og labradorblanding, men det blandes ofte i flere raser.  Eneste jeg anbefaler er å ikke støtte Drøbak hundehotell, kjøp fra seriøse oppdrettere som behandler avlsdyr og valper som mer enn bare en vare og en transaksjon. 

Anonymkode: 8d42e...22d

• Liker 5
Skrevet

Det folk ofte glemmer er at cobberdogg/goldendoodle/labrardoodle er blanding av to (evt flere) raser som er arbeidshunder. De fleste jeg har truffet av disse blandingene er fine hunder, men de har mye energi! Kanskje i overkant mye for en vanlig familiehund noen ganger.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville styrt unna, det er bare et fint navn på et ganske feilslått eksperiment på å blande puddel og labrador. Jeg har møtt en del individer, og lynne og oppførsel varierer, men det er ofte mye energi og ofte stress. Folk tror de har skaffet seg en koselig familiehund men så er der det en hund som krever mye oppfølging i trening og mosjon. 

Viktig at man er klar over at pelsen er ofte helt elendig kvalitet som både tover seg, røyter masse og vokser, siden puddel og labrador har helt ulik type pels. 

Hvis det er ikke røytende pels man er ute etter ville satset på en portugisisk vannhund eller ren puddel ol, ikke blandingshund. 

Anonymkode: e6a8e...570

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De to hundene av denne "rasen" jeg kjenner har utrolig vanskelig pels.  Det er mye mer styr enn med andre røytefrie raser. Floker veldig lett og er veldig seig å gre.

Hunden er snill og godt oppdratt, så sånn sett ikke noe problem. Det er aktive hunder, så krever mye av eierene. Ene familien som hadde en slik hund måtte omplassere den, den var for aktiv for en familie med barn som har mye aktiviteter. Da ble det for lite tid til hunden, det hadde muligens skjedd med en annen hund også. 

Personlig ville jeg heller valgt enten puddel eller vannhund hvis det var røytefrie raser som var ønsket. 

Anonymkode: 0b2d0...067

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville styrt unna. Hva er det med denne blandingen du så spesielt liker? Du får samme gemytt og egenskaper i både puddel og labrador/golden. Lagotto er også et godt alternativ.

Pelsen kan være et helvete. Denne myke fleecepelsen de reklamerer med tover seg bare du ser på den og må klippes jevnlig. Til tross for børsting tover det seg likevel langs huden, og mange hundefrisører sukker oppgitt over pelsen på disse hundene som de får inn. Ikke er det noe godt for hunden å gå rundt slik heller.

Dessuten er ikke dette nødvendigvis rolige familiehunder. De fleste er veldig aktive, da de tross alt har puddel i seg som originalt er en bruksrase, og mange blir overrasket over hvor krevende de kan være de første 1-2 åra. 

Og sist, men ikke minst (og viktigst): Avlen som foregår på disse blandingshundene er rent bekymringsverdig. Det er valpefabrikker ala Drøbak Hundehotell, det finnes ikke helsetester på disse hundene og disse useriøse oppdretterne selger hundene med unaturlige lovnader om gemytt og trening, samtidig som de helt elleville priser på hundene som selges med en kontrakt som ville fått NKK til å få bakoversveis.

Anonymkode: 51eb2...9b7

• Liker 1
Skrevet (endret)
10 timer siden, Arabella skrev:

Vær så snill  ikke bry deg om denne anonyme brukeren. Det er den som er useriøs. Avlen av australian cobberdog er seriøs. Jeg anbefaler deg å lese deg opp om denne rasen.

Jeg må støtte anonym bruker her. Det er ingen rase. Det er en blandingshund. Det er ingen godkjent rase noe SERIØST sted eller av FCI. Men man forsøker vel å oppnå det noen steder. Men foreløbig er den ikke godkjent noe seriøst sted, og er en blanding av labrador eller golden retriever og puddel.

Endret av Million
  • Liker 5
Skrevet

Kjenner noen av den blandingen, koselige hunder som er sosiale, men pelsen krever virkelig sitt, og glemmer man den blir det en dyr dag hos hundefrisøren (dyrer enn vanlig), men de er veldig aktive, for aktive for meg og krever en hel del hjernetrim for å kunne fungere i hverdagen.

AnonymBruker
Skrevet

Overaktive, med en pels fra helvete. Det ''reklameres'' ofte med at de er allergivennlige, det stemmer ikke.

Anonymkode: cefff...e2d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom man finner en oppdretter av disse designerhundene, og de har mer enn 1-2 kull i året uten å beholde noe valp selv så er det ikke annet enn ren profitt de avler for, og DET skal man styre unna.

Anonymkode: 51eb2...9b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...