Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er skrevet fra en "venn" på folkehøyskolen, hun spurte meg om dette. Jeg vet ikke hva jeg skal svare.  Er hun psykopat? Jeg mener alle er litt som hun beskriver. Hun har opplevd mye motgang, kansje det er noe som gjør at hun føler slik?

Dette skrev hun til meg på epost:

Jeg gidder aldri å gjøre noe uten å få gevinst for det. Hjelper jeg noen er det fordi jeg vil bli likt, eller at jeg lærer av det jeg gjør.

Følger regler fordi jeg ikke vil miste sosial status. Jeg hater å høre på mas og fortelling jeg ikke får noe ut av å høre.  

Får aldri dårlig samvittighet, men kan være bekymret for at jeg har ødelagt noe for meg selv. Men aldri fordi en person ble såret.

Jeg griner ofte, men det er kun hvis jeg har tapt kontrollen på en situasjon. 

Men er ikke alle litt sånn da? 

Anonymkode: 784dc...0be

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En psykopat føler ikke, har ikke følelser. Denne vennen din vet vel om han eller hun har følelser. 

Anonymkode: fd154...393

Skrevet

Nei, alle griner ikke ofte. Al e taper ikke kontrollen på en situasjon. 

"Vennen" din ser ut til å være helt ute av balanse og burde oppsøke profesjonell hjelp, men ikke fordi hun er psykopat. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om hun gjør ting ut av ønske å bli likt, er hun definitivt ikke en psykopat. Det høres hun altfor usikker ut til å være. En reell psykopat føler aldri på usikkerhet og ville definitivt ikke hatt behov for bekreftelse fra andre. Ut fra de tingene du beskriver, er det mulig at hun kan være en narssisist. De er ekstremt opptatt av hva andre mener om dem, er opptatt av sosial status, eier mye berettigelse over hvor verdifull deres tid og energi er, mangler samvittighet (men har ofte en veldig sterk skamfølelse), kan bry seg om andre tidvis men ikke på et genuint plan, kan synes synd på seg selv, dvs. inneha en ekstremt selvmedlidenhet. Narsissister er usikre på seg selv i motsetning til psykopater. 

Det faktum at du omtaler henne som en venn i utropstegn tilsier at dere ikke var så nære i grunnen. De færreste er slik som hun beskriver seg selv. Relativt få faktisk. At du også er ganske enig i de karakteristikkene i likhet med andre, betyr at de har noe for seg. Det er flott at hun har oppnådd selvforståelse og en viss selvrefleksjon. Jeg synes du skal oppfordre til positive endringer hos henne om hun presenterer ønske om dette, uten å være naiv i møte med hennes mindre flatterende karakteristikker. I hvilken grad du orker å være en støttespiller, er naturligvis opp til deg selv. 

Anonymkode: 9e33e...be1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun er kanskje ikke psykopat, men hun er definitivt en rimelig kjølig og kalkulert egoist.

(Nei, alle er ikke sånn. Kjipe folk er sånn)

Anonymkode: 5cc12...b03

• Liker 1
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Det er både sunt og viktig å ha evnen til å føle skyldfølelse og anger når man gjør noe som sårer andre. Å aldri ha dårlig samvittighet er IKKE sunt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...