Gå til innhold

Patella hund! Hjelp!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har dessverre kjøpt en valp for noen måneder siden av en dame, og har sett i ettertid at flere har kjøpt av den samme damen. Disse valpene har fått påvist patella etterhvert.. Jeg har ikke merket noe på min nå, men jeg lurer iallefall på om det er mulig å forebygge dette? Hvilke teknikker er bra, og finnes det forsikring som jeg burde kjøpe nå, som dekker eventuelle operasjoner og rehabilitering? 

Setter virkelig pris på alle svar, og jeg vet at jeg har vært utrolig dum som kjøpe av henne.. Det er forresten en liten yorkshire terrier.. 

Anonymkode: 75bcf...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gammel er valpen? Er den registert i NKK? 

Yorkier er dessverre litt rammet av patella. Å operere et kne koster 25-35tusen. I tillegg til rehab. Har det blitt foretatt helsesjekk av valpen? 

Kan legge til at forsikring "må" kjøpes samme dag du får valpen helst. Og hvertfall ikke senere enn når valpen er 4mnd...

Endret av Snorkfrøken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min fikk påvist patella rundt 1 års alder, samme med en annen i kullet. Ble operert og forsikringen dekket det. Vært helt fin siden.

Anonymkode: e39e5...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det er en måte å forebygge patella på og det er å ikke avle på individer som har påvist patella. Er man uheldig å kjøper en valp som får patella kan man forebygge det med å holde valpen i ro, noe som sier seg selv ikke er mulig. 

Du kan prøve å forsikre valpen i dag, og dra til veterinær når karenstiden er gått.. Sjekk at forsikringen dekker patella både før og etter 4mnd alder. Tror jeg ville valgt Agria. De er dyre, men har best vilkår slik jeg ser det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt forsikring siden dag 1, som dekker opp til 30 000 med en egenandel på 1000 kr. Han er idag 8 måneder, og ikke registrert i nkk pga han er blanding av biewer, som ikke er registrert som en ekte rase. Men da dekker kanskje min forsikring patella hvis han etterhvert får dette påvist, siden han er registrert fra før han er 4 mnd? 

Anonymkode: 75bcf...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan fint registrere i NKK selv om den er blanding. Den blir da NOX-registrert, og du får bla billigere forsikring. 

Anonymkode: 36168...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...