Gå til innhold

Har bemanningsbyrå lov til dette? reduserte timer.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nylig begynt å jobbe via bemanningsbyrå, fikk oppdrag i dag som skulle vare 8 timer - vanlig arbeidsdag med 30 min pause. Fikk arbeidskontrakt med bekreftelse på dette. 

Kommer da på jobb, og jobber 3 timer. Da kommer oppdragsgiveren til meg, og sier at de ikke trenger meg mer for dagen - da de har hyret inn for mange, og sender meg hjem. Så sier han at jeg bare skal føre opp 3 timer med lønn. 

Er dette lov? Det er jo en del penger (for meg som er blakk) som går tapt. I tillegg må man jo potensielt si fra seg andre oppdrag, da man har bundet seg til 8 timer på den jobben. Er det slik "bruk og kast" ordning bransjen opererer med? 

Anonymkode: 39101...6e2

AnonymBruker
Skrevet

Nei, de kan ikke det hvis det står i kontrakten din at det er 8 timers-dager.

Anonymkode: 47537...e79

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du skal ha betalt for 8 timer når det er den avtalte vakten.

Jobber i bemanningsbyrå selv og hadde krevd lønn for 8 timer. I utgangspunktet skal du jo være på arbeidsplassen også i 8 timer da, men du fikk jo beskjed om å dra hjem.

Anonymkode: 4ed74...a09

AnonymBruker
Skrevet

Regner med du har fått en oppdrags bekreftelse som var en uke. Så du kan ikke annet enn å føre opp 7,5 timer. Og jeg regner med at selgerne dine har fått med seg det. Hvor skal du imorgen liksom?

Anonymkode: 9bd70...7b3

• Liker 1
Skrevet

Krev 7.5 timer betalt. En kontrakt skal gjelde begge veier. Skulle likt å se hva arbeidsgiver hadde sagt dersom du etter 3 timer sa "nå tar jeg kvelden, nå orker jeg ikke jobbe lenger". Som du sa, du ble hyret inn for den tiden, og sa potensielt fra deg jobber som faktisk trengte deg i 8 timer. Dersom man ikke krever sin rett så vil sånne firmaer fortsette å utnytte folk.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Klipp og lim fra Pesonalhuset sin personalhåndbok: https://www.personalhuset.no/globalassets/dokumenter/psg-revidert.pdf

"Dersom oppdragsgiver ber deg om å avslutte oppdraget før den avtalte tiden må du snarest ta kontakt med din rådgiver i Personalhuset Staffing Group slik at vi kan finne annet passende arbeid til deg.For å motta lønn i den avtalte oppdragsperioden er du forpliktet til å ta annet passende arbeid hos annen oppdragsgiver i den resterende tiden av det avtalte oppdraget. Hvis du takker nei til slikt arbeid bortfaller Personalhuset Staffing Groups lønnsplikt i den resterende oppdragsperioden"

Sjekk personalhåndboken for ditt bemanningsbyrå og ta kontakt med din konsulent for å forhøre deg om hva du skal gjøre i forhold til saken. Sånn jeg leser avsnittet over har bemanningsbyrået lønnsplikt for oppdragsperioden dersom du ikke takker nei til andre oppdrag eller at de har andre oppdrag som kan erstatte timene du gikk glipp av i det oppdraget du hadde.

Normalt sett er en kontrakt bindene og de kan ikke bare sende folk hjem uten kompensasjon. Bemanningsbransjen og måten vikarer blir behandlet på er tidvis ganske råtten. Ville med andre ord tatt det opp på en saklig måte med konsulenten og ikke gått rett i angrepsmodus og krevd betaling for de timene du mistet fordi det kan gjøre det vanskelig å få nye oppdrag siden de kan velge og vrake i vikarer. Balansegangen mellom konstruktivitet samtidtig som man ikke lar seg bruke og overkjøre er nok det beste. Setter vikarbyrået seg på bakbeina ville jeg sett meg om etter et annet sted å jobbe fordi de ikke bare kan forkaste bindene avtaler.

Anonymkode: 36133...ae2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...