Gå til innhold

Forslag til vegetarisk matplan?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Forslag til vegetarisk matplan på ca 1500/1700 kcal for en som trener mye? 

Du som er veggis og trener, hvordan ser en typisk dag ut for deg? 

Trenger inspo.. 

Anonymkode: cd808...6b8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trener du styrke eller kondis? Trener du styrke må du fokusere mye på høy protein i kosten. Løper du kan du nok være mer slakk med proteinet og fortsatt få resultater så lenge du spiser nok karbs og protein til å opprettholde energien. Det er alltids de som sverger til plantekost, lavkarbo. Personlig har jeg nok mer jevnt fordelt inntak av karb- protein- fett (og trener styrke)

Om du vil fokusere mindre på kosthold går det også an ta en proteinshake om dagen slik at du slipper å min-makse kostholdet ned til hver minste detalj. Om noen av dagens kalorier går med til øl, så heller jeg innpå en proteinshake for å kompensere for at jeg ikke spiste skikkelig mat for de kaloriene. Men det kommer altså an på hvor drastisk du tenker gå til verks. 

Ellers har jeg ikke veldig detaljerte og planlagte måltider.

Jeg bruker som regel spise dette hver dag:

Til hvert måltid velg 1 eller 2: Linser, bønner, soyapasta, tofu, soyafarse eller lignende

Velg 1-3: Solsikkekjerner, gresskarkjerne, chia, sesam, linfrø (obs, noen frø er høy på fett og protein, lett å overskyte på fett om man spiser mye frø, men de er også næringsrike og proteinrike). 

Som regel alle disse: Brokkoli, blomkål, gulrøtter, grønne erter

Frokost: havregrøt med plantemelk, varierer hvilke frosne bær, frø, rosiner osv jeg bruker. 

Spiser i variabel mengde alt etter hva jeg har: ferske grønnsaker alt etter hva som er i kjøleskapet, nøtter, bær, frukt, andre frosne grønnsaker. Og evt andre ting som jeg ikke kom på i farten. 

Chiafrø er en fantastisk kilde til omega 3, men vær obs på at enkelte blir oppblåst av for store mengder. Personlig har jeg aldri hatt problem med de, selv om jeg har IBS. Valnøtter og linfrø er også noe som kan være lurt putte i et måltid så lenge smaken passer sammen. Chiafrø smaker ikke så dominerende, så det kan strøs på nesten hva som helst. Bare pass på å tygge ordentlig. 

Der er også en tråd om "hvilken vegetarisk/ vegansk middag lagde du idag" eller noe sånt, aknskje du får inspirasjon derfra. Veganfitness på reddit er også fritt for nybegynnere å stille spørsmål om meal plans og kosthold. 

Anonymkode: 87f70...a92

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...