Gå til innhold

Hvordan fortelle 2,5-åring at bestemor har fått slag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan forteller jeg jenta mi på 2,5 år at bestemor har fått slag? Vi har fortalt at bestemor falt og er på sykehus, noe hun har gjort i nesten to uker. Hun ligger til overvåkning på sykehuset og er alvorlig syk. Innimellom våkner hun, og kan si litt, men det varierer veldig om hun er klar eller ei. Hittil er det bare jeg og mannen som har besøkt henne, men neste uke skal veslejenta mi på 2,5 år også bli med.

Hvordan forbereder jeg jenta mi? Hva sier man? Språkforståelsen er relativt god (innenfor normalen), men det er jo fortsatt en 2,5-åring, og jeg vil tro det er begrenset hva hun forstår. Har søkt litt på nettet, men finner bare artikler som gjelder barn som er litt eldre. Sykepleierne vil dekke over instrumenter og en del av ledningene slik at det ikke virker like skremmende, og det vil jo hjelpe noe, men jeg synes fortsatt det er vanskelig. Bestemor ser jo ikke ut som den bestemoren hun kjenner.

Vi til slutt understreke at vi ikke skal tvinge henne til å være der. Vil hun ut, går selvfølgelig en av oss ut med henne med en gang.

Anonymkode: 49ba6...12f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Holder vel med å si att bestemor er veldig syk og vi vet ikke hvordan det kommer til å gå?

vi snakker vel om en 2 åring?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ta bilde av bestemor med alle ledninger og slanger, slik at barnet får lov til å forberede seg på hva han/hun skal få se. Dere må fortelle barnet at bestemor har blitt syk, men dere forklarer ikke mer om sykdommen enn det. En 2-åring har mer enn nok med å forstå at bestemor er syk, og kan tilnærmet ingenting om hva som foregår inne i en menneskekropp. Dere må forklare ut i fra barnets ståsted og dere trenger ikke å utbrodere. Om man sier at bestemor har blitt syk og må hvile og sove masse, så slår de seg som oftest til ro med nettopp det. 

Anonymkode: 5c788...ebe

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Med så små barn trenger man ikke si så mye, de har ingen forutsetning for å forstå uansett. Dere sier at hun er syk og at hun ligger i sengen for å hvile seg, stort mer trenger man ikke si. Så tenker jeg også at hun ikke trenger være der så mye om bestemor er ganske dårlig, hun kommer mest sannsynlig ikke til å huske når hun blir eldre. Det er fint for bestemor å få se henne om hun er litt klar, men jeg ville tenkt litt på å skjerme barnet også. 

Anonymkode: acb5f...709

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det var et godt forslag å vise et bilde. 

Ellers er det vel å si at bestemor er veldig syk, hun sover aller mest og hun orker ikke å snakke så mye for det er slitsomt å være så syk. Og ellers forsøke å svare nøkternt ærlig på eventuelle spørsmål hun måtte ha. 

Anonymkode: 752c3...e50

AnonymBruker
Skrevet

«Bestemor aua» og så peker du på hodet ditt

Anonymkode: 60522...c3c

AnonymBruker
Skrevet

Du kan f.eks. fortelle at "det går bra" og "bestemor skal ikke dø, om noen få måneder er hun helt frisk igjen" osv.

Anonymkode: a6c90...f0e

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan f.eks. fortelle at "det går bra" og "bestemor skal ikke dø, om noen få måneder er hun helt frisk igjen" osv.

Det synes jeg ikke var et godt forslag. Hvordan det går videre, er vel høyst usikkert. Dessuten vet ikke en toåring hva å dø innebærer.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare hvis man er 100 % sikker på at det stemmer. 

Anonymkode: 0eed4...3e7

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Abselutt ikke! Det vet du ikke. Hva hvis det verste skjer? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare hvis man er 100 % sikker på at det stemmer. 

Anonymkode: 0eed4...3e7

Man kan aldri være 100% sikker.

Hadde det vært min 2-åring hadde jeg sagt at bestemor er veldig syk i kroppen, og ligger på sykehuset. Forklart hva sykehus er, at leger passer på bestemor. Og at familien vil også passe på henne. 

Jeg hadde heller ikke skjermet ledningene. Men latt barnet få se hva det dreide seg om for å kunne stille spørsmål på egne premisser. 

Det enkle er ofte det beste. Og man kan svare på det barnet lurer på, uten å si mere unødvendig. Det siste man skal gjøre er i hvertfall å lyve til barnet ved å gi falske forhåpninger. 

Anonymkode: c9b12...02a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man kan aldri være 100% sikker.

Hadde det vært min 2-åring hadde jeg sagt at bestemor er veldig syk i kroppen, og ligger på sykehuset. Forklart hva sykehus er, at leger passer på bestemor. Og at familien vil også passe på henne. 

Jeg hadde heller ikke skjermet ledningene. Men latt barnet få se hva det dreide seg om for å kunne stille spørsmål på egne premisser. 

Det enkle er ofte det beste. Og man kan svare på det barnet lurer på, uten å si mere unødvendig. Det siste man skal gjøre er i hvertfall å lyve til barnet ved å gi falske forhåpninger. 

Anonymkode: c9b12...02a

Der har man svaret! 

Enkelt, ærlig og tilpasset alder! 

Anonymkode: 38194...31c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville brukt ord som at hodet hennes er litt ødelagt inni for det kan barnet relatere til noe hn har opplevd (at noe har gått i stykker). Si at legene prøver å reparere hodet hennes, men at de ikke er ferdige ennå derfor må hun sove mye og kanskje ikke snakker mens dere er der. Jeg tror egentlig det er nok for en på den alderen.

Og jo, en 2,5-åring kan faktisk forstå konseptet død om man forklarer det på barnets premisser! Eks: kroppen er ødelagt og kan ikke repareres igjen, med detaljer tilpasset barnets nivå og kunnskap. 

Anonymkode: 244ba...62b

• Liker 3
Skrevet
På 27.6.2019 den 22.35, AnonymBruker skrev:

Ta bilde av bestemor med alle ledninger og slanger, slik at barnet får lov til å forberede seg på hva han/hun skal få se.

Anonymkode: 5c788...ebe

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det var et godt forslag å vise et bilde.

Anonymkode: 752c3...e50

Skal ikke bestemoren få beholde verdigheten sin? Jeg ville ikke likt å bli fotografert om jeg lå på sykehuset men dersom hun er  i stand til å si ja til det selv så skal ikke jeg legge meg oppi det.
(Det at jeg ikke ser noe poeng i å drasse med en 2-åring på sykehuset er en annen sak.)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Har bestemoren ønsket at barnt skal komme på besøk? Hvis ikke ville jeg ventet litt, og sett hvordan ting utviklet seg videre. Kan ikke helt se hva godt som kommer ut av å ta med barnet på sykehuset. 

Endret av Nerine_

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...