Gå til innhold

Noen som handler hver 14. dag her?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurdere å begynne å handle mat hver 14. dag for å spare penger. Noen som har erfaring med dette? Hvordan fungerte det for deg/din familien? Jeg er 100% alenemor med et barn.

Anonymkode: 463a2...1c5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi gjorde det en stund, og det fungerte godt. Vi måtte ofte kjøpte pålegg og frukt før det var gått 14 dager igjen då. Det forsvant ofte fort eller frukta blei dårlig. Vi handler ca 1 gang i veka eller kvar 14. dag no.

Anonymkode: 8b46a...02a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

«Our Tribe of Many” på YouTube storhandler en gang i måneden, og går tilbake en gang for å handle ferskvarer. Anbefaler å sjekke ut kanalen hennes.

Anonymkode: 599ce...d3d

AnonymBruker
Skrevet

Du sparer mer på å sørge for å kjøpe mest mulig av det du trenger på tilbud. Da må du handle hver uke, og i flere forskjellige butikker.

Anonymkode: bc242...06f

• Liker 2
Skrevet

Vi prøvde, men vi måtte alltid ut og kjøpe noe mer. Frukt og grønt, og så brukte vi kanskje mer melk enn planlagt osv. Og da var det fort gjort å slenge noe mer i kurva. Så vi holder oss til en gang i uka, det fungerer best for oss 🙂

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har du bil?

Anonymkode: a1cb4...53c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Neeei. Jeg handler minst annen hver dag. Skulle ønske jeg klarte å handle hver 14 dag. Det hadde uansett vært umulig siden jeg ikke har bil. Klarer bare å bære to fulle poser. En i hver hånd. 

Anonymkode: 57a46...42f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg handler tørr- og frysevarer en gang i mnd, og supplerer med i ukehandling av ferskvarer.

Det fungerer veldig bra for oss.

Anonymkode: 8f7a2...764

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er mange ting som ikke har holdbarhet så lenge som to uker. Melk og diverse ferskvarer som kjøtt og fisk (kan fryses da men har man plass i fryseren til så mye som to ukers forbruk?), alt mulig av frukt og grønnsaker kan bli råtne og slappe på en uke eller to.

Dere må uansett tilbake og fylle på av sånne varer. Men det er ingenting i veien for å storhandle holdbare ting, så går det kjappere og lettere å etterhandle de ferskvaretingene innimellom.

Endret av Million
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg ble det mer stress å handle sjeldent, også 1 gang i uka. Fant ut at det optimale er 2 ganger i uka, med tanke på hvor mye man må planlegge og ikke kjøpe for mye eller for lite. Så jeg handler en gang enten før eller i helgen, og en gang i løpet av uka.

Anonymkode: f9d92...713

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi handler ofte mellom 1 gang i uka til hver 14. dag. Vi bruker havremelk og den har lang holdbarhet uåpnet. Sjekker holdbarhet når jeg handler. Legger opp en meny så de grønnsakene som blir først dårlig brukes først og slappe grønnsaker brukes i gryter, men selv et salathode holder i to uker. Lager gjerne opp noen middager i store posjoner som deles opp og puttes i fryseren. Har heller ikke bil, med handler med sekk eller sykkelvogn.

Anonymkode: 63910...f4f

• Liker 1
Skrevet

Handler oftere enn hver 14.dag, men vil gi etpar tips dersom det er praktiske grunner (alenemor/mangel på barnepass) som gjør at du vil begrense handleturene. Kjøp laktosefri melk/fløte. Mye lengere holdbarhet enn vanlig melk, særlig melka kan holde i  feks to måneder i uåpnet tilstand. Den er noe dyrere enn vanlig melk, men du kan jo kjøpe noe av hvert, og bruke den laktosefrie på slutten av perioden. 

Pålegg : kjøp endel hermetisk pålegg som leverpostei, makrell i tomat, svolværpostei. Syltetøy holder lenge, enten mye av det du kjøper, eller selvlaget i fryseren. Skal du få til slik storhandel, er du avhengig av god frysekapasitet og ekstra kjøleskap tenker jeg.. Les deg opp på optimal oppbevaring av div matvarer:feks at epler ikke skal ligge i skål med annen frukt i romtemp, da fremskynder det modningen av den andre frukten. Mye tips å hente på slik tenking. 

Kjøper du mye frukt, kan du jo kjøpe noen gule bananer og noen grønne osv. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har funnet ut at det i lengden lønner seg for oss  å handle hver dag, storhandler vi så kastes 90% av det. Vi er ikke så strukturert at vi klarer å holde oss til måltidsplaner osv. Har gjerne frysevarer og tørrvarer i hus, samt basisvarer som egg, og banan, men ja..

Anonymkode: abf1e...e7d

Skrevet

Her går det sport i å dryge til handledag. Men! Jeg er glad i banan. Det løste jeg ved å kjøpe flere knipper med bananer, skrelle, skjære i skiver og fryse enkeltvis. Det er rett og slett digg å snavle halvtinte bananskiver :P

• Liker 1
Gjest FirstNameLastName
Skrevet
6 minutter siden, Zenobia said:

Her går det sport i å dryge til handledag. Men! Jeg er glad i banan. Det løste jeg ved å kjøpe flere knipper med bananer, skrelle, skjære i skiver og fryse enkeltvis. Det er rett og slett digg å snavle halvtinte bananskiver :P

hææ?

AnonymBruker
Skrevet

Middager handles for minst to uker av gangen, fyller på med grønt ved behov, baker brød, så det funker for oss. 

Å bruke kolonial.no/andre tjenester, hvis det leveres der du bor, er og veldig fint for å spare penger hvis du skal ukeshandle. Da kan du gå nøyere gjennom om du virker trenger to eller tre av x, og trippelsjekke hva du har hjemme. 

Anonymkode: 7af37...65f

• Liker 1
Skrevet

Kan noen forklare meg hvorfor det skulle utgjøre noen forskjell på økonomien å handle kun hver 14. dag?

Den eneste grunnen jeg kan tenke meg er for å slippe å dra til butikken...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, TMB skrev:

Kan noen forklare meg hvorfor det skulle utgjøre noen forskjell på økonomien å handle kun hver 14. dag?

Den eneste grunnen jeg kan tenke meg er for å slippe å dra til butikken...

Ifh til hva? Det er ganske klart at dersom du er i butikken daglig kjøper du mer enn du strengt tatt trenger. Det havnet alltid noe som er «kjelt å ha» i handlekurven. Jo sjeldnere du er i butikken jo færre slik unødvendige kjøp blir det.

Anonymkode: 3cf79...02e

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ifh til hva? Det er ganske klart at dersom du er i butikken daglig kjøper du mer enn du strengt tatt trenger. Det havnet alltid noe som er «kjelt å ha» i handlekurven. Jo sjeldnere du er i butikken jo færre slik unødvendige kjøp blir det.

Den mangelen på selvkontroll har ikke jeg... Er det vanlig?

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, TMB skrev:

Den mangelen på selvkontroll har ikke jeg... Er det vanlig?

Det inntrykket jeg har er at det er vedig vanlig. Kan bare se på meg selv; "den øltypen der har jeg ikke sett før, den må jeg smake på...". 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...