Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har søkt årsstudier ved UiB, men har egentlig tenkt å bare ta noen emner. Jeg jobber utenom så dette er mest for å få litt faglig påfyll. Ser det står på samtlige årsstudier sine sider at obligatorisk oppmøte er 12. august! Er dette noe nytt de har begynt med? Har jo allerede studert for mange år siden og kan ikke huske at man måtte møte opp første dag bare for å ta emner. Jeg skjønner så klart ved bachelorstudier osv, men når det bare er snakk om emner så virker det jo litt voldsomt. Er det noen som vet om man faktisk må dette, går det ikke an å melde seg opp til eksamen uten å møte opp? Har ikke mulighet til å møte denne dagen nemlig, så da ryker studiene dessverre 🙁

Anonymkode: c8c09...791

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med UIB og spurt. Mer sannsynlig at du får beholde plassen om du har gitt beskjed på forhånd iallefall. Vanlig prosedyre er å stryke alle som ikke har møtt opp fra studielisten, slik at de som står på ventelisten kan få plass 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er for at de kan bekrefte at du ønsker studieplassen din, du kan ringe dem om fortelle dem om du ikke har mulighet til å møte den dagen.

Anonymkode: b249a...7ac

• Liker 1
Skrevet

Det har vel alltid vært slik at man må møte på oppropet? Ellers mister man plassen. Men det er kanskje mulig å slippe om du sier ifra på forhånd. 

• Liker 2
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har søkt årsstudier ved UiB, men har egentlig tenkt å bare ta noen emner. Jeg jobber utenom så dette er mest for å få litt faglig påfyll. Ser det står på samtlige årsstudier sine sider at obligatorisk oppmøte er 12. august! Er dette noe nytt de har begynt med? Har jo allerede studert for mange år siden og kan ikke huske at man måtte møte opp første dag bare for å ta emner. Jeg skjønner så klart ved bachelorstudier osv, men når det bare er snakk om emner så virker det jo litt voldsomt. Er det noen som vet om man faktisk må dette, går det ikke an å melde seg opp til eksamen uten å møte opp? Har ikke mulighet til å møte denne dagen nemlig, så da ryker studiene dessverre 🙁

Send mail til fakultetet å spør. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke svare for UiB, men ved OsloMet er det i alle fall slik at man må møte. Jeg skal ta et studium der jeg kommer til å begynne direkte på et høyere årskurs pga at jeg har studier fra før som gjør at jeg får fritak. Jeg har forhørt meg og er forpliktet til å møte opp på første studiedag på første årskull selv om fagene jeg skal ha ikke begynner før uka etter. 

Anonymkode: fd331...58d

AnonymBruker
Skrevet

Er attraktive studie? Ikkje alle linjer er like strenge men du burde uansett gi bekjed i forkant

Anonymkode: b767c...b05

AnonymBruker
Skrevet

Jeg startet på UiB i 2016 og det som skjedde første dagen (der vi måtte møte opp), var at alle som startet på fakultetet samlet seg i Grieghallen for noen velkomsttaler osv, så ble vi delt inn i faddergrupper, før vi til slutt samlet oss i en forelesningssal og fikk litt info fra instituttledelsen på studieprogrammet. Det var ingen som tok noe som helst oppmøte, og jeg tviler sterkt på at du må møte opp den dagen.

(anbefaler som flere andre at du dobbeltsjekker med universitet selvsagt, men min erfaring er det over.)

Anonymkode: 133eb...b1d

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er attraktive studie? Ikkje alle linjer er like strenge men du burde uansett gi bekjed i forkant

Anonymkode: b767c...b05

Matnat el informatikk, har ikke helt bestemt hvilket jeg skal sette på første. Men vil jo uansett kunne sjonglere litt med emner regner jeg med.

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg startet på UiB i 2016 og det som skjedde første dagen (der vi måtte møte opp), var at alle som startet på fakultetet samlet seg i Grieghallen for noen velkomsttaler osv, så ble vi delt inn i faddergrupper, før vi til slutt samlet oss i en forelesningssal og fikk litt info fra instituttledelsen på studieprogrammet. Det var ingen som tok noe som helst oppmøte, og jeg tviler sterkt på at du må møte opp den dagen.

(anbefaler som flere andre at du dobbeltsjekker med universitet selvsagt, men min erfaring er det over.)

Anonymkode: 133eb...b1d

Ikke på uib, men vi hadde tvungent oppmøte på begge studiene jeg har tatt. Da var det navneopprop. 

Men mulig man hadde sluppet unna om man hadde spurt  

Endret av solmåneogstjerner
AnonymBruker
Skrevet

Bare gi beskjed på forhånd, så ordner det seg. Hvis du ikke møter opp hender det også at de ringer deg for å sjekke om du skal ha plassen eller ikke før de gir den videre, men jeg ville ikke ha gamblet på det. 

Anonymkode: 165d8...29e

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Står bare obligatorisk oppmøte på to av studiene. Skal du ta faget naturvitenskaplige fag eller praktisk-pedagogisk utdanning er det obligatorisk. Her er alle fagene, årsstudium står nederst  https://www.uib.no/studier/alfabetisk 

Hvis/når du får plass ville jeg bare sendt dem en mail hvis du ikke kan møte - slik at de vet du fortsatt ønsker plassen.

Anonymkode: 26c4e...868

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det er vanlig å kunne søke om fritak fra oppmøte første dag. Sjekk med studiestedet. Men du må ha en gyldig grunn, da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...