Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en ufaglært pleieassistent på sykehjem som har jobbet i ca. 6 år. I løpet av disse 6 årene har jeg jobbet uendelig mye helg. Det er sjeldent jeg kan si jeg har frihelg, for å si det slik, og enda sjeldnere at jeg har to frihelger på rad. Da må det være svært lite jobb tilgjengelig (og på sykehjem hender det ikke så ofte, men det hender). Det meste jeg har jobbet er 6 helger på rad. 

Det jeg lurer på er om det egentlig er regler for sånt? Nå skal det sies at jeg er ufaglært, regner med det hadde vært annerledes om jeg var faglært. Skal man få tillegg om man jobber så mye helg eller hvordan fungerer det? Kanskje teit å spørre etter 6 år i gamet men begynte å tenke på det nå når jeg satte meg opp på ekstravakter. Jeg har fast hver tredje helg, men tar på meg mye ekstra som sagt. 

Anonymkode: 8dc0c...26b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når du tar på deg ekstra så er det ingen regler for det. Ettersom ekstravakter er noe man tar på seg frivillig så skjønner jeg ikke problemstillinga. Hvis du blir beordret på jobb derimot så er det vel noen regler for ekstra betalt, men du blir neppe det hver helg:)

Anonymkode: a7174...731

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har måttet skrive under kontrakt for å jobbe flere søndager på rad (fra tredje tror jeg), da dette avviker fra lovverket. Dette var ekstravakter. 

Anonymkode: 650b3...81f

AnonymBruker
Skrevet

Jo det er regler for det. Kun lov å jobbe et visst antall søndager på rad, eventuelt så gjenomsnittsberegnes det... men det er regler for helligdager og søndager.

Anonymkode: a026c...9af

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke lov til å jobbe mer enn 2 søndager på rad, egentlig. Ellers så regner jeg med at du får helge tillegg? 

Anonymkode: 69e3f...68a

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har måttet skrive under kontrakt for å jobbe flere søndager på rad (fra tredje tror jeg), da dette avviker fra lovverket. Dette var ekstravakter. 

Nei, beklager, det var påfølgende søndag, 

AnonymBruker
Skrevet

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hmm. Jeg lurer på hvorfor jeg ikke hadde måtte det? 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du tar på deg ekstra så er det ingen regler for det. Ettersom ekstravakter er noe man tar på seg frivillig så skjønner jeg ikke problemstillinga. Hvis du blir beordret på jobb derimot så er det vel noen regler for ekstra betalt, men du blir neppe det hver helg:)

Da så. Er ikke noen problemstilling det her, er et enkelt spørsmål ettersom jeg har hørt fra andre at det er regler for slikt. Men det vet jeg ingenting om. Blir ikke beordret på jobb hver helg, nei. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du har ikke lov til å jobbe mer enn 2 søndager på rad, egentlig. Ellers så regner jeg med at du får helge tillegg? 

Anonymkode: 69e3f...68a

Får alltid helgetillegg på helg ja. Men hva mener du med eeegentlig? Hva om jeg nå går til kommunen og legger frem tidligere turnus som beviser at jeg har jobbet opptil 4 søndager på rad (jobbet mye flere ganger på rad i forrige jobben min, men ikke i den jobben her)? Er ikke noe jeg har planer om å gjøre altså, er bare nysgjerrig, og har hørt rykter om at noen arbeidsplasser utnytter pleieassistenter pga de ikke er kjent med regelverket. Dermed blir det billig arbeidskraft for kommunen. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da så. Er ikke noen problemstilling det her, er et enkelt spørsmål ettersom jeg har hørt fra andre at det er regler for slikt. Men det vet jeg ingenting om. Blir ikke beordret på jobb hver helg, nei. 

Får alltid helgetillegg på helg ja. Men hva mener du med eeegentlig? Hva om jeg nå går til kommunen og legger frem tidligere turnus som beviser at jeg har jobbet opptil 4 søndager på rad (jobbet mye flere ganger på rad i forrige jobben min, men ikke i den jobben her)? Er ikke noe jeg har planer om å gjøre altså, er bare nysgjerrig, og har hørt rykter om at noen arbeidsplasser utnytter pleieassistenter pga de ikke er kjent med regelverket. Dermed blir det billig arbeidskraft for kommunen. 

Jeg jobber på et stort sykehus, så de er nok mer redelige på slike rutiner. Får automatisk tilsendt avtale om å jobbe flere søndager på rad for signering etter den forrige har løpt ut.

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å jobbe for mange søndager på rad er et arbeidsmiljølovbrudd, men det gir deg ikke rett på overtidsbetalt for det. 

Anonymkode: d3ba1...67b

AnonymBruker
Skrevet

Man kan fint jobbe flere søndager på rad, ifølge arbmloven skal man ha fri minst hver 3.søndag i turnus. Men det er ingen regler for hvor mange søndager man tar på seg frivillig av ekstravakter. 

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan fint jobbe flere søndager på rad, ifølge arbmloven skal man ha fri minst hver 3.søndag i turnus. Men det er ingen regler for hvor mange søndager man tar på seg frivillig av ekstravakter. 

Jo det er det :) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en ufaglært pleieassistent på sykehjem som har jobbet i ca. 6 år. I løpet av disse 6 årene har jeg jobbet uendelig mye helg. Det er sjeldent jeg kan si jeg har frihelg, for å si det slik, og enda sjeldnere at jeg har to frihelger på rad. Da må det være svært lite jobb tilgjengelig (og på sykehjem hender det ikke så ofte, men det hender). Det meste jeg har jobbet er 6 helger på rad. 

Det jeg lurer på er om det egentlig er regler for sånt? Nå skal det sies at jeg er ufaglært, regner med det hadde vært annerledes om jeg var faglært. Skal man få tillegg om man jobber så mye helg eller hvordan fungerer det? Kanskje teit å spørre etter 6 år i gamet men begynte å tenke på det nå når jeg satte meg opp på ekstravakter. Jeg har fast hver tredje helg, men tar på meg mye ekstra som sagt. 

Lær deg en ting først som sist. Lover finnes for det meste. Her gjelder arbeidsmiljøloven og den bør du lese. 6 helger på rad er ikke lov, det skal arbeidsgiver holde styr på. 

Anonymkode: c3066...a03

AnonymBruker
Skrevet

Er du fast ansatt eller ringevikar? Som ringevikar kan du det ja. Som fast ansatt nei. Da er det hver 3.helg.

Anonymkode: 0015e...fef

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo det er det :) 

Jaja, da er det mange som ikke følger de reglene for å si det sånn. Kjenner flere som skal jobbe hver eneste helg i sommer, meg selv inkl. 🙊 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...