AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #1 Skrevet 27. juni 2019 Jeg klarer faktisk ikke holde meg rolig og samlet og droppe trusler, nå er nettbrettet borte en hel uke! Og imorgen starter sommerferien før skolestart. Ja jeg er en forferdelig mor som lar barnet mitt bruke nettbrett! Femåringen har en helt forjævli periode med meg. Han er jævli mot meg hele tiden, og jeg har faktisk ikke gjort noe for å fortjene det. Ja barnevernet burde vel komme tenker dere! At vi ikke takler egne barn! Men det er faktisk lov å bli frustrert. Noen eks: - Nekter å kle seg om morgenen, spise frokost i riktig rekkefølge, skal ha nettbrett først. Blir da sittende å spise musebit av frokosten så klokka går, og hyl og skrik når h*n må kle seg slik at vi rekker jobb og barnehage. Lager ett helsikke om h*n ikke får det som h*n vil. - Samme med kveldsmat. Pappaen må bære h*n inn på badet og i dusjen for at han skal dusje, h*n nekter det også. Er så sterk at jeg klarer det ikke uten å ende full av blåmerker av slag og spark!! - Idag når h*n fikk beskjed om å skrive navnet sitt på ett kort til de ansatte i barnehagen klikka det så for h*n til slutt at h*n tok en brusflaske fra kjøkkenet og heiv utover gulvet og lillebroren sin!! Fordi h*n var sliten etter å ha vært på besøk hos venn ,og ville få spille nettbrett!! - Sparker meg mammaen ofte i ryggen når jeg snur meg og han er bak meg. Eller slår meg i rompa. - Visker "dumme mamma! Dere er dumming!" Og annet på baby språk for å være ekkel , og gjør alt for at pappaen ikke skal høre det. Det har hendt at pappaen har sagt til meg "han sa ikke det nå!", fordi han ikke har hørt det. -Han prøver bevisst å sette meg opp mot pappaen, og få pappaen på hans lag. Sier til meg når pappaen ikke er der at pappaen er sjefen osv. Når jeg spør han "hvem tror du egentlig er sjefen her?" Så peker han på pappaen, så sier jeg "hva mener du?" Så ser pappaen opp og han peker på meg. Han er 5 år og allerede manipulerende!!! Akkuratt nå er jeg drittlei, jeg har lyst å sende hele ungen på feriekoloni!!! Nei jeg tror ikke han er potensiell for å innen noe barnevern eller noe, vi er oppegående foreldre, men jeg trenger å få ut denne frustrasjonen. Anonymkode: b6a53...3a0 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #2 Skrevet 27. juni 2019 Ja nå ser dere det er en gutt. Samme det. Jeg har faktisk vært inne på tanken om å skilles pga barnet. Om det blir bedre å være med en forelder om gangen, om det er blitt for mye for han å få ett søsken. Om det skulle skjedd hadde jeg ikke kranglet om noen femti femti ordning iallefall !! Anonymkode: b6a53...3a0 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #3 Skrevet 27. juni 2019 Nei, men om du ikke orker mer kan barneverntjenesten være behjelpelig med å henvise videre eller sørge for veiledning og lignende. Så slipper dere å måtte finne ut av mulighetene i nærmiljøet selv, Eventuelt ta kontakt med psykisk helsetjenesteteam eller fastlegen selv. Høres ikke bra ut hverken for deg eller resten av familien. Anonymkode: 48b27...c71 17
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #4 Skrevet 27. juni 2019 Dere trenger et cos-kurs, (det burde absolutt ALLE som har med barn å gjøre ta for det er grådig bra!) og helt sikkert litt mer veiledning, spesielt på det å være på samme lag! Gutten deres har kanskje behov for litt utredning, sier IKKE at det er noe diagnose i bildet! Men forandringer i oppførsel kan være reaksjoner fordi det er noe som har skjedd, så, har det skjedd noe spesielt i det siste? Har han vært sånn lenge eller er det ferskt? Anonymkode: b3d44...e85 20
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #5 Skrevet 27. juni 2019 Ta han med til legen. Det der er ikke normalt. Anonymkode: 3c675...793 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #6 Skrevet 27. juni 2019 Jeg ville som nevnt over her vurdert et cos-kurs, og det nettbrettet hadde forsvunnet fullstendig i minst en måned, antagelig tre. Anonymkode: 01183...47f 41
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #7 Skrevet 27. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere trenger et cos-kurs, (det burde absolutt ALLE som har med barn å gjøre ta for det er grådig bra!) og helt sikkert litt mer veiledning, spesielt på det å være på samme lag! Gutten deres har kanskje behov for litt utredning, sier IKKE at det er noe diagnose i bildet! Men forandringer i oppførsel kan være reaksjoner fordi det er noe som har skjedd, så, har det skjedd noe spesielt i det siste? Har han vært sånn lenge eller er det ferskt? Anonymkode: b3d44...e85 Jeg er lærer, jeg har dette kurset selv. Anonymkode: b6a53...3a0
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #8 Skrevet 27. juni 2019 Vettu hva, jeg syns ikke du skal ha det minste dårlig samvittighet. 98% av alle mødre har på ett eller annet tidspunkt følt at nå klarer de ikke mer av ungene sine. Det netyr ikke at man er noe mindre glade i dem, det er bare at begeret er skikkelig fullt og man føler seg frustrert, udugelig og alene om å ha det sånn. Jeg kunne sikkert skrevet mange råd og mange tips, men det jeg vil er bare å si stå på, du klarer det her, det er ingenting galt med deg. Anonymkode: f25ff...530 16
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #9 Skrevet 27. juni 2019 Hvordan er han når han er sammen med andre? Besteforeldre f.eks? Anonymkode: 3c675...793
Mrs Robinson Skrevet 27. juni 2019 #10 Skrevet 27. juni 2019 Har han vært slik lenge, eller er det endring i atferd? Det er veldig vanlig å komme i "første pubertet"/ 6 års krise før skolestart, men dette høres veldig voldsomt ut om det har pågått over tid 3
Gjest wildfig Skrevet 27. juni 2019 #11 Skrevet 27. juni 2019 Stakkars barn. Håper du lufter dette på andre områder enn bare her på kg? Tror dere trenger litt hjelp her.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #12 Skrevet 27. juni 2019 Det nettbrett burde forsvinne og familien burde vurder alle skjerm bruk.. Og så må burde ser være litt konsekvent, ingenting annet under måltidene. Vanskelig i starten og blir det ikkje bedre vurder å kontakte hjelp. Anonymkode: f54bb...d30 17
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #13 Skrevet 27. juni 2019 Fjern nettbrettet totalt. Også deres egen bruk sålenge barnet er våkent. Anonymkode: a88b0...6a8 23
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #14 Skrevet 27. juni 2019 Vanlig trass bortsett fra at han har fått spillerom til å angripe dere fysisk. Jeg hadde nok tatt hånden som slo eller foten som sparket og holdt den fast. Det blir sikkert motstand, hvilket blir ignorert men da blir det lenger å vente på å komme løs. Noen sier det ikke er lov å holde fast heller, men jeg lar meg ikke sparke eller bli slått. Det er helt uaktuelt. Spiser han ikke? Neivel, da må han være sulten. Anonymkode: acc7e...4bf 21
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #15 Skrevet 27. juni 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er han når han er sammen med andre? Besteforeldre f.eks? Anonymkode: 3c675...793 Eksemplarisk!!! Med stor E!! Anonymkode: b6a53...3a0
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #16 Skrevet 27. juni 2019 12 minutter siden, Mrs Robinson skrev: Har han vært slik lenge, eller er det endring i atferd? Det er veldig vanlig å komme i "første pubertet"/ 6 års krise før skolestart, men dette høres veldig voldsomt ut om det har pågått over tid Nei det har pågått kanskje ett par uker. Siste to årene har det vært endringer ja, ved at han har fått ett søsken, og foretrekker mer pappaen, men ikke noe annet. Anonymkode: b6a53...3a0
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #17 Skrevet 27. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Eksemplarisk!!! Med stor E!! Anonymkode: b6a53...3a0 Da er det dynamikken med dere som har kjørt seg fast. Tror dere bør søke hjelp til å få det på rett spor igjen. Anonymkode: 3c675...793 19
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #18 Skrevet 27. juni 2019 Her er det bare å fjerne nettbrettet og ikke gi det tilbake. Vil han ikke dusje så får han gå i hageslangen. Gjorde det en gang her med gutten vår og etter å ha blitt dusjet i kaldt vann ute så skjønte han at å dusje inne er noe som lønner seg. Her fjernes alle goder. Alt av skjermtid forsvinner i to dager eller mer. Tv får de aldri se på morran før de har spist og kledd på seg. Anonymkode: 3297f...80b 8
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #19 Skrevet 27. juni 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det nettbrett burde forsvinne og familien burde vurder alle skjerm bruk.. Og så må burde ser være litt konsekvent, ingenting annet under måltidene. Vanskelig i starten og blir det ikkje bedre vurder å kontakte hjelp. Anonymkode: f54bb...d30 Jeg er enig i det. Han får fått nettbrett altfor mye. Ja SMEKK på lanka nå. Vi er ikke perfekte! Han har nok blitt avhengig av det. Når han er hos bestekameraten er det også mye spilling. Mannen og meg har egentlig blitt enige nå , om at nettbrett må kraftig reduseres. Anonymkode: b6a53...3a0
Mrs Robinson Skrevet 27. juni 2019 #20 Skrevet 27. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei det har pågått kanskje ett par uker. Siste to årene har det vært endringer ja, ved at han har fått ett søsken, og foretrekker mer pappaen, men ikke noe annet. Anonymkode: b6a53...3a0 Er det lenge siden han fikk søsken? Siden det er såpass nytt og kortvarig problem er ikke dette noe som krever utredning eller ppt. Husk på at det er vanskelig å være 5,5 år, med nye endringer ved søsken og kommende skolestart du sier at ved en anledning ble han rasende pga han var sliten etter besøk hos kamerat. Er dette vanlig hos dere, at ettermiddagene er stress og lite avslappende? Husk at det er slitsomt med barnehage og mulig lavt blodsukker etter en lang dag med lenge siden forrige måltid. ellers tester han grenser når han setter deg og far opp mot hverandre. vær konsekvent, forbered ham på det som skal skje, gjennomfør. Siste er VELDIG viktig! Når du har bestemt at du skal hjelpe med kveldsstell, er det DU og ikke far. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå