Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De må se til helvete å lage kloakksystemer som fungerer. Vi betaler komiske mengder avgifter til disse amøbene. Nok til at de kunne bygd avløpsrør av gull. Da er det vanvittig frekt å prøve å legge skylden på forbrukerne for at 'Made in China'-pumpene går til helvete.

Anonymkode: c7e3e...32e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg litt sjokkert, for her inne er det umulig å finne noen i de utallige «hva skal i do» trådene som kaster engangsservietter i do. Likevel er dette et økende problem.

Har vi noen små løgnhalser her inne? 🤥

https://www.nrk.no/nordland/engangskluter-forte-til-kollaps-i-kloakksystemet-og-tarmbakterier-i-badevannet-1.14603644

Anonymkode: c6582...ff5

Flaks for dokasterne at de ikke tetter sitt eget kloaksystem med engangskluter. 

Anonymkode: 7d1fd...8e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De må se til helvete å lage kloakksystemer som fungerer. Vi betaler komiske mengder avgifter til disse amøbene. Nok til at de kunne bygd avløpsrør av gull. Da er det vanvittig frekt å prøve å legge skylden på forbrukerne for at 'Made in China'-pumpene går til helvete.

Hva med å kun skylle ned det som faktisk skal i do?

Anonymkode: a7953...41a

• Liker 13
Skrevet

Kun dopapir og litt hår som går i do her i huset, ikke ob, ikke tørkerull, ikke bomullspads, kke q-tips og ikke engangskluter.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å kun skylle ned det som faktisk skal i do?

Anonymkode: a7953...41a

Man kunne hivd kjetting i dass hvis de hadde brukt avgiftspengene på skikkelig anlegg og pumper, fremfor firmareiser og julebord.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Man kunne hivd kjetting i dass hvis de hadde brukt avgiftspengene på skikkelig anlegg og pumper, fremfor firmareiser og julebord.

Du vet at det er sykt strenge regler for slikt i va-bransjen 

?

Anonymkode: a14b6...908

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Sitat

– Vi vet rett og slett i hva vi skal gjøre. Mange tror visst det er greit å kaste engangskluter i do, så lenge klutene er miljøvennlige eller nedbrytningsbare. Men slik er det ikke. Fibrene i klutene er så sterke at det tar lang tid før de brytes ned.

https://www.nrk.no/nordland/engangskluter-forte-til-kollaps-i-kloakksystemet-og-tarmbakterier-i-badevannet-1.14603644

Det er jo dette som er problemet. I disse miljøverntider (som selvfølgelig er en bra ting) lønner det seg å markedsføre produkter som om de er miljøvennlige og komposterbare (står lenger ned i artikkelen). Som mange rett og slett misforstår, og tror at da er det greit å kaste i do, med resten av 'do-komposten'. 

Tar produsenter sitt ansvar her, og endrer profilering av slike kluter, vil nok det meste av problemet også forsvinne. 

Anonymkode: f063f...104

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har gjort det før, da jeg faktisk ikke visste at man ikke skulle gjøre det. Har kastet tamponger og små truseinnlegg også. 

Faktisk så visste jeg ikke dette før for 1-2 år siden og da lærte jeg det på kvinneguiden! Dette er tydeligvis allmennkunnskap men det hadde virkelig gått meg hus forbi. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klag nå ikke på de som lager og drifter avløpssystemene. Engangsprodukter som dette burde vært ulovlige, av miljøhensyn!

Kloakk- og avløpssystemene tåler mye, men det sier seg selv at når mange kaster sånt i do, så kan det bli problemer. Her hvor jeg bor går det smooth, bortsett fra ved én pumpestasjon hvor en eller annen drar ned voksenbleier i systemet flere ganger i uka. Enkelte mennesker har åpenbart kun luft mellom ørene.

Anonymkode: 8b68d...772

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du, jeg er faktisk ikke villig til å betale høy nok renovasjonsavgift til å bygge så idiotsikre anlegg. Er du? 

Anonymkode: 45eed...b7a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klag nå ikke på de som lager og drifter avløpssystemene. Engangsprodukter som dette burde vært ulovlige, av miljøhensyn!

Kloakk- og avløpssystemene tåler mye, men det sier seg selv at når mange kaster sånt i do, så kan det bli problemer. Her hvor jeg bor går det smooth, bortsett fra ved én pumpestasjon hvor en eller annen drar ned voksenbleier i systemet flere ganger i uka. Enkelte mennesker har åpenbart kun luft mellom ørene.

Demens, heter det i mer eller mindre alle tilfeller. Ingen vits å latterliggjøre folk. 

Anonymkode: 5b2ab...e18

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Demens, heter det i mer eller mindre alle tilfeller. Ingen vits å latterliggjøre folk. 

Ærlig talt, jeg forsøkte da ikke å latterliggjøre syke folk! Demente som er såpass dårlige bor ikke alene, de bor på hjem, og personalet bytter bleier på dem. Jeg bor på et lite tettsted, og det finnes ingen slike hjem her. Mest sannsynlig er det en ansatt i kommunen/personlig assistent for en funksjonshemmet som hiver bleier i do fordi h*n ikke vet bedre. Eller det er en eller annen nisse som finner aktiviteten «få kommunalt ansatte til å rykke ut/se hvor lang tid det tar før klokakkpumpa går til helvete» spennende. Dette skjer daglig, ifølge en fra kommunen.

• Liker 2
Skrevet
På 28.6.2019 den 10.35, solmåneogstjerner skrev:

Jeg har gjort det før, da jeg faktisk ikke visste at man ikke skulle gjøre det. Har kastet tamponger og små truseinnlegg også. 

Faktisk så visste jeg ikke dette før for 1-2 år siden og da lærte jeg det på kvinneguiden! Dette er tydeligvis allmennkunnskap men det hadde virkelig gått meg hus forbi. 

Jeg blir stadig mer imponert over våre små skoler her på bygda, og hva de lærer oss. Til og med matlaging og seksualundervisning et de flinke på, til tross for hva man leser i avisene :)

- Det med hva som skal i do kan jeg jo ha lært i barnehagen eller hjemme siden jeg ikke kan huske å ikke vite det...

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt, jeg forsøkte da ikke å latterliggjøre syke folk! Demente som er såpass dårlige bor ikke alene, de bor på hjem, og personalet bytter bleier på dem. Jeg bor på et lite tettsted, og det finnes ingen slike hjem her. Mest sannsynlig er det en ansatt i kommunen/personlig assistent for en funksjonshemmet som hiver bleier i do fordi h*n ikke vet bedre. Eller det er en eller annen nisse som finner aktiviteten «få kommunalt ansatte til å rykke ut/se hvor lang tid det tar før klokakkpumpa går til helvete» spennende. Dette skjer daglig, ifølge en fra kommunen.

Tull, de fleste demente bor hjemme i årevis før de (eventuelt) får plass noe sted. Og hjemmesykepleiener bare innom 2-4 ganger daglig. Da er det MANGE timer igjen til å styre med bleier og alt mulig annet alene.

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull, de fleste demente bor hjemme i årevis før de (eventuelt) får plass noe sted. Og hjemmesykepleiener bare innom 2-4 ganger daglig. Da er det MANGE timer igjen til å styre med bleier og alt mulig annet alene.

Nå må du gi deg. Demente som er såpass dårlige at de mangler boevne bor på hjem. Det gjør de i hvert fall i vår kommune, for mangel på plasser er ikke et tema her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...