AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #1 Del Skrevet 27. juni 2019 Jeg startet i ny jobb, og har jobbet her i 4 uker imorgen. I forgårs fikk jeg sykemelding ut uken grunnet bihulebetennelse, og sjefen fører opp resten av uken at eg er "syk første 4 ukene" - som vil si jeg ikke har rett på betaling. I kontrakten står det at man må ha vært i jobb i minst 4 uker før man har rett til sykepenger i ny jobb via sykemelding. Vil jeg ikke da ha rett til sykepenger fra imorgen av? Noen som vet? Anonymkode: e2ccd...fc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
B3e Skrevet 27. juni 2019 #2 Del Skrevet 27. juni 2019 du har uansett rett på sykepenger fra nav vist du kom rett fra annen jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #3 Del Skrevet 27. juni 2019 Akkurat nå, B3e skrev: du har uansett rett på sykepenger fra nav vist du kom rett fra annen jobb. Ja jeg kommer rett fra annen jobb, skal jeg søke sykepenger der da? Har fått sykepenger fra NAV en gang før og da opplevde jeg at jeg fikk mye mindre enn hva jeg ville fått fra arbeidsgiver grunnet jeg jobber mer enn hva som står i kontrakten. Men vet du om jeg har rett på sykepenger fra arbeidsgiver etter jeg har vært ansatt i 4 uker? Det står jo "må ha vært i jobb i 4 uker" så blir usikker. Anonymkode: e2ccd...fc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #4 Del Skrevet 27. juni 2019 Nja, jeg har hørt at man må jobbe så og så lenge for å ha rett til både sykepenger og bruk av egenmelding. Så høres ikke feil ut dette.. Hvilket yrke er det? Anonymkode: bbb32...af6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #5 Del Skrevet 27. juni 2019 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nja, jeg har hørt at man må jobbe så og så lenge for å ha rett til både sykepenger og bruk av egenmelding. Så høres ikke feil ut dette.. Hvilket yrke er det? Anonymkode: bbb32...af6 Nei det er riktig at man må jobbe 4 uker før man har rett på sykepenger via sykemelding, men jeg lurer på om jeg har rett på dette imorgen da jeg har vært ansatt i 4 uker selv om jeg ble sykemeldt før? Altså at jeg får sykepenger fra jobben fra imorgen av? 🙂 Anonymkode: e2ccd...fc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skravla Skrevet 27. juni 2019 #6 Del Skrevet 27. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg kommer rett fra annen jobb, skal jeg søke sykepenger der da? Har fått sykepenger fra NAV en gang før og da opplevde jeg at jeg fikk mye mindre enn hva jeg ville fått fra arbeidsgiver grunnet jeg jobber mer enn hva som står i kontrakten. Men vet du om jeg har rett på sykepenger fra arbeidsgiver etter jeg har vært ansatt i 4 uker? Det står jo "må ha vært i jobb i 4 uker" så blir usikker. Anonymkode: e2ccd...fc5 Du må ha vært i arbeid der i 4 uker FØR du ble sykemeldt Du har ikke rett på lønn fra arbeidsgiver, men fra nav og det er ofte mindre enn du får hos arbeidsgiver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #7 Del Skrevet 27. juni 2019 Tror du faktisk må vært I JOBB i fire uker - altså at sykmeldingstid ikke teller med. Anonymkode: 22f89...d7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #8 Del Skrevet 27. juni 2019 3 minutter siden, Skravla skrev: Du må ha vært i arbeid der i 4 uker FØR du ble sykemeldt Du har ikke rett på lønn fra arbeidsgiver, men fra nav og det er ofte mindre enn du får hos arbeidsgiver. Takk for svar! Er du helt sikker på dette stemmer? I kontrakten står det slik «Du må ha jobbet i minst 4 uker før du har rett på sykepenger via sykemelding». Men imorgen har jeg jobbet der i 4 uker, og har jeg ikke da rett på sykepenger når det står slik? Anonymkode: e2ccd...fc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skravla Skrevet 27. juni 2019 #9 Del Skrevet 27. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Er du helt sikker på dette stemmer? I kontrakten står det slik «Du må ha jobbet i minst 4 uker før du har rett på sykepenger via sykemelding». Men imorgen har jeg jobbet der i 4 uker, og har jeg ikke da rett på sykepenger når det står slik? Anonymkode: e2ccd...fc5 Nei, det er de 4 ukene før du blir sykemeldt som teller. Det er såkalt opptjeningstid og sykemeldingsperioden regnes ikke med i opptjeningstiden. Det er folketrygdloven som avgjør dette. Sitat § 8-2.Opptjeningstid For å få rett til sykepenger må medlemmet ha vært i arbeid i minst fire uker umiddelbart før han eller hun ble arbeidsufør (opptjeningstid). Fravær i et arbeidsforhold uten gyldig grunn regnes ikke med i opptjeningstiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #10 Del Skrevet 27. juni 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Er du helt sikker på dette stemmer? I kontrakten står det slik «Du må ha jobbet i minst 4 uker før du har rett på sykepenger via sykemelding». Men imorgen har jeg jobbet der i 4 uker, og har jeg ikke da rett på sykepenger når det står slik? Anonymkode: e2ccd...fc5 Du har jo ikke jobbet der i 4 uker, du har jobbet der i 4 uker minus de dagene du ble sykmeldt før du hadde jobbet der i 4 uker... Anonymkode: 9c03f...fd3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #11 Del Skrevet 27. juni 2019 Akkurat nå, Skravla skrev: Nei, det er de 4 ukene før du blir sykemeldt som teller. Det er såkalt opptjeningstid og sykemeldingsperioden regnes ikke med i opptjeningstiden. Det er folketrygdloven som avgjør dette. Takk for svar 🙂 Den setningen du la ved med "fravær i et arbeidsforhold uten gyldig grunn regnes ikke med i opptjeningstiden", vil dette da si at sykemelding som er gyldig grunn regnes med i opptjeningstiden? Anonymkode: e2ccd...fc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitnir Skrevet 27. juni 2019 #12 Del Skrevet 27. juni 2019 Så lenge fraværet ditt er dokumentert med sykmelding (selv om du ikke får sykepenger fra arbeidsgiver), regnes fraværet som lovlig/gyldig. Da vil du etter fire uker ha rett til sykepenger fra den nye arbeidsgiveren, selv om du har vært syk deler av denne tiden. Vær obs på at du trenger sykmelding også for å få sykepenger - for egenmelding er det to måneder opptjeningstid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #13 Del Skrevet 27. juni 2019 1 minutt siden, Glitnir skrev: Så lenge fraværet ditt er dokumentert med sykmelding (selv om du ikke får sykepenger fra arbeidsgiver), regnes fraværet som lovlig/gyldig. Da vil du etter fire uker ha rett til sykepenger fra den nye arbeidsgiveren, selv om du har vært syk deler av denne tiden. Vær obs på at du trenger sykmelding også for å få sykepenger - for egenmelding er det to måneder opptjeningstid. Ja var dette jeg også tenkte da jeg leste dette med opptjeningstid. Takk for svar 🙂 Jeg har sykemelding for alle dagene jeg har vært borte, skikkelig kjedelig å bli syk i ny jobb både økonomisk og at man gjerne vil gjøre godt inntrykk.. Anonymkode: e2ccd...fc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimba Skrevet 28. juni 2019 #14 Del Skrevet 28. juni 2019 Sjekk også om det er noe tariffavtale med bedre vilkår en folketrygden. Jeg presterte å bli utslått av omgangssyke dag to i ny jobb. Veldig lite høy i hatten da ja.. Men både sjefen og avdelingsleder ringte meg i løpet av dagen og ønsket meg god bedring og minnet meg på at jeg ikke kunne bruke egenmelding før etter to måneder, men dersom jeg kontaktet lege og fikk sykemelding så ville jeg få lønn allikevel. Så jeg kontaktet lege og gikk sykemelding over telefon, da de ikke var spesielt interesserte i å ha besøk av meg på legekontoret. Dette er i kommunen. Der står det i HTA (hovedtariffavtalen) at så lenge du har tiltrådt arbeidet har du krav på feks sykepenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå