Gå til innhold

Skrives ikke Politiet med stor P?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flere "retter" på at Politiet er skrevet med stor P, men jeg ser at det skrives slik flere steder. Hva er korrekt?

Anonymkode: 0403f...0be

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Flere "retter" på at Politiet er skrevet med stor P, men jeg ser at det skrives slik flere steder. Hva er korrekt?

Liten p. Politiet ER politi, og derfor skrives det med liten forbokstav. Jeg forer hunden, og den er en hund, ergo liten forbokstav. Jeg har bare en, så det er ikke tvil om hvilken, men det har ingenting å si.
Men har jeg satt navnet Trofast på bikkja, så er det et egennavn, et navn på den spesielle hunden. Altså: Jeg forer Trofast, med stor T.

Anonymkode: 6f30d...a87

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Liten p. Politiet ER politi, og derfor skrives det med liten forbokstav. Jeg forer hunden, og den er en hund, ergo liten forbokstav. Jeg har bare en, så det er ikke tvil om hvilken, men det har ingenting å si.
Men har jeg satt navnet Trofast på bikkja, så er det et egennavn, et navn på den spesielle hunden. Altså: Jeg forer Trofast, med stor T.

Takk for hjelpen! :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skriver i alle fall politiet med en liten p. :P

Anonymkode: 2bfef...edd

AnonymBruker
Skrevet
På 27.6.2019 den 19.28, AnonymBruker skrev:

Fôrer, ikke forer. 

Anonymkode: 63b44...7fc

• Liker 1
Gjest Kendall
Skrevet

Politi er et substantiv og skal derfor skrives med liten p...

AnonymBruker
Skrevet

Egennavn skrives med stor bokstav, enkelt og greit :) 

Anonymkode: 8278b...336

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Fôrer, ikke forer. 

Anonymkode: 63b44...7fc

Ô er valgfritt.

Anonymkode: 20dba...a00

• Liker 2
Skrevet

Politiet er et egennavn som tilhører etaten.  Derav følger det at det skal skrives med stor P.

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, Whistler skrev:

Politiet er et egennavn som tilhører etaten.  Derav følger det at det skal skrives med stor P.

Du må endelig overbringe disse oppsiktsvekkende nyhetene til forfatterne av den store ordboken NAOB.  Her har du en hel side med politi konsekvent skrevet med liten forbokstav.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Vox_populi skrev:

Du må endelig overbringe disse oppsiktsvekkende nyhetene til forfatterne av den store ordboken NAOB.  Her har du en hel side med politi konsekvent skrevet med liten forbokstav.

Politi er ikke et egennavn som representerer etaten; politi er et substantiv, alltid i flertallsform (som penger og melk), som skal skrives med liten forbokstav da det ikke er et egennavn.  Politiet derimot, som er navnet på etaten er et egennavn. Jeg er ikke overrasket over at noen, også ansatte i etaten, og mot formodning smartere akademikere, ikke forstår dette.

• Liker 2
Skrevet
21 minutter siden, Whistler skrev:

Politi er ikke et egennavn som representerer etaten; politi er et substantiv, alltid i flertallsform (som penger og melk), som skal skrives med liten forbokstav da det ikke er et egennavn.  Politiet derimot, som er navnet på etaten er et egennavn. Jeg er ikke overrasket over at noen, også ansatte i etaten, og mot formodning smartere akademikere, ikke forstår dette.

Du er sjåføren som tror absolutt alle andre enn han selv kjører i feil kjørebane på veien.
I stedet for nok en gang å gjenta egne misforståelser er det vel på tide å kunne vise til autoriteter som deler din oppfatning? Samt sende retting til Norges største ordbok.

AnonymBruker
Skrevet

Godt spørsmål, egentlig. Vegvesenet/Statens vegvesen skrives med stor forbokstav, men politiet skriver konsekvent med liten forbokstav på egen nettside.

Anonymkode: 1ae39...c63

• Liker 1
Annonse
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt spørsmål, egentlig. Vegvesenet/Statens vegvesen skrives med stor forbokstav, men politiet skriver konsekvent med liten forbokstav på egen nettside.

Anonymkode: 1ae39...c63

SVV er vel språklig litt beslektet med at det heter Agder politidistrikt, eller Kautokeino kommune - altså politi, kommune og vegvesen med liten forbokstav, mens «eiers» egennavn er med stor.

Skrevet
28 minutter siden, Vox_populi skrev:

Du er sjåføren som tror absolutt alle andre enn han selv kjører i feil kjørebane på veien.
I stedet for nok en gang å gjenta egne misforståelser er det vel på tide å kunne vise til autoriteter som deler din oppfatning? Samt sende retting til Norges største ordbok.

Som representant for folkets røst tenker jeg at du heller kan angripe argumenter enn personer.  Politiet er en etat.  Når man omtaler Politiet som etat, skal det være stor forbokstav.  Det er ikke verre enn det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Omtaler man Politiet som etat eller organ er det naturlig å bruke stor forbokstav.

Det handler også om respekt.

Anonymkode: 6e03c...a86

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, Whistler skrev:

Som representant for folkets røst tenker jeg at du heller kan angripe argumenter enn personer.  Politiet er en etat.  Når man omtaler Politiet som etat, skal det være stor forbokstav.  Det er ikke verre enn det.

Han er jo bare en tosk! Bare se hva han skriver til folk i alle tråder. 

Anonymkode: 83e8d...629

Skrevet

Slik jeg vet så er det kun navn og titler som skal ha stor forbokstav

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...