AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #1 Skrevet 27. juni 2019 Flere "retter" på at Politiet er skrevet med stor P, men jeg ser at det skrives slik flere steder. Hva er korrekt? Anonymkode: 0403f...0be
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #2 Skrevet 27. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Flere "retter" på at Politiet er skrevet med stor P, men jeg ser at det skrives slik flere steder. Hva er korrekt? Anonymkode: 0403f...0be Liten p. Politiet ER politi, og derfor skrives det med liten forbokstav. Jeg forer hunden, og den er en hund, ergo liten forbokstav. Jeg har bare en, så det er ikke tvil om hvilken, men det har ingenting å si. Men har jeg satt navnet Trofast på bikkja, så er det et egennavn, et navn på den spesielle hunden. Altså: Jeg forer Trofast, med stor T. Anonymkode: 6f30d...a87 8
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #3 Skrevet 27. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Liten p. Politiet ER politi, og derfor skrives det med liten forbokstav. Jeg forer hunden, og den er en hund, ergo liten forbokstav. Jeg har bare en, så det er ikke tvil om hvilken, men det har ingenting å si. Men har jeg satt navnet Trofast på bikkja, så er det et egennavn, et navn på den spesielle hunden. Altså: Jeg forer Trofast, med stor T. Anonymkode: 6f30d...a87 Takk for hjelpen! Anonymkode: 0403f...0be
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #4 Skrevet 30. juni 2019 Jeg skriver i alle fall politiet med en liten p. Anonymkode: 2bfef...edd
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #5 Skrevet 1. juli 2019 På 27.6.2019 den 19.28, AnonymBruker skrev: Liten p. Politiet ER politi, og derfor skrives det med liten forbokstav. Jeg forer hunden, og den er en hund, ergo liten forbokstav. Jeg har bare en, så det er ikke tvil om hvilken, men det har ingenting å si. Men har jeg satt navnet Trofast på bikkja, så er det et egennavn, et navn på den spesielle hunden. Altså: Jeg forer Trofast, med stor T. Anonymkode: 6f30d...a87 Fôrer, ikke forer. Anonymkode: 63b44...7fc 1
Gjest Kendall Skrevet 1. juli 2019 #6 Skrevet 1. juli 2019 Politi er et substantiv og skal derfor skrives med liten p...
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #7 Skrevet 1. juli 2019 Egennavn skrives med stor bokstav, enkelt og greit Anonymkode: 8278b...336 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #8 Skrevet 1. juli 2019 28 minutter siden, AnonymBruker said: Fôrer, ikke forer. Anonymkode: 63b44...7fc Ô er valgfritt. Anonymkode: 20dba...a00 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #9 Skrevet 1. juli 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Fôrer, ikke forer. Anonymkode: 63b44...7fc Du burde ikke skrive i dette forumet, du er altfor uvitende. Se f. eks. Språkrådets "Aksentteikna kan sløyfast i alle ord så nær som i namn" Anonymkode: 6f30d...a87
Whistler Skrevet 4. juli 2019 #10 Skrevet 4. juli 2019 Politiet er et egennavn som tilhører etaten. Derav følger det at det skal skrives med stor P. 1
Vox_populi Skrevet 4. juli 2019 #11 Skrevet 4. juli 2019 5 timer siden, Whistler skrev: Politiet er et egennavn som tilhører etaten. Derav følger det at det skal skrives med stor P. Du må endelig overbringe disse oppsiktsvekkende nyhetene til forfatterne av den store ordboken NAOB. Her har du en hel side med politi konsekvent skrevet med liten forbokstav. 2
Whistler Skrevet 4. juli 2019 #12 Skrevet 4. juli 2019 1 time siden, Vox_populi skrev: Du må endelig overbringe disse oppsiktsvekkende nyhetene til forfatterne av den store ordboken NAOB. Her har du en hel side med politi konsekvent skrevet med liten forbokstav. Politi er ikke et egennavn som representerer etaten; politi er et substantiv, alltid i flertallsform (som penger og melk), som skal skrives med liten forbokstav da det ikke er et egennavn. Politiet derimot, som er navnet på etaten er et egennavn. Jeg er ikke overrasket over at noen, også ansatte i etaten, og mot formodning smartere akademikere, ikke forstår dette. 2
Vox_populi Skrevet 4. juli 2019 #13 Skrevet 4. juli 2019 21 minutter siden, Whistler skrev: Politi er ikke et egennavn som representerer etaten; politi er et substantiv, alltid i flertallsform (som penger og melk), som skal skrives med liten forbokstav da det ikke er et egennavn. Politiet derimot, som er navnet på etaten er et egennavn. Jeg er ikke overrasket over at noen, også ansatte i etaten, og mot formodning smartere akademikere, ikke forstår dette. Du er sjåføren som tror absolutt alle andre enn han selv kjører i feil kjørebane på veien. I stedet for nok en gang å gjenta egne misforståelser er det vel på tide å kunne vise til autoriteter som deler din oppfatning? Samt sende retting til Norges største ordbok.
Gjest ti10 Skrevet 4. juli 2019 #14 Skrevet 4. juli 2019 https://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Skriveregler/Stor_eller_liten_forbokstav/ Her framgår det at "politiet" skal skrives med liten forbokstav. Jeg skjønner at folk kan bli forvirret, for det finnes flere eksempler på at man skriver liten forbokstav når man omtaler noe generelt, men stor når det dreier seg om en spesiell institusjon.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #15 Skrevet 4. juli 2019 Godt spørsmål, egentlig. Vegvesenet/Statens vegvesen skrives med stor forbokstav, men politiet skriver konsekvent med liten forbokstav på egen nettside. Anonymkode: 1ae39...c63 1
godfisk Skrevet 4. juli 2019 #16 Skrevet 4. juli 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Godt spørsmål, egentlig. Vegvesenet/Statens vegvesen skrives med stor forbokstav, men politiet skriver konsekvent med liten forbokstav på egen nettside. Anonymkode: 1ae39...c63 SVV er vel språklig litt beslektet med at det heter Agder politidistrikt, eller Kautokeino kommune - altså politi, kommune og vegvesen med liten forbokstav, mens «eiers» egennavn er med stor.
Whistler Skrevet 4. juli 2019 #17 Skrevet 4. juli 2019 28 minutter siden, Vox_populi skrev: Du er sjåføren som tror absolutt alle andre enn han selv kjører i feil kjørebane på veien. I stedet for nok en gang å gjenta egne misforståelser er det vel på tide å kunne vise til autoriteter som deler din oppfatning? Samt sende retting til Norges største ordbok. Som representant for folkets røst tenker jeg at du heller kan angripe argumenter enn personer. Politiet er en etat. Når man omtaler Politiet som etat, skal det være stor forbokstav. Det er ikke verre enn det. 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #18 Skrevet 4. juli 2019 Omtaler man Politiet som etat eller organ er det naturlig å bruke stor forbokstav. Det handler også om respekt. Anonymkode: 6e03c...a86
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #19 Skrevet 5. juli 2019 23 timer siden, Whistler skrev: Som representant for folkets røst tenker jeg at du heller kan angripe argumenter enn personer. Politiet er en etat. Når man omtaler Politiet som etat, skal det være stor forbokstav. Det er ikke verre enn det. Han er jo bare en tosk! Bare se hva han skriver til folk i alle tråder. Anonymkode: 83e8d...629
Lexicon Skrevet 6. juli 2019 #20 Skrevet 6. juli 2019 Slik jeg vet så er det kun navn og titler som skal ha stor forbokstav
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå