Gå til innhold

Hyperpararyreoidisme.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er dette vanskelig å få diagnostisert? Hvis legen finner holdepunkt for det på skjellettrøntgen, men blodprøvene er normale?

Noen som har hatt denne relativt sjeldne tistanden?

Anonymkode: d0cef...57b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

hyperparatyreodisme *

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet?

Skrevet

Det er vel oftest blodprøver man får en mulig pekepinn, samt dine kliniske opplysninger, typ symptomer. 

Skrevet
På 27.6.2019 den 15.30, AnonymBruker skrev:

Er dette vanskelig å få diagnostisert? Hvis legen finner holdepunkt for det på skjellettrøntgen, men blodprøvene er normale?

Noen som har hatt denne relativt sjeldne tistanden?

Har aldri hørt at noen har fått denne diagnosen uten at det har blitt påvisst gjennom blodprøver eller via ultralyd av kjertlene. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, MxM skrev:

Det er vel oftest blodprøver man får en mulig pekepinn, samt dine kliniske opplysninger, typ symptomer. 

Ja, men blodprøver kan også være normale, men at man har tegn på høyt kalsium. Har du noe erfaring med denne tilstanden? takk!

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Juks skrev:

Har aldri hørt at noen har fått denne diagnosen uten at det har blitt påvisst gjennom blodprøver eller via ultralyd av kjertlene. 

Den er sannsynligvis underdiagnostisert, mange har ikke symptomer.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men blodprøver kan også være normale, men at man har tegn på høyt kalsium. Har du noe erfaring med denne tilstanden? takk!

Kjenner til en del av dette, men det jeg vet er at man kan se det på boldprøver, samt symptomer som slapphet, obstipasjon, dårligere styrke i muskel og nyrestein.

Det finnes flere typer på problemer med parathyroidea, mulig det kan være noe innen den sjangeren du har?

Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den er sannsynligvis underdiagnostisert, mange har ikke symptomer.

Det kan godt være. Men blodprøvene PTH, Kalsium og Vitamin D burde avdekke det. Og hvis det ikke gjør det kan det avdekkes gjennom ultralyd, da for å se om kjertlene er normal. 

Men problemet med denne diagnosen er at når du først får symptomer, så er symptomene i slekt med mange mange andre sykdommer som man kan være rammet av. Derfor tviler jeg for at diagnosen settes uten en blodprøvemarkør eller gjennom bildediagnostikk. 

Endret av Juks
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hypoparatyreodeisme. Jeg følges opp med blodprøver. Jeg skjønner ikke hvordan dette ikke kan vises på blodprøver? Er ikke selve diagnosen at biskjoldbruskkjertlene ikke produserer/overproduserer PTH?

De tar i alle fall blodprøver for å måle kalsium og PTH, og jeg har også tatt urinprøve for å måle kalsium. Jeg fikk diagnosen etter blodprøver og biopsi. 

Anonymkode: 1f17a...eac

AnonymBruker
Skrevet

https://helse-bergen.no/fag-og-forsking/forsking/endokrin-medisin/epidemiologi-og-livskvalitet-ved-hypoparatyreoidisme-i-norge

Fant denne da jeg googlet. Interessant at 2/3 får dette etter operasjon i eller på halsen. 1/3 uten dirkete forklarende ytre forhold. 

Med ca.  500 tilfeller i Norge så er jo dette relativt skjeldent men viktig å være obs på særlig for dem som er operert i skjoldkjertelen. 

Anonymkode: 7079a...1ce

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hypoparatyreodeisme. Jeg følges opp med blodprøver. Jeg skjønner ikke hvordan dette ikke kan vises på blodprøver? Er ikke selve diagnosen at biskjoldbruskkjertlene ikke produserer/overproduserer PTH?

De tar i alle fall blodprøver for å måle kalsium og PTH, og jeg har også tatt urinprøve for å måle kalsium. Jeg fikk diagnosen etter blodprøver og biopsi. 

Hypoparatyreodisme er vel enda sjeldnere? Vel, det eneste som var forhøyet var kalsium. Ikke PTH.

Er det vondt å ta den biopsien?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hypoparatyreodisme er vel enda sjeldnere? Vel, det eneste som var forhøyet var kalsium. Ikke PTH.

Er det vondt å ta den biopsien?

Vet ikke om det er sjelden. Jeg fikk det etter en operasjon i halsen. 

Biopsien er nok ikke nødvendig for alle. Jeg hadde en cystisk biskjoldbruskkjertel som ble oppdaget ved en tilfeldighet da jeg skulle operere. Det var ikke vondt, men litt ubehagelig. Ultralyd er uansett første steg. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis blodprøvene er negative har du ikke diagnosen. Det kan være mange andre grunner til forhøyet kalsium. 

Anonymkode: 63bf9...57e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...