AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #1 Skrevet 27. juni 2019 Hei Vurderer puddel som neste hund, men har ingen personlig erfaring med disse fra før. Synes det er vanskelig å se veldig godt utfra bilder på nett hvordan forskjellen er på en dverg - og en mellompuddel? (Forstår at det er størrelsesforskjeller, men synes det er vanskelig å se det ordentlig for meg bare utifra bilder). Og hva med energinivå, lynne, bjeffing, oppførsel - er det noen uttalte forskjeller her på dverg og mellompuddel? Har kontaktet ulike oppdrettere for å høre om jeg kan få komme å titte på deres pudler, men foreløpig har ingen av dem kommet med noe svar. Synes det er litt dårlig. da jeg har gjort tilsvarende med en annen hunderase jeg også vurderer - og oppdretterne her har gitt raske og positive svar. Hører gjerne hva deres erfaringer med pudler er. Alt er av interesse da jeg er i midt inne i "undersøkelsesperioden", og ønsker å vite mest mulig om hundene for å være sikker på at jeg tar et godt valg for meg og min fremtidige firbeinte venn Anonymkode: 5872d...56b
Tabris Skrevet 27. juni 2019 #2 Skrevet 27. juni 2019 Jeg har forstått det slik at mellompudler har en del mer energi og er arbeidsmaskiner. Dvergpudler er rene selskapshunder. 1
tirben Skrevet 27. juni 2019 #3 Skrevet 27. juni 2019 Har ikke erfaring med de minste pudlene, men vil virkelig anbefale stor puddel. Det er en fantastisk hunderase! Den er lettlært, bjeffer ikke, er en svært behagelig hund å ha. Det er den eneste hunden jeg kan tenke meg å ha igjen. 1
SansaS Skrevet 27. juni 2019 #4 Skrevet 27. juni 2019 Mellompuddel er jo mellomstor, min gikk meg til kneene ca. Dvergpuddel går meg til ca midt på leggen. Er 160 høy. Dvergpuddelen er sprek den, men melllmpuddelen har jo en helt annen utholdenhet. Dette er jo også noe å tenke på. Kjekk rase uansett 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #5 Skrevet 29. juni 2019 Takker for gode svar Da forstår jeg det slik at mellompuddelen er hakket mer energisk og har et høyere aktivitetsbehov enn dvergpuddelen? Anonymkode: 5872d...56b
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #6 Skrevet 10. juli 2019 Vi har en mellompuddel og en blanding av dvergpuddel/havanais, og lillemann kan løpe runder rundt mellompuddelen. Begge er med på det samme, liker lange turer, og har tilnærmet lik utholdenhet. Dvergpuddelblandingen har mye mer energi. Mellompuddelen er rett over 3 år, og lillemann er 1,5 år, så det er ikke pga alderen at det er en energiforskjell. Minsten veier ca. 5 kg, og rekker meg til rett under kneet. Mellompuddelen veier rett over 7 kg og rekker meg til rett over kneet. De går veldig godt sammen, og er gode venner. Anonymkode: 3e8bf...cc3 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #7 Skrevet 10. juli 2019 Det er jo faktisk samme rase, det er kun høyden som bestemmer om en hund er mellom- eller dvergpuddel. Men de som avler små toy/dverg har nok ofte et mer "liten selskapshund"-fokus enn de som avler mellom/stor puddel Men ikke nødvendigvis, også de minst pudlene kan være energiske og egne seg til agility og lange turer. Det kommer mer Ann på oppdretter enn hvilken størrelse hunden har. Morsomme og kjekke hunder uansett, som er veldig lette å trene. Når du ser etter valp/oppdretter, ha fokus på trygge hunder, noen pudler kan være litt nervøse. Anonymkode: 8580d...9c8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå