Gå til innhold

Hvor stor hest trenger jeg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å få meg hest igjen etter noen år uten. Er 173 og nesten 100 kg. Hvor stor hest må jeg ha? Vil holde på med sprang og dressur på lavt nivå, samt turridning.

Anonymkode: 22099...0d5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Frieser? De er veldig kjekke hester.

Anonymkode: 4a096...cea

AnonymBruker
Skrevet

Ta en som ihvertfall rekker nedi med alle fire beina 🤔

Anonymkode: c3c7a...07e

AnonymBruker
Skrevet

Fjordhest, dølahest, andre kaldblodser. Så kan du jo være med på NM om noen år? Det er kjempe gøy!

Anonymkode: 81681...a52

AnonymBruker
Skrevet

Det handler mer om type hest enn høyde på hesten. En kraftig hest med sterk, kort rygg. Jeg anbefaler også fjordhest eller døl. De kan også kjøres med, som er en kjekk sport :)

Anonymkode: 9de7b...2a9

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler mer om type hest enn høyde på hesten. En kraftig hest med sterk, kort rygg. Jeg anbefaler også fjordhest eller døl. De kan også kjøres med, som er en kjekk sport :)

Alle hester kan kjøres med 

Anonymkode: b2d10...195

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Alle hester kan kjøres med 

Anonymkode: b2d10...195

Årh, duh. Du skjønner jo hva jeg mener, sluttå være dust 😆 Fjordhest og døl er gode kjørehester som stort sett blir innkjørt før de ris inn og er raser som er ekstra aktive i kjøremiljøet i Norge. I tillegg arrangeres det NM både i dølahest og fjordhest der kjøring inngår. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor stor sal har du? 

Anonymkode: af29a...c32

AnonymBruker
Skrevet

Døl, islandshest, en kraftig fjording? Du bør ha en kraftig type, det er utrolig mange hester med skader i bein og rygg grunnet tunge ryttere. 

Anonymkode: 72c2f...ed8

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Så virker som at "mindre" og kraftige hester fint kan passe en kraftig rytter? Hadde ikke helt lyst på oldenburger på 170, selv om jeg føler jeg må ha det for å ikke være for stor for hesten...

Anonymkode: 22099...0d5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste et sted at det er greit om man veier opp til 1/5 av hestens tyngde. Det er greit å se på hestens kroppsbygning også. 

Anonymkode: 02e93...03e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...