Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For å gjøre en lang historie kort, så skal min pappa av ulike årsaker overføre alt av sitt innbo og løsere til meg og min søster. 

Hva kreves da, fylle ut et skjema( hvilket i så fall, og hvor finner vi det?), er det nok at han skriver en kort mail eller brev med med underskrift eller må vi bruke advokat til dette?

Anonymkode: 684d0...426

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å gjøre en lang historie kort, så skal min pappa av ulike årsaker overføre alt av sitt innbo og løsere til meg og min søster. 

Hva kreves da, fylle ut et skjema( hvilket i så fall, og hvor finner vi det?), er det nok at han skriver en kort mail eller brev med med underskrift eller må vi bruke advokat til dette?

Er mannen i livet og ved sine fulle fem? Da kan han gi bort alt han eier og har, dersom han vil, uten at noe dokument eller annen formula er nødvendig.

Anonymkode: 85425...a60

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke bare å dele ut eiendelene da? Jeg har aldri fylt ut noe skjema i de tilfellene jeg har fått et møbel fra mine foreldre. Har ikke tenkt tanken engang. 

Anonymkode: f97ae...384

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det fortsatt skal stå hos han har han arvemessig ikke gitt det bort.

Anonymkode: 13b4a...278

• Liker 2
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er mannen i livet og ved sine fulle fem? Da kan han gi bort alt han eier og har, dersom han vil, uten at noe dokument eller annen formula er nødvendig.

Anonymkode: 85425...a60

Hvis han hadde vært død, kunne han vanskelig ha gjort noe som helst. :ironi:

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det en ektefelle med i bildet? Hvis så, hva slags avtale har de seg imellom?

Skrevet

Fins det andre arvinger enn dere to (ektefelle, andre søsken)? (Ektefelle kan jo også være eier).
Hvis ikke, er det bare å dele dere to imellom. Ingen formaliteter er nødvendig hvis gjenstandene fysisk fjernes. Hvis de skal bli stående, bør dere utarbeide en fortegnelse over hvem som eier hva.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Vox_populi skrev:

Fins det andre arvinger enn dere to (ektefelle, andre søsken)? (Ektefelle kan jo også være eier).
Hvis ikke, er det bare å dele dere to imellom. Ingen formaliteter er nødvendig hvis gjenstandene fysisk fjernes. Hvis de skal bli stående, bør dere utarbeide en fortegnelse over hvem som eier hva.

Han er i live, frisk og ved sine fulle fem. Eiendelene skal overføres til meg og min søster, og det er er annet søsken i bildet som han sterkt ønsker ikke skal få noe. Eiendelene skal fortsette å stå der de er, evt brukes av pappa fremdeles, men han vil være sikker på at det ene av oss søsken ikke får noenting(lang historie, men er veldig gode grunner til dette).

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er i live, frisk og ved sine fulle fem. Eiendelene skal overføres til meg og min søster, og det er er annet søsken i bildet som han sterkt ønsker ikke skal få noe. Eiendelene skal fortsette å stå der de er, evt brukes av pappa fremdeles, men han vil være sikker på at det ene av oss søsken ikke får noenting(lang historie, men er veldig gode grunner til dette).

Jeg kan si med en gang at denne gaven ikke blir gyldig.

Han kan gi bort hva han vil til hvem han vil, også til to livsarvinger, men ikke til den tredje, men gaven må ha realitet (som det kalles). En proforma gave som dette, der han fremdeles disponerer over og bruker gjenstandene, vil måtte ses bort fra, og hele arven etter din far vil bli skiftet mellom hans tre livsarvinger når den tid kommer.

Det er ikke mulig å gjøre noen arveløs i Norge, det eneste som kan gjøres er å gi bort alt en eier slik at det ikke blir noe særlig å arve, ev. ta opp lån slik at arven blir negativ og arvingene avslår å ta imot arven. Men gavene må som sagt være reelle, innboet må i dette tilfelle fjernes. Er det snakk om et hus, må den nye eieren stå for absolutt alle utgifter i forbindelse med huset og faren må inngå normal husleiekontrakt (om han fortsatt skal bo der).

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
På 27.6.2019 den 23.45, Vox_populi skrev:

Jeg kan si med en gang at denne gaven ikke blir gyldig.

Han kan gi bort hva han vil til hvem han vil, også til to livsarvinger, men ikke til den tredje, men gaven må ha realitet (som det kalles). En proforma gave som dette, der han fremdeles disponerer over og bruker gjenstandene, vil måtte ses bort fra, og hele arven etter din far vil bli skiftet mellom hans tre livsarvinger når den tid kommer.

Det er ikke mulig å gjøre noen arveløs i Norge, det eneste som kan gjøres er å gi bort alt en eier slik at det ikke blir noe særlig å arve, ev. ta opp lån slik at arven blir negativ og arvingene avslår å ta imot arven. Men gavene må som sagt være reelle, innboet må i dette tilfelle fjernes. Er det snakk om et hus, må den nye eieren stå for absolutt alle utgifter i forbindelse med huset og faren må inngå normal husleiekontrakt (om han fortsatt skal bo der).

Det tredje søskenet har allerede fått mye i arv, forskudd på arv. Bla en del fast eiendom billig, gavesalg. Alt som er igjen er altså innbo, og jeg og mitt andre søsken har ikke fått noe...

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tredje søskenet har allerede fått mye i arv, forskudd på arv. Bla en del fast eiendom billig, gavesalg. Alt som er igjen er altså innbo, og jeg og mitt andre søsken har ikke fått noe...

Er det registrert som forskudd på arv, vil det regnes med når boet en dag skal skiftes. F. eks. forskudd 0,5 millioner og bo 1,3 millioner, vil gi 0,6 millioner til hver av dere to og 100 000 til den tredje.
Billigsalg foretatt tidligere er uten betydning for arven. Som før nevnt kan man gi bort eller selge billig til hvem man vil, også til bare én av arvingene.

Skrevet
1 time siden, Vox_populi skrev:

Er det registrert som forskudd på arv, vil det regnes med når boet en dag skal skiftes. F. eks. forskudd 0,5 millioner og bo 1,3 millioner, vil gi 0,6 millioner til hver av dere to og 100 000 til den tredje.
Billigsalg foretatt tidligere er uten betydning for arven. Som før nevnt kan man gi bort eller selge billig til hvem man vil, også til bare én av arvingene.

Gjelder det hvis man sitter i uskiftet bo? Jeg har muligens ikke lest alt, men hvis denne mannen sitter i uskifte, kan han ikke uten videre gi bort eiendeler.

Skrevet
1 minutt siden, Arabella skrev:

Gjelder det hvis man sitter i uskiftet bo? Jeg har muligens ikke lest alt, men hvis denne mannen sitter i uskifte, kan han ikke uten videre gi bort eiendeler.

Nei, da blir det noe annet, en må ikke øde arven. Men uskifte gjelder visst ikke her, så vidt jeg har forstått.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Vox_populi skrev:

Nei, da blir det noe annet, en må ikke øde arven. Men uskifte gjelder visst ikke her, så vidt jeg har forstått.

Jo, det er uskifte. Har ikke sagt noe annet. Og pappa har gitt bort arv i form av billigsalg/gavesalg av tomter til sitt særkullsbarn. Men tror det meste er forelder, men håper innboet i det minste kan gis til meg og mitt helsøsken.

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er uskifte. Har ikke sagt noe annet. Og pappa har gitt bort arv i form av billigsalg/gavesalg av tomter til sitt særkullsbarn. Men tror det meste er forelder, men håper innboet i det minste kan gis til meg og mitt helsøsken

Det var veldig useriøst av deg å underslå et slikt faktum, som alle vet er helt avgjørende. Du har holdt alle oss innsenderne for narr. 
Jeg vil i hvert fall ikke mer legge to pinner i kors for et menneske som med vitende og vilje narrer folk som i beste mening forsøker å hjelpe. 
Det fins juridiske råd som du kunne hatt nytte av også i den situasjonen som du forklarer at du er havnet i nå, men de vil jeg selvfølgelig ikke bidra med. Som man reder, så ligger man.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, Vox_populi skrev:

Det var veldig useriøst av deg å underslå et slikt faktum, som alle vet er helt avgjørende. Du har holdt alle oss innsenderne for narr. 
Jeg vil i hvert fall ikke mer legge to pinner i kors for et menneske som med vitende og vilje narrer folk som i beste mening forsøker å hjelpe. 
Det fins juridiske råd som du kunne hatt nytte av også i den situasjonen som du forklarer at du er havnet i nå, men de vil jeg selvfølgelig ikke bidra med. Som man reder, så ligger man.

Underslå, useriøst? Virkelig stygg oppførsel du har her, når jeg aldri har underslått noe. 

Skammelig og usympatisk oppførsel. Du skrev at det ikke er snakk om uskifte - uten at jeg har skrevet dette- og når jeg påpeker at jo, det er uskifte, så klikker du og beskylder meg for det ene og det andre. Er vitterlig du som er useriøs og uredelig her. God bedring.

Skrevet (endret)
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Underslå, useriøst? Virkelig stygg oppførsel du har her, når jeg aldri har underslått noe. 

Skammelig og usympatisk oppførsel. Du skrev at det ikke er snakk om uskifte - uten at jeg har skrevet dette- og når jeg påpeker at jo, det er uskifte, så klikker du og beskylder meg for det ene og det andre. Er vitterlig du som er useriøs og uredelig her. God bedring.

Jeg er enig med Vox_Populi. Du har vært uredelig. Dette med at det er uskifte, er viktig, og det skulle du virkelig ha fortalt i ditt første innlegg.

Tilføyelse: Du skrev heller ikke at det tredje søskenet var særkullsbarn. Forutsetningen for at noen skulle kunne gi deg adekvate råd, er selvfølgelig at du gir korrekte opplysninger.

Endret av Arabella
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Jo, du har underslått vesentlig informasjon for saken, dermed er svarene du har fått ikke gyldige. Du skulle selvfølgelig nevnt i hovedinnlegget at det var snakk om uskifte. Du er den eneste som går på personangrep her! Det er ikke greit. Jeg støtter den du siterte.

Anonymkode: 7a40f...c6f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er en uting i slike innlegg her på KG at kritisk og avgjørende informasjon blir holdt tilbake i lang tid før det kommer frem i en bisetning. Her tar folk seg tid til å gi hjelp og informasjon man normalt må betale (advokat, økonom) folk for å få. Da er det minste man kan forlange at man får all informasjon med en gang.

Anonymkode: f97ae...384

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
På Saturday, June 29, 2019 den 12.56, Vox_populi skrev:

Tråd fra Diskusjon.no

ARV er jo selvfølgelig bare noe som gjelder ETTER at en person er død, ikke FØR man er død. En person kan vel gi bort sine egne penger / eiendeler så lenge man fremdeles er ved sine fulle fem. 

Dersom en person allerede har motatt veldig store summer FØR noen har dødd, så er det tydeligvis ingenting å gjøre med dette. Selv om andre arvinger da blir sittende igjen med mye mindre arv, eller ingenting i det hele tatt...        

Anonymkode: 916af...213

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...