Gjest gjest nå Skrevet 3. mai 2005 #1 Skrevet 3. mai 2005 hei, jeg bare lurte på hvor vanlig det er at 6 åringer har sett star wars filmene??? hvilke filmer ser 6 årige gutter på egentlig??? takk for svar. hilsen "streng stemor?"
Gjest *Fiona* Skrevet 3. mai 2005 #2 Skrevet 3. mai 2005 Nei, de får nok drøye litt lenger enn det, etter min mening. "streng mor" ;-) (synes generelt folk lar ungene sine se for mye dritt, så vi har temmelig stram sensur på TV når det er våkne barn i huset...)
Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2005 #3 Skrevet 3. mai 2005 enig med deg!!!! jeg lurer veldig på hva flere mener, for jeg vet jeg er mye strengere enn moren til barnet jeg er stemor for. ...
Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2005 #4 Skrevet 3. mai 2005 Nei, den filmen hadde hverken min 7 eller 9 åring fått sett. Barn skal være barn.....
Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2005 #5 Skrevet 3. mai 2005 Barna vil sikkert, men jeg synes 6-9-åringer er for unge. Hva er forresten aldersgrensen for disse filmene på kino? Syns man stort sett skal følge det, jeg. Barn har godt av å få være barn så lenge det er mulig. Volden kommer tidsnok inn bakveien (på film hos kamerat med foreldre som ikke bryr seg.)
Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2005 #6 Skrevet 3. mai 2005 Barn skal være barn..... Practise what you preach, og la barn være barn og la nå dem få se slike barnefilmer.
Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2005 #7 Skrevet 3. mai 2005 jeg som startet tråden;' jeg er glad for tilbakemeldingene og litt lettet at det er flere som syntes star wars ikke er for 6 åringer. selv ble jeg litt satt ut når min stesønn vet alt om filmene og hevder å ha sett dem (hvilket jeg jo må tro, sånn han snakker om dem). ikke rart det blir mye voldelig lek!!! men hva slags filmer er 6 åringer opptatt av da (gutter). vil gjerne komme med alternativer for gutten!
Gjest Clamydia Skrevet 3. mai 2005 #8 Skrevet 3. mai 2005 Er ikke Starwars en ungdomsfilm da? Da synes jeg modne barn bør få se den, heller starwars enn mye annet dritt. Dessuten så kjenner jo foreldrene barna sine best, og noen barn har en slik virkelighetsoppfatning som gjør at de kan skille eventyr fra virkelighet. Jeg kjenner til barn som er vokst opp på gode gamle klassikere og også ringenes herre, fra fem års alder. Og de har uviklet seg til å bli veldig kreative og flinke oppegående barn Jeg derimot hadde ikke som barn tålt det Var rimelig pysete.
Gjest Lizzi Skrevet 3. mai 2005 #9 Skrevet 3. mai 2005 Min sønn så Star Wars da han var 5-6 år. Satt på pappas fang og syntes det var veldig spennende. Star Wars er EVENTYR. Vi har alltid snakket med barna om tv og virkelighet - og aldri hatt problemer. Når det er snakk om voldelig lek pga filmer som f.eks Star Wars - så må jeg be enkelte om å se tilbake til sin egen barndom. Vi lekte krig, cowboy og indianer, svartemenn med kniver osv.. Og jeg var da aldeles ikke alene ute og lekte
Gjest Madeline Skrevet 3. mai 2005 #10 Skrevet 3. mai 2005 En 6 åring skal etter min mening ikke se Star Wars. Dette er ingen barnefilm.
Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2005 #11 Skrevet 3. mai 2005 Regner med at George Lucas vet hva han snakker om: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=269870
Gjest Lizzi Skrevet 3. mai 2005 #12 Skrevet 3. mai 2005 Han advarer mot denne siste filmen, sett på kino. Han sier ikke noe om de andre filmene. Dessuten er film på kino og film hjemme i stua to vidt forskjellige ting. I tillegg til at barn er veldig forskjellig.
Gjest Starya Skrevet 3. mai 2005 #13 Skrevet 3. mai 2005 Aldersgrensene på de øvrige filmene er 11 år. Guttungen min var vel åtte da han så de første filmene. Man får se ungene litt an også, og hver kjenner vel sin unge best.
Superlammet Skrevet 3. mai 2005 #14 Skrevet 3. mai 2005 Er enig med Lizzie her.. De 3 første Star Wars filmene så jeg i ung alder og var veldig klar over at dette var eventyrfilmer. Jeg synes de var veldig spennende og stilige, ja litt tøffe (følte meg vel litt tøff når jeg så dem) De to siste som har kommet inneholder litt humor også. De er litt villere enn de første filmene, men fortsatt veldig bra, og jeg tror også barn kunne sett disse filmene. Den siste filmen vil nok bli mye mørkere og ha endel flere konflikter i seg enn de tidligere. Den er nok en god del mørkere, mye på grunn av historien som bygger opp til de tre første filmene som kom. Jeg synes iallefall at det blir galt å skåne barn mot alt mulig her i verden, spesielt når det er snakk om eventyrfilmer. Så lenge de ser filmene i følge med foreldre (som f.eks på fars fang eller i mors armer) tviler jeg på at det blir noe større problem enn at minstemann ikke vil legge seg fordi han vil se mer. Som Starya sier, man kjenner sin egen unge best. Jeg kan forsåvidt være enig i at 5 år er noget ungt, men fra 7 år og oppover burde dette neppe være noe problem. Som sagt, så lenge foreldrene tar ansvar og ser filmene sammen med barnet vil jeg ikke tro at det skjer noe skade..
Polly Ester Skrevet 4. mai 2005 #15 Skrevet 4. mai 2005 Jeg syns en grei grense ved slike filmer er når barnet kan lese teksten selv... Da er det også gammelt nok til å følge litt med på handlingen og ikke bare slåssingen...
Thomasine Skrevet 4. mai 2005 #16 Skrevet 4. mai 2005 Tror du har fått nok svar på hvorvidt små barn skal se Star Wars. Her kan du finne ulike filmer til barn: http://www.helping.no/index3.htm Min lille har alltid vært glad i Disney og Istid, Shrek, Nemo og andre tegne / animasjonsfilmer.
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2005 #17 Skrevet 4. mai 2005 Jeg syns en grei grense ved slike filmer er når barnet kan lese teksten selv... Da er det også gammelt nok til å følge litt med på handlingen og ikke bare slåssingen... Det syns jeg var godt sagt. Signerer på den!
Gjest Starya Skrevet 4. mai 2005 #18 Skrevet 4. mai 2005 Jeg syns en grei grense ved slike filmer er når barnet kan lese teksten selv... Da er det også gammelt nok til å følge litt med på handlingen og ikke bare slåssingen...Den holder jeg med deg i. (Glemmer ikke den gangen vi så en tekstet barnefilm på kino, og det satt en mor og leste all teksten til den lille ungen sin.. )
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2005 #19 Skrevet 4. mai 2005 Jeg er enig i at man ikke alltid skal skåne barn fra alt mulig, men jeg ser rett og slett ikke hensikten med at en 5-6 åring skal se en slik film. Likedan syns jeg ikke noe om at småbarn skal se feks Hotel Cæsar, Big Brother osv. Jo, de ser det nok kankje hos venner, men jeg oppfordrer ikke mine barn til å se akkurat slikt. Nå er det mange år siden jeg så Star Wars, men jeg har alltid oppfattet det som en film for ungdom. Men barn er forskjellige, og det er også vi voksne
Superlammet Skrevet 4. mai 2005 #20 Skrevet 4. mai 2005 Japp, og som jeg sa, en 5-6 åring er kanskje litt ungt, men etter noen år på skolen begynner forståelsen for en god del ting å komme frem. Og ja, likte wander's kommentar om at når barnet kan lese teksten selv er det gammelt nok til å se filmen og kanskje forstå handlingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå