Gå til innhold

Nav-garanti

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ønsker ikke utleiere og ta Nav garanti? Vi er på leit etter leilighet nå, og så og si hver eneste melding jeg sender ang nav garanti blir jeg ikke svart på en gang. Jeg har lært at det et best og møte opp vise fram hvem man er og deretter spørre men syntes det blir så kynisk og dumt også for det er jo bare og bruke opp tiden til folk som faktisk ikke tar det uansett. Hører alltid at Nav garanti det får du ikke noe tilbake på, men når jeg leide en plass og vi blant annet mista en fjernkontroll så fikk hu pengene tilbake på det. En gang tulla de med husleie og da gikk det også på nav garanti. Nå er vi ute i jobb via nav og vi tjener rundt en 30k i mnd, der er vi sikra plass 1år evt mer om vi ikke har funnet en annen jobb i løpet av tiden. Vi er en liten familie på 2unge voksne og et lite barn på 2år. Så vi har ikke rus eller alkohol hjemme, ikke er det noe fester heller. Når vi først har barnefri går det til og slappe av/fiske/spille og det å bare nyte å kunne sove lenge. Men føler vi fortsatt blir dratt under samme kam som rusmisbrukere og unge ungdommer som liker og feste 🤦🏼‍♀️

Før var vi jo på sosial nå er det jo jobb som gjør at vi har en sikrere inntekt også, men har enda ikke hatt mulighet til og spare opp depositum. 

Anonymkode: 4b96a...3ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes utallige eks. på utleiere som har fått trashet leilighetene sine av folk med nav garanti og nav har ikke gjort opp for seg...... min onkel måtte gå rettens vei, da odnet nav opp. 

Det virker som om den garantien ikke er verdt noe.

• Liker 4
Skrevet

Hvis NAV er en sikker garanti, så ville de vært ettertraktet. Det er dem tydligvis ikke. De fattige skal jo ikke ha noe sikkert og trygt, de skal leve i uforutsigbarhet virker det nesten som. Det er landet sitt det!

• Liker 1
Skrevet

Men hvis dere har sikker inntekt, kunne dere kanskje snakke med banken eller noen andre om depositumslån? 

Jeg og samboer hadde flaks og fikk leie leilighet med NAVgaranti i fjor, men nå som jeg har fått fast jobb skal jeg absolutt prioritere å spare til ordentlig depositum, så fort jeg får ryddet opp i litt annet økonomisk surr. Men hadde det ikke vært for at hun følte hun "matchet" med oss som hun sa, hadde vi ikke fått leie heller. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan også risikere å få utleiebolig trashet av noen som betaler depositum. Så det er ikke NAV som er grunnen til at det er vanskelig å få leid med NAV garanti. Det er jo heller klientellet som trenger dette som er et problem som oftest. Men se på leiligheter, snakk med utleier. Dersom du kan forklare din situasjon så kan det fortsatt tenkes at de godtar NAV garanti. 

Har selv jobbet på NAV, og ville aldri leid ut til noen med NAV garanti. 

Anonymkode: cea88...a86

• Liker 1
Skrevet

NAV er klar over at garantien de stiller er svært lite verdt, så i noen kommuner skal det være mulig å få depositumslån (Som NAV setter inn på depositumskonto og får tilbake når leieforholdet opphører). Verdt å sjekke med NAV i hvert fall! 

• Liker 2
Skrevet

NAV garantien er ikke verdt papiret den er skrevet på, sånn er det bare.

Utrolig synd for folk i din situasjon som ikke gjør noe galt men nå er jo den garantien beryktet for at den ikke er verdt noe så jeg skjønner godt at folk som leier ut ikke tar sjansen. 

Kjenner og flere som har gått på en smell og leid ut til folk med NAV garanti og det har de fått angre på. Har måttet slitt seg ihjel for å få pengene tilbake fra NAV, pengene har heller ikke alltid dekket skadene og misligholdt leie så det har jo blitt et tapsprosjekt fra en ende til en annen.

Går det ikke an å få depositumsgraanti gjennom bank og slikt nå? Ville heller gjort det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Titania skrev:

Men hvis dere har sikker inntekt, kunne dere kanskje snakke med banken eller noen andre om depositumslån? 

Jeg og samboer hadde flaks og fikk leie leilighet med NAVgaranti i fjor, men nå som jeg har fått fast jobb skal jeg absolutt prioritere å spare til ordentlig depositum, så fort jeg får ryddet opp i litt annet økonomisk surr. Men hadde det ikke vært for at hun følte hun "matchet" med oss som hun sa, hadde vi ikke fått leie heller. 

Vi er ikke kreditt verdige så får ikke lån før det er ordnet oppe i(tenker 2/3år med nedbetaling) Men derimot klarer vi nok og spare opp et depositum i løpet av maks 1 halvt år. 

AnonymBruker
Skrevet

Nav-garantien er ikke verdt papiret den er skrevet på. Dersom du har nav-garanti er jo det et bevis på at du ikke har økonomisk kontroll, da ville du nemlig enten spart opp til depositum elelr fått depositumslån i ban. Du sier jo selv at dere ikke er kredittverdige, noe som beviser det. Grunnen til at man ikke er kredittverdig er jo nettopp at dere ikke har gjort opp for dere tidligere, hva hindrer at det skjer igjen? Det er en risiko for utleier å ta, i tillegg til at det tar lang tid og kan koste mye penger å få kastet ut noen som ikke betaler. Hvorfor skal utleier ta sjansen på det når de kan få inn folk med kontroll på økonomien og depositum på plass? Dessuten er det vanskeligere å kaste ut folk med unger, fordi de ikke kan settes på gaten. Så at dere har barn øker bare risikoen for at det blir et langt helvete for utleier om dere slutter å betale. Det er rett og slett større risiko å leie ut til dere enn til noen som har fast jobb/studier, null barn og stiller med depositum. 

Anonymkode: dd1bb...bc1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, FrøkenMånestråle skrev:

NAV garantien er ikke verdt papiret den er skrevet på, sånn er det bare.

Utrolig synd for folk i din situasjon som ikke gjør noe galt men nå er jo den garantien beryktet for at den ikke er verdt noe så jeg skjønner godt at folk som leier ut ikke tar sjansen. 

Kjenner og flere som har gått på en smell og leid ut til folk med NAV garanti og det har de fått angre på. Har måttet slitt seg ihjel for å få pengene tilbake fra NAV, pengene har heller ikke alltid dekket skadene og misligholdt leie så det har jo blitt et tapsprosjekt fra en ende til en annen.

Går det ikke an å få depositumsgraanti gjennom bank og slikt nå? Ville heller gjort det.

Leieboerforeningen skriver her at den nye (2016) NAV garantien skal være like sikker som kontant depositum?

Anonymkode: 56ced...e24

Skrevet

Betegnelsen NAV, og alt som assosierer folk mot dette, er i dag det største skrekkordet man kan bruke i samfunnet. 

NAV eller folk med garantier fra NAV, betyr ikke kvalitet selv om det er det. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ønsker ikke utleiere og ta Nav garanti? Vi er på leit etter leilighet nå, og så og si hver eneste melding jeg sender ang nav garanti blir jeg ikke svart på en gang. Jeg har lært at det et best og møte opp vise fram hvem man er og deretter spørre men syntes det blir så kynisk og dumt også for det er jo bare og bruke opp tiden til folk som faktisk ikke tar det uansett. Hører alltid at Nav garanti det får du ikke noe tilbake på, men når jeg leide en plass og vi blant annet mista en fjernkontroll så fikk hu pengene tilbake på det. En gang tulla de med husleie og da gikk det også på nav garanti. Nå er vi ute i jobb via nav og vi tjener rundt en 30k i mnd, der er vi sikra plass 1år evt mer om vi ikke har funnet en annen jobb i løpet av tiden. Vi er en liten familie på 2unge voksne og et lite barn på 2år. Så vi har ikke rus eller alkohol hjemme, ikke er det noe fester heller. Når vi først har barnefri går det til og slappe av/fiske/spille og det å bare nyte å kunne sove lenge. Men føler vi fortsatt blir dratt under samme kam som rusmisbrukere og unge ungdommer som liker og feste 🤦🏼‍♀️

Før var vi jo på sosial nå er det jo jobb som gjør at vi har en sikrere inntekt også, men har enda ikke hatt mulighet til og spare opp depositum. 

Østlendinger er noe for seg selv. Lite vennlighet og omsorg. 

Anonymkode: 25a8f...a94

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Søk heller om lån til depositum hos nav, da trenger du ikke si at du får penger fra nav til utleier. 

Jobber i nav selv og de fleste av mine klienter får depositumslån, ikke garanti. 

Anonymkode: 505d5...bbf

• Liker 1
Skrevet

Utleier ønsker både en sikkerhet, samt at den som leier selv har noe å tape (depositum man har lagt ut for selv), ellers får det jo ingen konsekvenser for leier å ramponere leiligheten eller ikke betale, noe de som har NAV-garanti uansett nok er overrepresenterte hva angår, selv om det selvsagt ikke gjelder alle.

Der har du den enkle grunnen, og mange som er skeptiske har selv dårlige erfaringer eller kjenner til utleiere som har dårlige erfaringer med slike leietagere :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på et foredrag fra Huseiernes landsforbund, for de som leier ut. Foredragsholder var for NAV garanti av prinsipiell årsak. Snakket positivt om menneskers rett til å bo et sted. Det kan jeg være enig i, men alle i salen ble spurt og det var negative erfaringer fra Oslo, Drammen og Asker. NAV gjør ikke opp for seg. Dersom det er tilfelle og man anser det som større mulighet for at unormal mye blir ødelagt, så forstår jeg at utleiere ikke vil ta jobben med å kjøpe inn nye ting, bestille reparatører og bare kanskje få igjen penger etter mye styr og mas. 

Jeg tror det oppleves som en unødvendig risiko for utleiere, selv om ikke alle med NAV-garanti gjør ugang. 

Anonymkode: 25493...e49

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leieboerforeningen skriver her at den nye (2016) NAV garantien skal være like sikker som kontant depositum?

Anonymkode: 56ced...e24

Så lenge leietager ikke risikerer egne penger gjennom å skape trøbbel, så er det selvsagt ikke like sikkert :)

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søk heller om lån til depositum hos nav, da trenger du ikke si at du får penger fra nav til utleier. 

Jobber i nav selv og de fleste av mine klienter får depositumslån, ikke garanti. 

Anonymkode: 505d5...bbf

Takk, har vært i kontakt med dem nå og venter på og bli ringt opp av noen som kan det i kommunen min😊

AnonymBruker
Skrevet

Når man har flere å velge mellom tar man gjerne de som ikke har noe ukjet som nav-garanti. Mye enklere å forholde seg til leieboere med vanlig depositum som man alltid har gjort. Pluss at de tenker nok at det er en sjanse for at dere er en rølpefamilie med dårlig råd som drikker og røyker siden dere ikke har penger. Du vet, bare typiske fordommer. 

Det beste er å sende melding og si dere er en familie på 4 og spørre om du/ deg og mannen kan komme på visning. Alt av detaljer om nav garanti osv kan dere snakke om under visning

Samboer og jeg er ufør (ikke nav garanti) og vi fikk ofte ikke svar da vi skrev litt om oss selv. Etterhvert begynte vi skrive en melding der vi sa vi var et par på x år som ønsket komme på visning. Da fikk vi plustelig se mange leiligheter og vi fikk leie ganske kort tid etter. Vi er begge rolige mennesker som aldri har ødelagt leieligheter, men vi har begge fått kastet etter oss en tung skjebne, og det er det som skiller oss fra andre "fornuftige og ansvarlige" mennesker

Anonymkode: c501c...b3e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk er merkelig når de ødelegger andre sin bolig fordi det ikke er dem som betaler depositumet. Dette burde vært ekstra straffbart, slik at NAV garantien ble sett som en god sikkerhet. Nå er det jo sånn at det er kun en sikkerhet for at folk ødelegger boligen din.

Anonymkode: 60bce...ab9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nav-garantien er ikke verdt papiret den er skrevet på. Dersom du har nav-garanti er jo det et bevis på at du ikke har økonomisk kontroll, da ville du nemlig enten spart opp til depositum elelr fått depositumslån i ban. Du sier jo selv at dere ikke er kredittverdige, noe som beviser det. Grunnen til at man ikke er kredittverdig er jo nettopp at dere ikke har gjort opp for dere tidligere, hva hindrer at det skjer igjen? Det er en risiko for utleier å ta, i tillegg til at det tar lang tid og kan koste mye penger å få kastet ut noen som ikke betaler. Hvorfor skal utleier ta sjansen på det når de kan få inn folk med kontroll på økonomien og depositum på plass? Dessuten er det vanskeligere å kaste ut folk med unger, fordi de ikke kan settes på gaten. Så at dere har barn øker bare risikoen for at det blir et langt helvete for utleier om dere slutter å betale. Det er rett og slett større risiko å leie ut til dere enn til noen som har fast jobb/studier, null barn og stiller med depositum. 

Anonymkode: dd1bb...bc1

Jeg har hatt dårlig økonomi ja uten tvil, og nå når jeg endelig jobber blir det tatt tak i, noe jeg ikke har kunnet gjort tidligere når jeg har vært på sosial. Men det vil da ikke si at jeg har dårlig økonomi nå, jeg gjør alt jeg kan for og få det på plass. Men man blir jo ikke kredittverdig på sekunder man begynner heller, så selvom økonomien min er på stell nå, så vil et fortsatt ta en stund før jeg er kredittverdig, om jeg husker riktig må jeg faktisk ikke ha noe gjeld en stund også før jeg blir kredittverdig igjen. Skal gå ganske langt før man kaster ut noen uten barn også, må gå til namsmann da og. Men uansett om det hadde gått så langt med barn at du skal bli kastet ut, så hadde vell barnevernet blitt koblet inn, og evt omsorgsovertakelse for en som ikke klarer og holde på en leiligheten klarer vell ikke ta vare på barnet sitt? Så etter min mening blir er svaksynt. Ingen vil miste barne IT pga en leilighet 🤪🤦🏼‍♀️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...