AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #1 Skrevet 27. juni 2019 Jeg leste en sak en liten stund tilbake om en jente som drakk hele 7 liter vann uten å gå på do. Jeg trodde blæren kunne romme 3-6 liter vann. Siden hun drakk hele 7 liter vann uten å gå på do, så må jo det ha vært veldig vondt og blæren helt sprekkferdig. Hun var med på en konkurranse som gikk ut på å drikke mest mulig vann uten å gå på do. Vel, jenta ble vannforgiftet og døde 😕 Skjønner bare ikke hvordan hun kunne drikke så mye vann uten å gå på do? Anonymkode: 36ffd...b67
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #2 Skrevet 27. juni 2019 Når man drikker så mye vann dør man fordi vannet siver ut i vevet i hele kroppen, inkludert i hjernen. Hadde alt gått til blæra hadde det ikke vært så farlig (og da hadde hun selvsagt måttet tisse). Anonymkode: cfd8a...736 8
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #3 Skrevet 27. juni 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg leste en sak en liten stund tilbake om en jente som drakk hele 7 liter vann uten å gå på do. Jeg trodde blæren kunne romme 3-6 liter vann. Siden hun drakk hele 7 liter vann uten å gå på do, så må jo det ha vært veldig vondt og blæren helt sprekkferdig. Hun var med på en konkurranse som gikk ut på å drikke mest mulig vann uten å gå på do. Vel, jenta ble vannforgiftet og døde 😕 Skjønner bare ikke hvordan hun kunne drikke så mye vann uten å gå på do? Anonymkode: 36ffd...b67 Man greier tilslutt ikke å holde seg hvis blæren blir for full. Problemet med å drikke så mye vann på så kort tid er at kort fortalt svulmer cellene opp og sprekker, og når cellene dør ukontrollert så kommer det ut stoff som dreper cellene i rundt, og de dreper cellene i rundt der igjen. Anonymkode: cc8a3...0f7
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #4 Skrevet 27. juni 2019 Visste faktisk ikke man kunne dø av å drikke for mye vann. Trodde man bare ble dårlig, men ikke døden. Trist med hun som døde. Høl i hodet å ha slike konkurranser. Tror hun kunne vinne en premie. Så ble litt paff at hun døde Anonymkode: 36ffd...b67
Gjest WhisperingWind Skrevet 27. juni 2019 #5 Skrevet 27. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Visste faktisk ikke man kunne dø av å drikke for mye vann. Trodde man bare ble dårlig, men ikke døden. Trist med hun som døde. Høl i hodet å ha slike konkurranser. Tror hun kunne vinne en premie. Så ble litt paff at hun døde Anonymkode: 36ffd...b67 Vannforgiftning er ikke så kjent, men joda, folk har dødd av det.
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 27. juni 2019 #6 Skrevet 27. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Visste faktisk ikke man kunne dø av å drikke for mye vann. Trodde man bare ble dårlig, men ikke døden. Trist med hun som døde. Høl i hodet å ha slike konkurranser. Tror hun kunne vinne en premie. Så ble litt paff at hun døde Anonymkode: 36ffd...b67 Man kan dø av det fordi kroppen ikke rekker å fordøye det. Nyrene kan bli overarbeidet og kollapse, man får nyresvikt.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #7 Skrevet 27. juni 2019 Men synes det er vilt å drikke så mye vann utenå gå på do. Om jeg drikker et stort glass, så må jeg løpe på do Anonymkode: 36ffd...b67
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #8 Skrevet 27. juni 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Når man drikker så mye vann dør man fordi vannet siver ut i vevet i hele kroppen, inkludert i hjernen. Hadde alt gått til blæra hadde det ikke vært så farlig (og da hadde hun selvsagt måttet tisse). Anonymkode: cfd8a...736 Jeg har drukket over 7 liter vann, uten å gå på do og jeg lever fint i dag Anonymkode: 50c91...d50
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #9 Skrevet 27. juni 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men synes det er vilt å drikke så mye vann utenå gå på do. Om jeg drikker et stort glass, så må jeg løpe på do Anonymkode: 36ffd...b67 Da har du noen merkelige nyrer om vannet renner rett igjennom deg. Anonymkode: cc8a3...0f7 7
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #10 Skrevet 27. juni 2019 Blæra kan overstyre den viljestyrte ringmuskelen, om den blir for full. Så da tisser man bare på seg. Man kjenner at man må tisse når blæren inneholder ca 0,5 liter, men det er store forskjeller. Normalt så holder urinblæren 1,5 liter før du virkelig må tisse. Men som sagt, det er store forskjeller. Anonymkode: 887e2...24f
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #11 Skrevet 27. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Da har du noen merkelige nyrer om vannet renner rett igjennom deg. Anonymkode: cc8a3...0f7 Har ikke sagt vennet renner rett igjennom meg, men etter å ha drikket et stort glass vann, så må jeg på do Anonymkode: 36ffd...b67 1
Patriotpaula Skrevet 27. juni 2019 #12 Skrevet 27. juni 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blæra kan overstyre den viljestyrte ringmuskelen, om den blir for full. Så da tisser man bare på seg. Man kjenner at man må tisse når blæren inneholder ca 0,5 liter, men det er store forskjeller. Normalt så holder urinblæren 1,5 liter før du virkelig må tisse. Men som sagt, det er store forskjeller. Anonymkode: 887e2...24f Har du helsefaglig utdanning? 🙈🙈 Normalt vil man begynne å få tegn til at man på tømme blæren når den inneholder 2-300 ml. Har du over 400 ml så må du virkelig på do, og dette er et volum som ikke anbefales å ha i blæren over lengre tid og at det skjer gjentatte ganger 😬 1,5 liter er bare oppspinn, da ville du potensielt kunne fått en strekt, slapp og en skadet urinblære. Det er individuelle forskjeller, men ingen har et «akseptabelt» volum på 1,5 liter når de kjenner at de virkelig må tisse. 9
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #13 Skrevet 27. juni 2019 8 hours ago, AnonymBruker said: Vet noen sånn ca hvor grensen går for "for mye", og innen hvilken tidsperiode? Det vil jo sikkert være individuelle forskjeller, men hvis man tenker seg en kvinne på 170cm og 70 kg? Anonymkode: 4e492...54a
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #14 Skrevet 8. august 2019 På 27.6.2019 den 15.31, AnonymBruker skrev: Jeg har drukket over 7 liter vann, uten å gå på do og jeg lever fint i dag Anonymkode: 50c91...d50 Hvordan klarte du å drikke så mye vann uten å gå på do? Eller hvorfor? Anonymkode: 36ffd...b67
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #15 Skrevet 8. august 2019 Jeg tror jeg drakk over 5 liter uten å gå på do midt i verste hetebølgen, når jeg gikk tur i varmen. Drakk, svettet, drakk, svettet, drakk, svettet. Innså etter en lang stund at det var over 7 timer siden jeg hadde vært på do. Men det var ikke styrt-drikking og væsketapet var jo stort ellers. Anonymkode: c1977...9e9
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #16 Skrevet 8. august 2019 På 27.6.2019 den 17.56, Patriotpaula skrev: Har du helsefaglig utdanning? 🙈🙈 Normalt vil man begynne å få tegn til at man på tømme blæren når den inneholder 2-300 ml. Har du over 400 ml så må du virkelig på do, og dette er et volum som ikke anbefales å ha i blæren over lengre tid og at det skjer gjentatte ganger 😬 1,5 liter er bare oppspinn, da ville du potensielt kunne fått en strekt, slapp og en skadet urinblære. Det er individuelle forskjeller, men ingen har et «akseptabelt» volum på 1,5 liter når de kjenner at de virkelig må tisse. Tror kanskje dette er nærmest sannheten her.. Jeg skulle en gang til ultralyd for å sjekke om jeg hadde noen uregelmessigheter i blæra. Fikk beskjed om å komme med full blære, så jeg drakk rimelig mye på forhånd. Dessverre var legen forsinket en time, så jeg holdt til slutt på å kollapse av tissetrengthet, sto tvikroket på venterommet og bet meg i neven. Da jeg kom inn, var noe av de første legen sa: "Du verden, 800 ml, for en blærekapasitet du har!". Så litervis tror jeg det er sjeldent at man tåler. Onkelen min fikk en gang noe problem med prostata (?) som gjorde at det klemte igjen urinlederen og han klarte ikke tisse. han var helt fra seg av smerter pga sprengt blære, magen sto ut, og han ble sendt til sykehus hvor de tappet ham for 2 liter urin. Det forsto jeg var veldig sjeldent, og ganske akutt. Så å drikke 7 liter vann uten å tisse (og uten å dø), det høres helt usannsynlig ut. Anonymkode: d7930...7fb 4
skruf Skrevet 8. august 2019 #17 Skrevet 8. august 2019 Grunnen til at man kan dø av å drikke for store mengder vann er at man kan få hjernødem, dvs det blir for mye væske i hjernen. https://sml.snl.no/hjerneødem https://sml.snl.no/vannintoksikasjon
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #18 Skrevet 8. august 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Så å drikke 7 liter vann uten å tisse (og uten å dø), det høres helt usannsynlig ut. Anonymkode: d7930...7fb Alt man drikker går jo ikke nødvendigvis til blæra. Hvis mansvetter veldig mye og/eller har store ødemer er det ikke sikkert en dråpe av det passerer nyrene og havner i blæra. Anonymkode: ff3a3...bfd
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #19 Skrevet 18. oktober 2019 På 8.8.2019 den 16.58, AnonymBruker skrev: Alt man drikker går jo ikke nødvendigvis til blæra. Hvis mansvetter veldig mye og/eller har store ødemer er det ikke sikkert en dråpe av det passerer nyrene og havner i blæra. Anonymkode: ff3a3...bfd Nå må du slutte med skrøner 🤭🥴 Hvis man har så store ødemer at et inntak av 7 liter væske ikke sender noe av det til urinblæren, så er man alvorlig syk 🤷♀️ Anonymkode: 17352...6b4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #20 Skrevet 18. oktober 2019 Så store vanninntak på kort tid overbelaster nyrenes filtreringskapasitet, og gir store forstyrrelser i væskebalansen fordi saltkonsentrasjonen i og utenfor cellene må utlignes. Når ekstracellulært væskevolum blir så stort, suges vann inn i cellene slik at de sveller opp ( og i verste fall sprekker), og i hjernen vil hjernevev komprimeres fordi skallen hindrer ekspansjon. Det kan føre til at lillehjernens tonsiller presses ned gjennom åpningen i bunnen av skallegropen, og det fører til nesten umiddelbar død. Hvis ikke dette skjer, kan hevelsen føre til koma og etter hvert død. Nyrene kan svikte fordi de overbelastes, og elektrolyttforstyrrelser kan føre til hjertestans. Hvorvidt man føler behov for å urinere eller ikke er helt underordnet i denne sammenhengen. Anonymkode: a01a4...836 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå