Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om noen vet/ kan reglene her (Ja, jeg har lest, men er fortsatt usikker). 

Har en leilighet på 70 kvm. To soverom, ett på 6 kvm og ett på 12kvm. Tenkte å leie ut det minste. Jeg begynner å pendle/ jobbe i en annen by. Er det skattefritt? Er det regler på pris på utleie, mtp skatt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for linker. Har som sagt lest. Foretrekker konkrete svar fra noen som har erfaring/ kunnskap.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta den leieprisen du ønsker men for å avgjøre om utleien er skattefri sees den faktiske leieprisen ifht en tenkt leiepris for resten av leiligheten. Dersom du leier ut mindre enn halve leiligheten (regnet i leiepris) er det skattefritt. 

F.eks. du leier ut ett rom (med tilgang til stue/kjøkken/bad) (i en leilighet med 2 rom) for 6000 kroner, mens markedsleie for det andre rommet (med tilgang til stue/kjøkken/bad) er 8000 kroner, så er dette skattefritt siden du leier ut mindre enn halve boligen (regnet i verdi).

Att du pendler har ikke noe å si så lenge du ikke har egen pendlerbolig. Har du en pendlerbolig er straks regelverket mer komplisert. 

Anonymkode: 61e4a...7dc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre jeg kjenner vedkommende så ville jeg nok ikke hatt noens stinkende vaner inn i mitt hus. Det hadde tatt kort tid før boligen hadde følt råtten og forpestet. Har sett på hvordan mange behandler andre sine eiendommer på, og man kan bli skeptisk. Selvfølgelig er det noen som er noe lunde renslig og som behandler dine ting med respekt. Det skulle vært et moral-register, slik at man kunne finne de som har respekt for andre mennesker og ting.

Anonymkode: 24ea8...0aa

Skrevet

Å leie ut til en fremmed kan bli langt dyrere enn det du tjener på utleie. 🤢

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du kan ta den leieprisen du ønsker men for å avgjøre om utleien er skattefri sees den faktiske leieprisen ifht en tenkt leiepris for resten av leiligheten. Dersom du leier ut mindre enn halve leiligheten (regnet i leiepris) er det skattefritt. 

F.eks. du leier ut ett rom (med tilgang til stue/kjøkken/bad) (i en leilighet med 2 rom) for 6000 kroner, mens markedsleie for det andre rommet (med tilgang til stue/kjøkken/bad) er 8000 kroner, så er dette skattefritt siden du leier ut mindre enn halve boligen (regnet i verdi).

Att du pendler har ikke noe å si så lenge du ikke har egen pendlerbolig. Har du en pendlerbolig er straks regelverket mer komplisert. 

Anonymkode: 61e4a...7dc

Takk for godt svar 👍

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke skal bo der er det ikke skattefritt.  Selv om du disponerer ditt rom. 

Anonymkode: 45a87...f6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...