AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #1 Skrevet 27. juni 2019 Vi skal på privat visning på et rekkehus i ettermiddag. Fellesvisning var på mandagen. Foreløpig ingen bud. Spørsmålet mitt er, hvis vi legger inn bud etter visningen, hvor lang akseptfrist kan vi ta? Ser det står at første bud etter fellesvisning står til 12 dagen etter. Men gjelder det og privat visning flere dager etter felles? Hva er taktisk lurt? Den er også prisvurdert noe høyt ift standard, så vi kommer da til å by noe under takst. Bl.a et bad som må byttes, det elektriske er ikke gjort av profesjonelle, generelt lav standard og en del mangler. Første gangen vi skal kjøpe eget, så alt av gode råd mottas med takk. Anonymkode: 7c9ec...60a
stan Skrevet 27. juni 2019 #2 Skrevet 27. juni 2019 Når ordinær visning er holdt for noen dager siden er det ikke egentlig noen regler. Sjekk prospektet om megler har noen egne regler. Men megler må få tid til å sjekke finansiering og kontakte selger. Jeg ville gitt tre timers frist. Gitt budet kl 12. Så eventuelt gitt et nytt med én times frist om selger ikke aksepterer. Det er ikke sikkert at det nye budet må være høyere, jeg har vært med på å by nedover. Det kan gå om interessen er tilnærmet null. Vi endte på 50 tusen under start budet. Men det tok over en uke. Psykologisk krigføring 🙂
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #3 Skrevet 27. juni 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi skal på privat visning på et rekkehus i ettermiddag. Fellesvisning var på mandagen. Foreløpig ingen bud. Spørsmålet mitt er, hvis vi legger inn bud etter visningen, hvor lang akseptfrist kan vi ta? Ser det står at første bud etter fellesvisning står til 12 dagen etter. Men gjelder det og privat visning flere dager etter felles? Hva er taktisk lurt? Den er også prisvurdert noe høyt ift standard, så vi kommer da til å by noe under takst. Bl.a et bad som må byttes, det elektriske er ikke gjort av profesjonelle, generelt lav standard og en del mangler. Første gangen vi skal kjøpe eget, så alt av gode råd mottas med takk. Anonymkode: 7c9ec...60a Før du sender bud til megler, ringer du og sier du vil innsende et skriftlig bud. Samtidig spør du om hvor lang frist megler vil anbefale at dere setter. Megler må få tid til å formidle budet til selger. Megler skal også ha tid til å kontakte de andre interessentene på listen etter ordinær visning. Megler jobber ikke om natten, så til klokken 12 påfølgende dag er rimelig frist. Vil du ha boligen bør ikke budel ligge langt unna prisantydning. Husk at skambud kan fornærme selger. Anonymkode: 4f4b2...eaf 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #4 Skrevet 27. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Før du sender bud til megler, ringer du og sier du vil innsende et skriftlig bud. Samtidig spør du om hvor lang frist megler vil anbefale at dere setter. Megler må få tid til å formidle budet til selger. Megler skal også ha tid til å kontakte de andre interessentene på listen etter ordinær visning. Megler jobber ikke om natten, så til klokken 12 påfølgende dag er rimelig frist. Vil du ha boligen bør ikke budel ligge langt unna prisantydning. Husk at skambud kan fornærme selger. Anonymkode: 4f4b2...eaf Dette er råd som høres ut som kommer fra megler eller selger..? Som kjøper er bildet et annet. Ingen grunn til å gi megler så lang tid som her beskrives. Jeg tror heller poenget er, har selger «mørnet» ifht pris, så han er klar for å selge under takst? Er han det, kjør kort frist.. Er han ikke, lengre..men du risikerer at megler får tid til å få andre interessenter på banen. Du MÅ heller ikke gi budet til megler først, du kan gå rett på selger (som selvfølgelig vil ta det med megler, som igjen sørger for det formelle) Er helt umulig å gi noen fasit her, det kommer an på hvilken prisstrategi de har lagt seg på i utgangspunktet, hvor klar selger er for å selge under prisantydning, og hvor ivrige de er på å selge før sommeren ps: det er ikke umulig å få bekreftet finansiering på kveldstid såfremt du har finansieringsbevis i en bank som har kundeservice åpent om kvelden.. ps2: jeg har bydd på bolig fredag kveld kl 20.00 med 2t aksept, kl 21.30 var finansiering bekreftet av banken min og selger hadde akseptert. Alt er mulig 😉 Anonymkode: e8082...edf 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #5 Skrevet 27. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette er råd som høres ut som kommer fra megler eller selger..? Som kjøper er bildet et annet. Ingen grunn til å gi megler så lang tid som her beskrives. Jeg tror heller poenget er, har selger «mørnet» ifht pris, så han er klar for å selge under takst? Er han det, kjør kort frist.. Er han ikke, lengre..men du risikerer at megler får tid til å få andre interessenter på banen. Du MÅ heller ikke gi budet til megler først, du kan gå rett på selger (som selvfølgelig vil ta det med megler, som igjen sørger for det formelle) Er helt umulig å gi noen fasit her, det kommer an på hvilken prisstrategi de har lagt seg på i utgangspunktet, hvor klar selger er for å selge under prisantydning, og hvor ivrige de er på å selge før sommeren ps: det er ikke umulig å få bekreftet finansiering på kveldstid såfremt du har finansieringsbevis i en bank som har kundeservice åpent om kvelden.. ps2: jeg har bydd på bolig fredag kveld kl 20.00 med 2t aksept, kl 21.30 var finansiering bekreftet av banken min og selger hadde akseptert. Alt er mulig 😉 Anonymkode: e8082...edf Å beskylde andre for å være megler eller selger er et lite sjarmerende trekk i diskusjoner, det fremstår som hersketeknikk. Hva tror du skjer dersom kjøper gir en kort frist, så kort at megleren ikke får gjort jobben sin? Jo, megler må be ts her om å forlenge fristen på budet sitt. Ekstra arbeid for megler, selger og ts. Derfor ringer man gjerne megler og informerer om bud, og spør om hva rimelig budfrist er, det kalles på godt Norsk å være høflig. Ja, alt er mulig, men meglere har også en arbeidstid, og de har ferie og fritid. Vi er i slutten av juni. Anonymkode: 4f4b2...eaf
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #6 Skrevet 28. juni 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Å beskylde andre for å være megler eller selger er et lite sjarmerende trekk i diskusjoner, det fremstår som hersketeknikk. Hva tror du skjer dersom kjøper gir en kort frist, så kort at megleren ikke får gjort jobben sin? Jo, megler må be ts her om å forlenge fristen på budet sitt. Ekstra arbeid for megler, selger og ts. Derfor ringer man gjerne megler og informerer om bud, og spør om hva rimelig budfrist er, det kalles på godt Norsk å være høflig. Ja, alt er mulig, men meglere har også en arbeidstid, og de har ferie og fritid. Vi er i slutten av juni. Anonymkode: 4f4b2...eaf Tror vi har ulikt syn på boligkjøpssituasjonen. Som kjøper mener jeg man skal passe på sine egne interesser først og fremst. Mitt poeng er at det i høyeste grad er mulig for megler å få gjort jobben sin på et par timer. Å sette frist til 12 neste virkedag gir megler tid til å få andre interessenter på banen, noe som er fint for selger og megler, ikke kjøper. Det er kjøper som ber om råd, så jeg forsøker å se det fra kjøpers side - noe jeg ikke syntes dine råd bar preg av. Er det hersketeknikk? Megler er dessuten ansatt av og betales av selger. Og det gjør vel ikke noe hvis megler må be TS forlenge fristen? Da gjør han jo det og Ts sier ja eller nei. Jeg foretrekker det fremfor å gi megler et hav av tid til å jobbe med andre interessenter. Og megler jobbet tirsdag (pga fellesvisning mandag).. tvilsomt om megler er godt inn i ferien da på torsdag, 2 dager senere. TS, hvordan gikk det? Anonymkode: e8082...edf
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #7 Skrevet 29. juni 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror vi har ulikt syn på boligkjøpssituasjonen. Som kjøper mener jeg man skal passe på sine egne interesser først og fremst. Mitt poeng er at det i høyeste grad er mulig for megler å få gjort jobben sin på et par timer. Å sette frist til 12 neste virkedag gir megler tid til å få andre interessenter på banen, noe som er fint for selger og megler, ikke kjøper. Det er kjøper som ber om råd, så jeg forsøker å se det fra kjøpers side - noe jeg ikke syntes dine råd bar preg av. Er det hersketeknikk? Megler er dessuten ansatt av og betales av selger. Og det gjør vel ikke noe hvis megler må be TS forlenge fristen? Da gjør han jo det og Ts sier ja eller nei. Jeg foretrekker det fremfor å gi megler et hav av tid til å jobbe med andre interessenter. Og megler jobbet tirsdag (pga fellesvisning mandag).. tvilsomt om megler er godt inn i ferien da på torsdag, 2 dager senere. TS, hvordan gikk det? Anonymkode: e8082...edf Fant en vannskade i andre etasje som hverken selger eller takstmann har sett. Så vi byr ikke før skaden er taksert og eventuelt dekket. Takk for svar dere. Anonymkode: 7c9ec...60a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå