AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #1 Skrevet 26. juni 2019 Er det noen her som har fått utvidet sykepermisjon og kan fortelle litt om hvordan det fungerer? Anonymkode: f0c2d...c55
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #2 Skrevet 27. juni 2019 Hva er utvidet sykepermisjon? I hvilken forbindelse? Anonymkode: 0faed...def 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #3 Skrevet 27. juni 2019 Har hørt at man kan søke om dette etter at året som sykemeldt har gått. Men er litt usikker på hvordan det fungerer og ønsker mer informasjon om det. Hvordan tilretteleggee jobben, hva gjør nav om de er inne i bildet? Anonymkode: f0c2d...c55
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #4 Skrevet 27. juni 2019 Aap du mener da. Det er ca 66% av inntekt FØR man ble syk. Her kan du lese mer: https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/arbeidsavklaringspenger-aap--217377#chapter-6 Anonymkode: 0faed...def
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #5 Skrevet 27. juni 2019 Nei, mener ikke aap. Det var en på nav som nevnte denne muligheten for meg, men jeg fikk ikke mer informasjon der og da. Jeg prøver å komme i kontakt med noen der som kan vite mer, men har ikke lykkes. Derfor prøver jeg her. Anonymkode: f0c2d...c55
Belima Skrevet 27. juni 2019 #6 Skrevet 27. juni 2019 Er det permisjon for å ta seg av andre som er syke?
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #8 Skrevet 27. juni 2019 7 minutter siden, Belima skrev: Er det permisjon for å ta seg av andre som er syke? Nei, det skal gjelde personen selv. Anonymkode: f0c2d...c55
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #9 Skrevet 27. juni 2019 Sykepermisjon kan tre inn helt eller delvis, hvis man ikke er tilbake i jobb etter maksdato ved sykmelding. I vår kommune kan man maks få innvilget sykepermisjon helt/delvis i et år etter maksdato på sykmelding. Har man sykepermisjon, så er det arbeidsgiver som innvilger dette og lønn stoppes. Man kan søke arbeidsavklaringspenger og evt støtte i statens pensjonskasse hvis man er medlem der. Anonymkode: 960ce...ac5
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #10 Skrevet 27. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, mener ikke aap. Det var en på nav som nevnte denne muligheten for meg, men jeg fikk ikke mer informasjon der og da. Jeg prøver å komme i kontakt med noen der som kan vite mer, men har ikke lykkes. Derfor prøver jeg her. Anonymkode: f0c2d...c55 Det er ingen andre økonomiske ytelser enn aap om man er syk utover maksdato. Man kan være sykemeldt i 1 år med fulle sykepenger begrenset oppad til 6G. Når denne retten er brukt opp, søker man aap og permisjon fra sin stilling. Evt betaler arbeidsgiver lønn som vanlig videre, men det er en sak mellom arbeidstaker og arbeidsgiver, ikke nav. Det er ingenting som heter ‘sykepermisjon’. Anonymkode: 0faed...def
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #11 Skrevet 27. juni 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Sykepermisjon kan tre inn helt eller delvis, hvis man ikke er tilbake i jobb etter maksdato ved sykmelding. I vår kommune kan man maks få innvilget sykepermisjon helt/delvis i et år etter maksdato på sykmelding. Har man sykepermisjon, så er det arbeidsgiver som innvilger dette og lønn stoppes. Man kan søke arbeidsavklaringspenger og evt støtte i statens pensjonskasse hvis man er medlem der. Anonymkode: 960ce...ac5 Takk for godt svar. Vet du om et sted jeg kan finne mer informasjon om dette når det gjelder lovverk og søknadsprosess? Jeg ønsker å beholde arbeidsforholdet mitt, fordi jeg vet jeg kommer tilbake i jobb, bare ikke akkurat nå. Anonymkode: f0c2d...c55
Rotemor Skrevet 27. juni 2019 #12 Skrevet 27. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for godt svar. Vet du om et sted jeg kan finne mer informasjon om dette når det gjelder lovverk og søknadsprosess? Jeg ønsker å beholde arbeidsforholdet mitt, fordi jeg vet jeg kommer tilbake i jobb, bare ikke akkurat nå. Anonymkode: f0c2d...c55 Du må høre med arbeidsgiver da dette ikke dekkes av folketrygden. Vi vet jonikke hvem det er;)
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #13 Skrevet 27. juni 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen andre økonomiske ytelser enn aap om man er syk utover maksdato. Man kan være sykemeldt i 1 år med fulle sykepenger begrenset oppad til 6G. Når denne retten er brukt opp, søker man aap og permisjon fra sin stilling. Evt betaler arbeidsgiver lønn som vanlig videre, men det er en sak mellom arbeidstaker og arbeidsgiver, ikke nav. Det er ingenting som heter ‘sykepermisjon’. Anonymkode: 0faed...def Jeg ser ikke etter økonomiske ytelser, men muligheten til å beholde arbeidsforholdet. Jeg har ikke funnet på ordet sykepermisjon selv, det kom fra en person på nav. Anonymkode: f0c2d...c55
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #14 Skrevet 27. juni 2019 1 minutt siden, Rotemor skrev: Du må høre med arbeidsgiver da dette ikke dekkes av folketrygden. Vi vet jonikke hvem det er;) Det er ikke snakk om penger, men om å beholde arbeidsforholdet. Såvidt jeg har forstått har man oppsigelsesvern det året man er sykmeldt. Etterpå blir man ofte bedt om å si opp selv, evt blir man oppsagt. Jeg ønsker å beholde arbeidsforholdet fordi jeg kommer tilbake, bare ikke akkurat nå. Jeg kan ikke gå mer inn på årsaker og hvem arbeidsgiver er, naturlig nok. Anonymkode: f0c2d...c55
Rotemor Skrevet 27. juni 2019 #15 Skrevet 27. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er ikke snakk om penger, men om å beholde arbeidsforholdet. Såvidt jeg har forstått har man oppsigelsesvern det året man er sykmeldt. Etterpå blir man ofte bedt om å si opp selv, evt blir man oppsagt. Jeg ønsker å beholde arbeidsforholdet fordi jeg kommer tilbake, bare ikke akkurat nå. Jeg kan ikke gå mer inn på årsaker og hvem arbeidsgiver er, naturlig nok. Anonymkode: f0c2d...c55 Men det er fortsatt arbeidsgiver du må spørre. Det vil jo variere. Stat er annerledes enn kommune for eksempel.
Rotemor Skrevet 27. juni 2019 #16 Skrevet 27. juni 2019 (endret) Jeg antar at du er offentlig ansatt ettersom noen på nav nevnte dette som en mulighet for deg. Da er det jo enkelt å finne ut av det via Hr-sidene dere på nettet, arbeidskontrakten eller lignende. Der finner du jo også betingelsene for å beholde arbeidsforholdet. Alle har det ikke slik at man mister etter ett år. Endret 27. juni 2019 av Rotemor
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #17 Skrevet 27. juni 2019 1 minutt siden, Rotemor skrev: Men det er fortsatt arbeidsgiver du må spørre. Det vil jo variere. Stat er annerledes enn kommune for eksempel. Ja, jeg skal snakke med jobben. Jeg ønsker bare å være forberedt og ha lovverket på min side. Som langtidssykemeldt har jeg nok ikke den høyeste statusen nå, men jeg vil bli fullt arbeidsfør. Jeg ønsker ikke å involvere jobben i min situasjon mer enn nødvendig, derfor er det viktig for meg at jeg kan fremme ønsket om utvidet permisjon pga sykdom med støtte i lovverk og hva jeg måtte trenge. Anonymkode: f0c2d...c55
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #18 Skrevet 27. juni 2019 Her er det vel snakk om at du kan søke permisjon (ulønnet) fra stillingen slik at du slipper å bli sagt opp etter ett års sykmelding? Dette er ikke noe man har krav på overalt, men man har det f.eks i staten. Da kan man få innvilget permisjon fra stillingen i ett år. Anonymkode: 0fc24...24c
Rotemor Skrevet 27. juni 2019 #19 Skrevet 27. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg skal snakke med jobben. Jeg ønsker bare å være forberedt og ha lovverket på min side. Som langtidssykemeldt har jeg nok ikke den høyeste statusen nå, men jeg vil bli fullt arbeidsfør. Jeg ønsker ikke å involvere jobben i min situasjon mer enn nødvendig, derfor er det viktig for meg at jeg kan fremme ønsket om utvidet permisjon pga sykdom med støtte i lovverk og hva jeg måtte trenge. Anonymkode: f0c2d...c55 «Lovverket» i dette tilfellet er lokalt. Du vil ikke finne noe på lovdata, nav e.l.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #20 Skrevet 27. juni 2019 3 minutter siden, Rotemor skrev: «Lovverket» i dette tilfellet er lokalt. Du vil ikke finne noe på lovdata, nav e.l. Ok. Jeg jobber i en IA-bedrift. Finnes det noe felles "regelverk" for disse? Eller er det hva bedriften selv bestemmer som gjelder? Anonymkode: f0c2d...c55
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå