AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #1 Skrevet 26. juni 2019 Lurer på om jeg skal si opp jobben. Har jobbet der i fire-fem år, har lederstilling i en liten bedrift. Nettopp tatt fagbrevet og det er lett å få ny jobb i faget mitt og jeg studert litt innen ledelse på universitet. Er sykemeldt pga dårlig arbeidsmiljø som går utover psyken, og derfor vil jeg si opp. Har ikke ny jobb enda, men søker mye. Vi har ok økonomi så vil overleve noen måneder uten lønn, men vil jo helst slippe det. Spørsmålet er, bør jeg si opp nå og være ferdig 1. August, håpe jeg får ny jobb før det eventuelt bruke august på å få meg en ny jobb, eller skal jeg «holde ut» til jeg får en faktisk jobb (isåfall gjør jeg det kun for å få lønn). Legen vil ikke sykemelde meg så lenge, noe som er forståelig, men jeg gruer meg alltid til å gå på jobb noe som påvirker både innsatsen min og privatlivet mitt. Jeg ville selv ikke hatt en leder som ikke var motivert. Skal jeg tørre å si opp jobben? Det er også mulig å i utgangspunktet være ferdig til 1.8, men få jobbe litt lengre hvis jeg ønsker det? siden jeg ved en «glipp» fra ledelsen har 1 mnd oppsigelse, og ikke 3 som er vanlig, så de vil bruke litt tid på å lære opp en ny. Alle råd tas i mot med takk. Anonymkode: a94e2...08a
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #2 Skrevet 26. juni 2019 Skaff deg jobb først. Det dummeste man kan gjøre er å si opp en jobb uten å ha noe å gå til. Plutselig sitter man fast i Nav-klemma og får ikke hjelp og ingen ny jobb. Anonymkode: ea768...755 2
riesling Skrevet 26. juni 2019 #3 Skrevet 26. juni 2019 Kom deg på jobb og ta tak i problemene mens du søker andre jobber 😊 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #4 Skrevet 26. juni 2019 Jeg hadde vært veldig skeptisk til å si opp en jobb uten å ha en ny og gå til. Plutselig er det ikke så enkelt å få ny jobb, og jo lenger hullet på CV’en blir, jo mindre attraktiv søker blir du for potensielle arbeidsgivere. Når du selv sier opp får du ikke de samme nav rettighetene som når du blir sagt opp: «Når du selv har ansvaret for at du er blitt arbeidsledig, må du vanligvis vente 12 uker fra datoen du får innvilget dagpenger fra, før utbetalingen av dagpenger starter. Ukene trekkes fra perioden du har rett til dagpenger, men du får ikke utbetalt penger for disse ukene. Dette kalles forlenget ventetid. Det er svært viktig at du sender meldekort regelmessig fra du registrerte deg som arbeidssøker.» https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/dagpenger-når-du-er-arbeidsledig--893#chapter-6 Anonymkode: 1f9c0...653
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #5 Skrevet 26. juni 2019 Har ikke leder stillinger 3 måneds oppsigelses tid? Jeg sa opp nettopp pga samme årsaker, dårlig arbeids miljø, dårlig ledelse, krevende arbeidsoppgaver både psykisk og fysisk gg ingen støtte +lav lønn i forhold til arbeidsoppgavene. Jeg tålte mye av det i 3 år og gav meg ikke, prøvde alle muligheter og jobbet så godt jeg kunne. Men tilslutt sa kroppen bare stopp, merket det med med migrene hver gang etter jobb, ble veldig sur på jobben og når jeg kom hjem hele tiden pga ting og tang, låste meg inne og ville ikke snakke med noen, føltes som at jeg tømte meg for energi i løpet av de 8 timene på jobben og måtte lade. Ryggen begynte å gjøre vondt. Tok det opp med lederen min og han bare sorry kompis ikke så mye vi får gjort. Legen ba meg ta helse på alvor. Så sluttet. Og vil nok si at det ikke er så ille som mange tror spesielt hvis feltet du jobber i er mye behov for folk. Så mitt råd : 1. Ikke si opp før du har en sikker inntektskilde på plass 2. Når du merker at kroppen sier stopp, ikke tross signalene, da kan det gå veldig stygt 3. Husk også at hvis du allerede har en jobb er du mer attraktiv for andre arbeidsgivere 4. Ta ferie 5. Snakk med legen og sjefen om muligheter for tilrettelegging på arbeidsplassen evt 50% sykemelding. 6. Hvis du har barn eller noe familie greier da må du være enda mer forsiktig med å si opp. 7. Oppsigelses tiden kan du snakke med sjefen din om å kanskje slutte tidlig. Anonymkode: 48d24...464 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #6 Skrevet 26. juni 2019 TS Takk for råd. Kjenner selvfølgelig til regler rundt dagpenger. Glemte å legge til at jeg er relativt ung og også har startet på en bachelor så kan eventuelt fortsette på den mens jeg leter etter jobb. Har ikke mer ferie, og har prøvd mulighetene for gradert sykemelding/permisjon/osv. Ja, er veldig lett å få jobb i bransjen min. Har familie men ikke store forpliktelser knyttet til økonomi. Snakk om ca 15k i faste utgifter hver mnd, men kan justere de ned ved behov. Anonymkode: a94e2...08a
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #7 Skrevet 26. juni 2019 Jeg er av den mening at mistrivsel ikke er sunt. Jeg personlig har aldri vært redd for å si opp uten å ha en ny jobb på handa De som VIL jobbe, dvs tar den jobben som er der uansett hvor utenfor ditt yrke det er. Handler om livskvalitet og . Anonymkode: 687fa...a1f
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #8 Skrevet 27. juni 2019 Jeg sa opp en jobb fordi jeg ble syk av den. Jeg har tidligere slitt med alvorlig migrene og var veldig redd den skulle komme tilbake. Det var faktisk ikke verdt det. Legen sykmeldte meg for 2 måneder, så jeg hadde litt å gå på. Ang. pengene tenkte jeg at jeg måtte bare redusere de utgiftene jeg kunne og leve sparsommelig. Hadde en buffer, og så at jeg kunne klare meg noen måneder etter at sykmeldingen gikk ut. Men jeg fikk faktisk ny jobb etter bare 6 uker. Ikke spesielt lett i min bransje heller. Fikk mye reaksjoner på at jeg hadde sagt opp, og det var slitsomt fordi jeg ikke ville utbrodere helse til alle og enhver, men jeg står for det jeg gjorde, syns faktisk det viste at jeg hadde integritet fordi jeg ikke ville bli behandlet så dårlig. Anonymkode: 44132...1d1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå