AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #1 Skrevet 26. juni 2019 Noen som har kjennskap til hvor strenge de er på NAV angående omskolering? Jeg er utdannet barnevernspedagog og har jobbet på en barneskole med utagerende barn i 7 år. Plutselig traff jeg veggen i fjor og har vært sykmeldt i 9 mnd. Har prøvd å søke mange nye jobber uten napp, og legen min sier at det ikke er hensiktsmessig for meg lenger å jobbe med mye utagering. Hva skjer når jeg har vært sykmeldt et år? Vil nav hjelpe meg å finne noe annet? Jeg et veldig ressurssterk og arbeidsom, så jeg er ikke kresen på jobb. Anonymkode: e2ef2...323
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #2 Skrevet 26. juni 2019 De har blitt veldig strenge på utdanning, ihvertfall lengre og høyere utdanning. Hvis du tror du ikke kommer tilbake til arbeidslivet etter ett år må du snart søke aap. Nav hjelpe sjeldent til å finne en annen jobb, men du kan, om du trenger, er å få hjelp til å prøve ut jobber via et avklaringstiltak. Du har vel en veileder som følger deg opp i forbindelse med sykemeldingen, du kan jo høre med han/henne. Anonymkode: 64b5a...891
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #3 Skrevet 26. juni 2019 De er strenge. Hvis du blir friskmeldt kan du som andre søke universitet og høyskole selv. Lånekassen gir stipend og studielån. Anonymkode: 00053...419
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #4 Skrevet 26. juni 2019 Jag tenker at som barnevernspedagog har du jo mange forskjellige jobbmuligheter utenom jobb som inkluderer utagering. Du må rett og slett bare se deg rundt etter ledige stillinger som frister, evt. finne stillinger du kan tenke deg og se hvilken utdanning/etterutdanning som kreves. Anonymkode: 5e4c0...5e3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #5 Skrevet 26. juni 2019 Utdanning er strengt, men slett ikke umulig. Hvis du kommer på arbeidsavklaring er det nettopp avklaring som skal foregå, og da kan det hende at det avdekkes at du trenger mer utdanning for å kvalifisere deg til noe annet. Jeg er i avklaring selv pga en kronisk sykdom som har endret min arbeidsevne, og har gjennomført mye kartlegging. Det er ikke NAV selv som gjennomfører kartleggingen her jeg bor, men virksomheter som NAV kjøper slike tjenester fra. De hjalp meg også med en praksisplass, hvor jeg er blitt utprøvd for å se hvordan jeg fungerer i arbeid. Selv om jeg har en mastergrad viser kartleggingene av meg at de ikke var mulig å finne jobber jeg var formelt kvalifisert for og som var egnet for meg. Kartleggingene gav visse indikasjoner på hvilke arbeidsoppgaver og arbeidsmiljøer som kunne passe for meg, og jeg ble innvilget et årsstudium innen en retning som passet for meg, og hvor jeg samtidig kunne bruke deler av kompetansen jeg hadde fra før. Det er et høyskolestudium. Jeg er ikke ferdig avklart ennå, men jeg er akkurat ferdig med årsstudiet. Jeg søkte og kom inn på studiet på lik linje med ordinære studenter, men NAV betaler studiemateriell, semesteravgift etc. Det er billig for samfunnet å sponse en kort utdanning for å kvalifisere en person framfor at personen blir gående i det offentlige systemet. Mulig det er annerledes for meg som er kroniker, men hvis det ikke finnes jobber du er kvalifisert for og som samtidig er helsemessig forsvarlig for deg kan det hende at du har muligheter til kompetanseheving. Anonymkode: 51df6...279
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå