Gå til innhold

Jeg er ett rotehue

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ett rotehue. Altså, jeg kan vaske, rydde og ha det kjempefint hos meg selv, men det varer jo bare i en halv dag.

Jeg bruker å si at jeg har en selektiv form for OCD, for når jeg rydder, vasker og steller så blir ALT vasket (tak, vegger og vindu inkludert), alt blir lagt nøye planlagt nesten med linjal og det er tellekanter i skapene. Og det er SÅ godt.

Neste dag skal jeg selvsagt ha noe i skapet og da ryker tellekantene. Legger jeg det tilbake? Nooope, jeg røsker det jeg skal ha med meg, og resten ligger i dunger eller strødd overalt. Jeg kommer hjem, jeg smetter av meg skoene som hvilken som helst annen tenåring. Jeg har ett flott skoskap pga at jeg har litt sko-addiction og det ruller liksom, men har jeg hentet sko derfra, så blir de ikke satt tilbake der før jeg rydder - de ligger med hver sin sko i hvert sitt hjørne.

Når jeg vasker klær så bruker jeg gjerne opp klær fra kurven lenge før de kommer seg i klesskapet. Jakker, bukser og sokker ligger ymse plasser.

Det verste er at jeg syns det er kjempekoselig å ha det rent, ryddig og fint. Og de de sekundene det ser sånn ut her, så tenker jeg at det her ser nesten ut som noe rett ut av Instagram. End scene. For da har jeg spist middag og tallerkenen står igjen på bordet😖😂

Er det håp for en middelaldrende kvinne å klare å endre seg?

Anonymkode: aa15e...54f

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er kliss lik deg😂 har foreløbig ikke klart å forandre meg

Skrevet

Det er bra det er flere av oss!

Jeg har begynt med 20 minutter rydding hver kveld, det funker ganske greit. Også har jeg en puff med oppbevaring hvor jeg slenger nedi ting i stedet for å slenge det på gulvet, så flyter hvertfall ikke det over.

• Liker 1
Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet

En god ide er å ha færre eiendeler å rote med. Kvitt dere med alt dere strengt tatt ikke trenger.Se til minimalisme.

AnonymBruker
Skrevet

Som å lese om meg, bortsett fra at jeg ikke har tellekanter. Nå får jeg besøk jeg ikke har møtt på lenge om bare to timer. Kommer ikke til å rekke over alt jeg egentlig ønsker å gjøre, men det får stå sin prøve. Grunnen (denne gangen) er at jeg har vært syk og mest bare sovet de siste dagene. Vurderte å avlyse besøket, men ombestemte meg. 

Lista er lang: rydde, vaske klær, dusje og vaske håret, ta deler av oppvasken, tørke over badet og gulv. Er jeg heldig rekker jeg halvparten. Sofaen flyter over av klær og papirer. Men sier til meg selv at jeg kan gjøre litt når besøket kommer også. Vi prater ofte på telefon sammen så vi har egentlig ikke behov for å sitte å prate hele ettermiddagen og kvelden. 

Anonymkode: 96b10...974

AnonymBruker
Skrevet

Jeg "rydder" sjelden, jeg bare legger ting tilbake på plass etter bruk. Ellers tar jeg med meg ting fra rom til rom når jeg først skal ut der. Må jeg tisse? Ta med meg noe som skal i den retningen, og legg det nærmere plassen sin. F.eks. ta turen innom kjøkkenet med den tomme tekoppen når jeg ført reiser meg. 

Jeg hater rot, og blir stresset om det ligger ting slengt overalt. 

Det er mye lettere å holde det ryddig når alt har en fast plass, og det er rikelig med plass til det. Om det er så trangt i klesskapet at ting raser ut når man tar ut en ting, og man må proppe for å legge på plass, er det større sannsynlighet for at man ikke gidder legge på plass enn om det bare er å nappe ut eller legge inn uten at man må flytte på noe annet først. Samme i skuffer; må man løfte på andre ting og flytte ting omkring for å komme til, blir det for mye bal. 

Så en del av løsningen er å ha riktig forhold mellom eiendeler og plass å oppbevare dem på. Har man mer ting enn man har plass til, kan det være en idé å se om man virkelig trenger alle disse tingene. 

Anonymkode: 17df4...6b3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 26.6.2019 den 20.52, AnonymBruker skrev:

Jeg er ett rotehue. Altså, jeg kan vaske, rydde og ha det kjempefint hos meg selv, men det varer jo bare i en halv dag.

Jeg bruker å si at jeg har en selektiv form for OCD, for når jeg rydder, vasker og steller så blir ALT vasket (tak, vegger og vindu inkludert), alt blir lagt nøye planlagt nesten med linjal og det er tellekanter i skapene. Og det er SÅ godt.

Neste dag skal jeg selvsagt ha noe i skapet og da ryker tellekantene. Legger jeg det tilbake? Nooope, jeg røsker det jeg skal ha med meg, og resten ligger i dunger eller strødd overalt. Jeg kommer hjem, jeg smetter av meg skoene som hvilken som helst annen tenåring. Jeg har ett flott skoskap pga at jeg har litt sko-addiction og det ruller liksom, men har jeg hentet sko derfra, så blir de ikke satt tilbake der før jeg rydder - de ligger med hver sin sko i hvert sitt hjørne.

Når jeg vasker klær så bruker jeg gjerne opp klær fra kurven lenge før de kommer seg i klesskapet. Jakker, bukser og sokker ligger ymse plasser.

Det verste er at jeg syns det er kjempekoselig å ha det rent, ryddig og fint. Og de de sekundene det ser sånn ut her, så tenker jeg at det her ser nesten ut som noe rett ut av Instagram. End scene. For da har jeg spist middag og tallerkenen står igjen på bordet😖😂

Er det håp for en middelaldrende kvinne å klare å endre seg?

Anonymkode: aa15e...54f

Nesten så jeg tror det er meg som har skrevet innlegget.... 

Anonymkode: 7f7c7...0d0

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg "rydder" sjelden, jeg bare legger ting tilbake på plass etter bruk. Ellers tar jeg med meg ting fra rom til rom når jeg først skal ut der. Må jeg tisse? Ta med meg noe som skal i den retningen, og legg det nærmere plassen sin. F.eks. ta turen innom kjøkkenet med den tomme tekoppen når jeg ført reiser meg. 

Jeg hater rot, og blir stresset om det ligger ting slengt overalt. 

Det er mye lettere å holde det ryddig når alt har en fast plass, og det er rikelig med plass til det. Om det er så trangt i klesskapet at ting raser ut når man tar ut en ting, og man må proppe for å legge på plass, er det større sannsynlighet for at man ikke gidder legge på plass enn om det bare er å nappe ut eller legge inn uten at man må flytte på noe annet først. Samme i skuffer; må man løfte på andre ting og flytte ting omkring for å komme til, blir det for mye bal. 

Så en del av løsningen er å ha riktig forhold mellom eiendeler og plass å oppbevare dem på. Har man mer ting enn man har plass til, kan det være en idé å se om man virkelig trenger alle disse tingene. 

Det  er veldig lett og si for den som har kontroll på ting. Det er ikke " bare" når en ikke er en systematiker. 

Anonymkode: 9a9ec...487

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er rotete av meg, og blir ikke bedre med åra :P  Men har lært meg til å akseptere at det sjelden er strøkent her, det spiller tross alt ikke den helt store rolla vel? Jeg har lita leilighet så får meg er det ikke " bare" å kvitte meg med ting, for en del ting trenger man for å trives og. Papirer og slik er det verste her, men har funnet en løsning som funker ; det som før lå på stuebordet ( papirer jeg trenger daglig, huskelapper , notisbøker , to-do-lister osv) har fått sin plass i ei korg ved siden av plassen min i sofaen. Da var plutselig stuebordet mye ryddigere. 

Og så har jeg skjerpet meg med å bære oppvask til oppv.maskina hver kveld. Ellers er mitt beste råd og lære seg til å tåle at det flyter litt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også et rotehode, og jeg må bare være streng med meg selv. Når jeg kommer hjem, så skal jeg sette skoene i skohylla. Sekken skal henges på knaggen sin, ikke ligge på gulvet. Nøklene skal i nøkkelskapet, ikke i vinduskarmen, på kommoden eller på kjøkkenet. Om kvelden skal jeg samle sammen oppvask og sette det  oppvaskmaskina, ikke oppå benken, i vasken eller på kjøkkenbordet. Klærne jeg tar av meg om kvelden skal legges på stolen sin, eller i skittentøyskurva. Dersom jeg bommer på skittentøyskurva må jeg gå bort, plukke opp sokken og legge den oppi kurva.

Alt dette er ting jeg skal gjøre, det er ikke lov til å sluntre unna.Jeg vet at dersom jeg følger alt dette slipper jeg å rydde, og jeg slipper å snuble i sko og lete etter nøkler fordi jeg utsetter ryddinga.

Noen ganger klarer jeg ikke å følge dette, og da må jeg spørre meg selv: Hvorfor? 

En vinter slet jeg med at det var veldig travelt før jeg skulle ut døra, så jeg lagde rot i klesskapet før jeg sprang videre og lagde rot i gangen for å pakke sekken, få på meg klær og komme av sted. Det viste seg at min vane med å kose meg med frokost, kaffe og avis førte til at jeg kom meg på badet for sent, og at dette ikke gikk når jeg måtte pakke og kle på meg ekstra mye klær siden det var kaldt. Løsningen ble å gå på badet og pakke sekk før jeg hentet avisa.

Jeg slet også med at jeg var veldig sliten når jeg kom hjem, så jeg bare sparket av skoene, slapp av meg sekk og jakke før jeg gikk på kjøkkenet, tok en sjokolade og sank ned i sofaen. Det viste seg at lunsjen på den nye jobben var for tidlig, så jeg gikk tom for energi. Løsningen var et lite mellommåltid i to-tre tiden. Da hadde jeg krefter til å sette ting på plass, og jeg kunne slutte å spise sjokolade hver dag.

Ofte sliter jeg med å rydde før jeg legger meg. Da skyldes det at jeg sitter alt for lenge på KG eller foran TV, slik at jeg egentlig skulle lagt meg. Da føler jeg at jeg må skynde meg, så da unnskylder jeg bort ryddingen med at jeg ikke har tid. Løsningen er å være strengere med seg selv. En annen løsning er å ha en konkurranse med mannen, der vi får kryss på et ark hver gang vi legger oss før et gitt tidspunkt (og det er ikke lov å legge seg før en har gjort sine kveldsoppgaver). Den som har flest kryss når arket er fullt vinner heder, ære og retten til å triumfere over den andre.

Anonymkode: 4dea2...25a

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er rotete av meg, og blir ikke bedre med åra :P  Men har lært meg til å akseptere at det sjelden er strøkent her, det spiller tross alt ikke den helt store rolla vel? Jeg har lita leilighet så får meg er det ikke " bare" å kvitte meg med ting, for en del ting trenger man for å trives og. Papirer og slik er det verste her, men har funnet en løsning som funker ; det som før lå på stuebordet ( papirer jeg trenger daglig, huskelapper , notisbøker , to-do-lister osv) har fått sin plass i ei korg ved siden av plassen min i sofaen. Da var plutselig stuebordet mye ryddigere. 

Og så har jeg skjerpet meg med å bære oppvask til oppv.maskina hver kveld. Ellers er mitt beste råd og lære seg til å tåle at det flyter litt. 

Hva med å slutte med masse papirer, og gå over til å ha det på mobilen i stedet? 

Huskelapper og to-do-lister er jo mye bedre på mobilen uansett.. da har du de med deg uansett hvor du skal, og kan få opp varsel om ting du skal huske på/gjøre. Samme med notisbøker, det er jo ørten notisbok-apper du heller kan bruke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å slutte med masse papirer, og gå over til å ha det på mobilen i stedet? 

Huskelapper og to-do-lister er jo mye bedre på mobilen uansett.. da har du de med deg uansett hvor du skal, og kan få opp varsel om ting du skal huske på/gjøre. Samme med notisbøker, det er jo ørten notisbok-apper du heller kan bruke. 

Jeg har hørt om elektroniske hjelpemiddel som det, men det funker dessverre ikke for meg. Jeg må ha det som jeg er vandt med og som funker for meg. Med nok varsel på mobilen blir jeg lei og overser dem. En lapp ligger der og minner meg på det uten at det føles som mas. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde det sånn. Så kvittet vi oss med halvparten av tingene våre og passet på at absolutt alt vi bruker har en fast plass som er enkel og naturlig å bruke. Rydder sammen ca 20 min hver kveld (har barn) og rydder alltid kjøkkenet etter middag, før sofa. Nå har vi hatt det ryddig og fint i flere år. 

Anonymkode: 68905...501

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...