Gå til innhold

Hvordan er kokebøkene til Jamie Olivers?

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Vurderer å kjøpe en kokebok av Jamie Olivers.

Vil helst ha en norsk utgave. Hvordan er disse bøkene tilpasset det norske mat-utvalget? I programmene bruker han ofte matvarer (you can get this in any supermarked..) som jeg aldri har sett på Maxi i hvert fall..

Hvilken bok ville du anbefalt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tre av bøkene hans, og to av dem er hyppig brukt. Faktisk er det de kokebøkene jeg har brukt mest. Skulle jeg velge en, så ble det den første boka hans, som heter "Mat fra Jamies kjøkken". Den er lyseblå utenpå.

Her finner du massevis av brukbare oppskrifter til hverdags og uhøytidelig festbruk. Flere av dem er blitt gjengangere hos oss.

Du får den sikkert rimelig siden den er så gammel. Og prøv for all del kjøttbollene hvis du kjøper denne. De er sinnssyke.

Gjest gjest1
Skrevet

Plym: hvilken er den andre du bruker hyppig? Kan alltids utvide kokebok-samlingen min :)

Kjøttboller er notert!

Skrevet

På norsk heter den "Den nakne kokken". Den er er cerise/lilla i fargen. Yndlingsoppskriften min i denne boken er en lynstekt carpaccio.

Den tredje boken heter "Glade dager med den nakne kokken", og var en kjempeskuffelse. Her koker han suppe på en spiker. Har ikke brukt den en eneste gang.

Gjest Tristessa
Skrevet

Eneste som er å utsette på Jamie Olivers kokebøker er oversettelsen til norsk, som blir så personlig upersonlig fordi uttrykkene hans ikke alltid kan oversettes... Snakker av erfaring, har sammenlignet!

Gjest piaf
Skrevet

Jeg har Jamie Olivers tre første kokebøker, og er fornøyd med dem alle, igrunnen, men bruker nr tre minst.

Liker kanskje særlig nr. 2, jeg også (The Return of the Naked Chef). Mange enkle oppskrifter med tørket pasta der som jeg bruker til hverdags.

Den første boka (lyseblå, The Naked Chef) er imidlertid den mest innholdsrike. Da han laget den trodde han vel den ville bli den eneste, og skviset inn så mye stoff som mulig. :wink:

Skrevet

Den tredje boken heter "Glade dager med den nakne kokken", og var en kjempeskuffelse. Her koker han suppe på en spiker. Har ikke brukt den en eneste gang.

Så på mao.no at den var på tilbud der.75,- Kanskje derfor den er på tilbud da om den ikke er så bra :roll:

Fått bra anmeldelser også, men da er det kanskje bedre å kjøpe en annen.

Og når jeg lette på rompa nå og tusla inn i skapet med oppskriftsbøker så har vi jo "den nakne kokken" liggende. :ler: ja,ja. Da er det jo greit. Flere bra oppskrifter derfra Plym?

Skrevet

Så på mao.no at den var på tilbud der.75,- Kanskje derfor den er på tilbud da om den ikke er så bra :roll:

Fått bra anmeldelser også, men da er det kanskje bedre å kjøpe en annen.

Og når jeg lette på rompa nå og tusla inn i skapet med oppskriftsbøker så har vi jo "den nakne kokken" liggende. :ler: ja,ja. Da er det jo greit. Flere bra oppskrifter derfra Plym?

Mmm..

Smuldrepai s. 210, skinkeknoke s. 131, kyllinggryte s. 122, risotto og pastaoppskriftene er også gode. Men som sagt: prøv kjøttbollene på side 133. Den siden er helt skrukkete og full av matflekker i min bok. :)

Skrevet

Takk :) Skal merke av i boka :)

Gjest piaf
Skrevet

Minestronen (kokt på knokekraft) i den første boka er også veldig god, anbefales. :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jamie er skjønn! Er det bilder av han i boka? Sukk....

Skrevet
Minestronen (kokt på knokekraft) i den første boka er også veldig god' date=' anbefales. :wink:[/quote']

Den hadde jeg glemt. Knallgod :)

Skrevet

Jeg har den lyseblå veldig fornøyd.

Når du skal ta avveingnene engelsk eller norsk utgave tenk på følgende:

Engelsk utgave: Har alle hans sleng-bemerkninger og er mer levende og inspirerende.

Norks utgave: Som en hvilkensom helst kokebok i tekst. Men oppskriftene er tipasset norske forhold mtp mål og vekt, samt vareutvalg.

Kokebøkene har få bilder, men er gode i beskrivelse og fremgangsmåter.

Skrevet

Jeg elsker Jamies kokebøker og har alle unntatt nummer 2 (Return of the Naked Chef). De er uten tvil de jeg bruker mest, og jeg synes ikke "Glade dager..." er dårlig i det hele tatt. Den nyeste boka hans, "Jamie's Dinners" har massevis av supre oppskrifter og ideer.

Noen av mine favoritter er suppe med tomat og grillet paprika (Naked Chef, nr 1), suppe med sellerirot og trøffelolje (Jamie's Kitchen, nr 4), Jools' favorittgryte (Jamie's Dinners, nr 4), og kylling i ovn med couscous-fyll på søtpotetseng (Happy Days eller Jamie's Kitchen).

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det bilder av Jamie i boka? Han er så søøøøøøøøøøøøt! Sukk han er nusselig...

Gjest jeremaia
Skrevet

Jeg lurer også på om det er bilder av deilige Jamie i bokji? Er det det?

Skrevet

Har to av kokebøkene og bruker den ene veldig ofte. Han har blant annet den mest geniale oppskriften på kjøttboller! Lager også mengder av tomatsausen hans. Perfekt å ha i fryseren.

og ja, det er masse bilder av han i bøkene :o men et bildesøk på google er vel bedre hvis man bare skal titte på han uten å lage mat :tunge1:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...