Gå til innhold

Utleie - har du godkjent utleiedel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du som leier ut, har du godkjent utleiedel? Hvis ikke; hvorfor? 

Anonymkode: ec20f...9b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingenting som heter "godkjent utleiedel".

Så svaret er unisont nei, og jeg snakker for hele Norge nå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja den er godkjent. Den er også registrert som egen boenhet hos kommunen.

Vil ikke leie ut noe jeg selv ikke ville leid...

Anonymkode: 2af30...8d9

• Liker 2
Skrevet (endret)

Er fullstendig lov å leie ut det jeg leier ut ja

Endret av aiba
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, A-hunter skrev:

Det er ingenting som heter "godkjent utleiedel".

Så svaret er unisont nei, og jeg snakker for hele Norge nå.

Kan du utdype? 

I prospektet på huset hvor min leilighet er står det at utleiedel ikke er godkjent i forhold til dagens utleiestandard (eller lignende). 

Anonymkode: 3339b...45c

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan du utdype? 

I prospektet på huset hvor min leilighet er står det at utleiedel ikke er godkjent i forhold til dagens utleiestandard (eller lignende). 

Jepp. Det finnes ikke lovverk eller kontrollorgan for å godkjenne utleiedeler. Bygninger kan bebos dersom de er omsøkt for nettopp beboelse. Intet lovverk hindrer noen i å leie ut del av egen bolig. I ditt tilfelle er det antagelig opprettet en ny boenhet, adskilt fra en annen boenhet. Dette er søknadspliktig og utløser en lang rekke forskriftskrav. Uten søknad og tillatelse er boenheten ulovlig opprettet og dermed ulovlig å bo i.

Så har skatteetaten egne vurderinger ift skattbar og skattefri utleie, men det har mindre betydning.

AnonymBruker
Skrevet

Man trenger altså ikke søke om å få leie ut, men alle rom som brukes til beboelse må være godkjent for nettopp dette. Ofte er det noen som har tatt en uinnredet kjeller og gjort om til kjellerstue/leilighet. Dette er ikke lov uten å søke om det. Bod kan ikke brukes som soverom uten å ha søkt om det, osv. Men å leie ut en del av huset som er godkjent for beboelse er ikke søknadspliktig.

Mulig megler har sett at det ikke er overenstemmelse mellom tegningene til kommunen og hvordan huset faktisk er? Eller så kan det jo være så enkelt at leiligheten ble godkjent for lenge siden og ikke oppfyller kravene til dagens lovverk. Det spiller i så fall ingen rolle så lenge den er godkjent. 

Anonymkode: e2f73...f3f

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du utdype? 

Det betyr vel bare «godkjent for varig opphold.» at det ikke er en bod som leies ut som soverom etc. 

Våre utleiedeler er godkjent for varig opphold, men vi har ikke søkt kommunen om å leie de ut.

Anonymkode: 5556c...e0c

AnonymBruker
Skrevet

Joda, det er flere med lav moral som ikke leier ut leiligheter som er lovlig registrert til utleie. Disse menneskene er noen svin og burde sitte der de hører hjemme, i fengsel.

Anonymkode: c3052...90e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Joda, det er flere med lav moral som ikke leier ut leiligheter som er lovlig registrert til utleie. Disse menneskene er noen svin og burde sitte der de hører hjemme, i fengsel.

Anonymkode: c3052...90e

Det finnes ikke noe register for utleie. Ingen leiligheter er «lovlig registrert til utleie». Men boligen må være søkt og godkjent for varig opphold. Dette gjelder om den skal leies ut eller om eier selv skal bruke den til varig opphold.

Anonymkode: 8c653...548

AnonymBruker
Skrevet
På 26.6.2019 den 20.57, AnonymBruker skrev:

Kan du utdype? 

Enten er det ikke godkjent til varig opphold, dvs det er kjellerrom eller lignende som er omgjort til primærrom uten å søke om bruksendring, eller så er det etablert en egen boenhet uten å registrere denne (og søke om det, selvsagt). Jeg vil tro det er kjeller og ikke høyt nok under tak eller lignende, slik at det ikke kan brukes til varig opphold. 

Er det avdelt som egen boenhet så kreves det at det søkes om, fordi kommunen da tar dobbelt med kommunale avgifter (renovasjon, kloakk etc) siden det er to boenheter (i praksis tomannsbolig, og man kan da i praksis selge den ene leiligheten). Strømselskapene vil også helst at man skal ha inn et eget sikringsskap med strømmåler. Er det dør inn til din bolig eller trapp, så kan det ikke registreres som egen boenhet, men det kan fortsatt leies ut om det er søkt om bruksendring til varig opphold. 

Anonymkode: 50391...3e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...