Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, har en liten bedrift som jeg ikke har lønnet noen med enda. Nå tenker jeg å ta ut 80% av det hi har på konto i lønn til min mann... er dette lov? Jeg setter han som ansatt, og lønner 100.000 på en utbetaling?

han hjelper jo mye til, og burde absolutt få lønn, men lurer på med dette angående timer osv. I regnskapsprogrammet mitt kan jeg sette på som fastlønn og velge sum selv. Derfor jeg spør.

Anonymkode: 4b9c1...694

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trur nok der er litt meir papir arbeid enn det som er nødvendig.. Timeliste, skatt, feriepenger og så videre. 

Anonymkode: d3c5f...d49

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du eier selskapet i sin helhet, kan du vel i prinsippet gjøre hva du vil med pengene i det? Spørs jo om det er så lurt, men... 

Anonymkode: 6c46c...3f6

AnonymBruker
Skrevet

Er det et enkeltmannsforetak?
I så fall tar du ut lønn til deg selv, hvor mye du tar ut har ikke noe å si. Alt du får inn er uansett ditt personlig.

Om det ikke er enk, så skjønner jeg ikke hvorfor du vil ansette han for å ta ut lønn på han i stede for deg selv.
Det koster å ha ansatte, du må betale arbeidsgiveravgift med mer. Det må du også på deg selv, og siden du allerede er ansatt, tar du ut lønn til deg selv. 

Jeg har enk.foretak og har hvertfall tatt ut 100 k til meg selv på en lønning uten problemer. 

Anonymkode: b3baf...457

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det et enkeltmannsforetak?
I så fall tar du ut lønn til deg selv, hvor mye du tar ut har ikke noe å si. Alt du får inn er uansett ditt personlig.

Om det ikke er enk, så skjønner jeg ikke hvorfor du vil ansette han for å ta ut lønn på han i stede for deg selv.
Det koster å ha ansatte, du må betale arbeidsgiveravgift med mer. Det må du også på deg selv, og siden du allerede er ansatt, tar du ut lønn til deg selv. 

Jeg har enk.foretak og har hvertfall tatt ut 100 k til meg selv på en lønning uten problemer. 

Anonymkode: b3baf...457

Innehaver kan ikke ta ut lønn i et enkeltpersonforetak. Overskuddet er innehavers utbytte og det betales ikke arbeidsgiveravgift. Andre, utenom innehaver, kan være ansatt i et EPF. For disse betales det arbeidsgiveravgift.

TS; spørsmålet ditt kan ikke besvares uten at vi kjenner organisasjonsformen på foretaket.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trur nok der er litt meir papir arbeid enn det som er nødvendig.. Timeliste, skatt, feriepenger og så videre. 

Anonymkode: d3c5f...d49

Ser at jeg har vært litt utydelig.

1) det er et AS

2) jeg er ikke ansatt, eller jo er jo daglig leder, men tar ikke ut lønn. Dermed betaler jeg ikke arb.giversavgift for meg selv.

3) han har skattetabell 7111

4) hvorfor gi han lønn? Fordi jeg har lønn fra et annet firma jeg jobber i. Og overskudd skatter vi mer av så gidder ikke å gå i overskudd for så å skatte for sånn skatte igjen på utbytte..

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ser at jeg har vært litt utydelig.

1) det er et AS

2) jeg er ikke ansatt, eller jo er jo daglig leder, men tar ikke ut lønn. Dermed betaler jeg ikke arb.giversavgift for meg selv.

3) han har skattetabell 7111

4) hvorfor gi han lønn? Fordi jeg har lønn fra et annet firma jeg jobber i. Og overskudd skatter vi mer av så gidder ikke å gå i overskudd for så å skatte for sånn skatte igjen på utbytte..

Har dere regnskapsfører? iallfall så vil regnskapsfører gjøre det på to sekunder, enn at dere skal søke råd her og der. 

Er mannen din ansatt et annet sted?

Anonymkode: 602f9...dfa

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere regnskapsfører? iallfall så vil regnskapsfører gjøre det på to sekunder, enn at dere skal søke råd her og der. 

Er mannen din ansatt et annet sted?

Anonymkode: 602f9...dfa

Bruker regnskapsprogram selv. 

Kan gjøre det selv via programmet, skatt, avgifter og a melding sendes automatisk. 

Spørsmålet er om det er lov. Evt hva som vil være best måte å få ut penga på.

Skrevet

Hvis ingen egentlig trenger disse pengene kan de jo fint stå i selskapet i påvente av endrede skatteregler for utbytte, nye investeringsmuligheter osv. Vi andre bruker holdingselskapet for å flytte kapital skattefritt rundt for meravkastning, det er store fordeler med en slik eierstruktur. 

AnonymBruker
Skrevet

De kan fint stå i selskapet hvis du ikke trenger pengene. Ville tatt en vurdering på inntektene før årsbyttet.

Husk også at hvis du tar ut 100k i lønn så tar du ikke ut 100k. Du skal betale arb.avgift, OTP, feriepenger osv av dette her, så hvis grunnlønna du tenker er 100k, så må du gange med sosialkostnadsfaktor. Jeg finner det riktig å bruke 1,53, slik at på 100k vil lønnskostnaden være ca 153k

Anonymkode: 1ac9d...5fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...