AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #1 Skrevet 26. juni 2019 Tantebarnet til samboer på 7 er overvektig. Altså ikke bare litt lubben, men tjukk. Mora er selv ekstremt overvektig og har ikke magemål. Pluss at hun ikke er fysisk aktiv i det hele tatt, mora altså. Dette har da smittet over på ungen. Som helst vil sitte å se på nettbrett inne om dagene og spise mat. Hun har ligget over til oss en uke og spiser dobbelt av d jeg spiser. Ønsker ikke være ute med våre barn og går ofte i skapet for å se om det er noe å grabbe til seg. Får lyst til å nekte barnet å spise 6-7 skiver til måltidene, men vet mora kan komme til å steile. Hva kan man gjøre? Anonymkode: 52abf...2a2
Mona123 Skrevet 26. juni 2019 #2 Skrevet 26. juni 2019 Dette er ikke til barnets beste. Er det noen får inne i bildet som det går an å snakke til?
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #3 Skrevet 26. juni 2019 Prøvd å snakke med moren? Hvis ja og hun bare lar det gå, ville jeg kontaktet barnevernet da det faktisk er mishandling å la et så ungt barn bli så overvektig. Moren trenger hjelp så hun kan påvirke barnet sitt positivt. Anonymkode: 44501...f75 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #4 Skrevet 26. juni 2019 Hvor tykk er barnet? Hvor mye veier han og hvor høy cirka? Anonymkode: 06db6...620
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #5 Skrevet 26. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prøvd å snakke med moren? Hvis ja og hun bare lar det gå, ville jeg kontaktet barnevernet da det faktisk er mishandling å la et så ungt barn bli så overvektig. Moren trenger hjelp så hun kan påvirke barnet sitt positivt. Anonymkode: 44501...f75 Skole og HS er nok allerede involvert da man ikke lar en overvektig unge bare være sånn. Bv skal ikke blandes inn i tilfeller som dette, det er å misbruke ressurser. Anonymkode: 66a8d...a3b 6
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #6 Skrevet 26. juni 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tantebarnet til samboer på 7 er overvektig. Altså ikke bare litt lubben, men tjukk. Mora er selv ekstremt overvektig og har ikke magemål. Pluss at hun ikke er fysisk aktiv i det hele tatt, mora altså. Dette har da smittet over på ungen. Som helst vil sitte å se på nettbrett inne om dagene og spise mat. Hun har ligget over til oss en uke og spiser dobbelt av d jeg spiser. Ønsker ikke være ute med våre barn og går ofte i skapet for å se om det er noe å grabbe til seg. Får lyst til å nekte barnet å spise 6-7 skiver til måltidene, men vet mora kan komme til å steile. Hva kan man gjøre? Anonymkode: 52abf...2a2 Trappe ned litt kansje? Fyll på med drikke ( vann ) og se om du kan feks trappe ned til 5 skiver, 4 skiver osv..skaff gulerøtter, sett ut sunn snacks. Lag masse grønsaker til måltider og tilby det. Anonymkode: 8ebbc...46d 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #7 Skrevet 26. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trappe ned litt kansje? Fyll på med drikke ( vann ) og se om du kan feks trappe ned til 5 skiver, 4 skiver osv..skaff gulerøtter, sett ut sunn snacks. Lag masse grønsaker til måltider og tilby det. Anonymkode: 8ebbc...46d Hjelper jo ikke det når problemet ligger i hjemmet. Anonymkode: 44501...f75 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #8 Skrevet 26. juni 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skole og HS er nok allerede involvert da man ikke lar en overvektig unge bare være sånn. Bv skal ikke blandes inn i tilfeller som dette, det er å misbruke ressurser. Anonymkode: 66a8d...a3b Får håpe de tar tak i det da før det går enda lengre. Anonymkode: 44501...f75
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #9 Skrevet 26. juni 2019 36 minutter siden, Mona123 skrev: Dette er ikke til barnets beste. Er det noen får inne i bildet som det går an å snakke til? Får? Mente du far? Nei, det er ikke det. 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prøvd å snakke med moren? Hvis ja og hun bare lar det gå, ville jeg kontaktet barnevernet da det faktisk er mishandling å la et så ungt barn bli så overvektig. Moren trenger hjelp så hun kan påvirke barnet sitt positivt. Anonymkode: 44501...f75 Ja samboer har gjort det og moren ble veldig sur. Hun er sånn som stenger folk ute i 1-2 mnd om de fornærmer henne og da får ikke ungen ha kontakt med oss heller fordi vi skal "straffes", så har bare ungått å ta det opp. Vet også at mora ikke er snill bestandig og tror ungen har det litt bedre når er til oss (ca 2 dager i uken pg av mora jobber). Dette har blitt tatt opp til bv av bestefaren uten at det skjedde noe også. Annet en at han ikke fikk se noe mer til barnebarnet sitt, annet en når er til oss. Anonymkode: 52abf...2a2 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #10 Skrevet 26. juni 2019 Ikke la henne få 6-7 skiver hos dere da? Herregud... Dette er barnemishandling. Skjønner den med psykisk syke foreldre, vanskelig å kunne påvirke. Men skole å hs er i bildet? Det beste du kan gjøre, er å begrense matinntaket og være fysisk aktiv med henne de dagene hun er hos dere. Lære henne sunne vaner,godt for både kropp og psyke. Tydelig at moren ikke gjør det. Anonymkode: eab99...a30 8
Marimba Skrevet 26. juni 2019 #11 Skrevet 26. juni 2019 Tror nok det beste du og familien din kan gjøre er å ha en sunn og aktiv livsstil selv, som dere inviterer barnet med på ofte. Dra på turer hvor dere må være litt aktive (stolpejakt feks) og inviter med. Lag god mat som er sunn, men uten å kommentere ellers påpeke det. Bare vær gode forbilder uten å gni det inn. Da viser dere hvertfall jenta at det finnes et alternativ, og forhåpentligvis får hun mersmak. 7
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #12 Skrevet 26. juni 2019 Er ikke så lett med sånt. Då lenge ikke mor er med på at barnet trenger oppfølging, er det nok fint lite fra helsesøster/helsestasjonen. (Snakker av erfaring) selv har jeg en søster som lar barnet sitt spise på McDonald’s flere ganger i uken. (Han er 8, så det er hun som skulle ha bestemt) Han er tynn som en strek da, men jeg gremmes over at nevøen min spiser så dårlig mat. Han spiser godt av grønnsaker og frukt når han er her, men det finnes aldri noe sånt hjemme hos de. Søsteren min er også en sånn som klikker og stenger oss ute i månedsvis hvis vi sier noe, så vi prøver å være vennlig med henne for å få mest mulig tid med nevøen vår. Anonymkode: 25fa8...f47 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #13 Skrevet 26. juni 2019 Huff dette er vanskelig. Jeg har selv en 13 år gammel nevø som er i ferd med å bli temmelig overvektig. Gutten spiser enorme mengder mat, massevis av snop og er lite fysisk aktiv. Foreldrene ler og syns det er artig når han spiste halve kaka i et selskap for en stund siden. De kjøper alt han har lyst på av mat og søtsaker. Og han blir kjørt overalt, både av foreldre og besteforeldre. Det vi gjør er å iallfall ikke tilby store matmengder og snop når han besøker oss. Vi inviterer han med på tur feks, og spør om ham vil gå til skolen sammen med vår sønn. Anonymkode: 5f09b...36d
Glød Skrevet 26. juni 2019 #14 Skrevet 26. juni 2019 Hvis hun er hos dere 2 dager i uka har dere jo faktisk litt mulighet til å påvirke en del. Hvis dere har kapasitet til det bør dere bruke litt ekstra tid på å fysisk aktive alle mann, slik at hun får positive assosiasjoner til bevegelse. Begrens skjermtiden kraftig, og tving henne ut med ungene deres, men også finne på ting hele familien sammen. Hun får tydeligvis ikke inn fra sin mor at det kan være koselig på tur, da må dere lære henne det. Middagen kan inntas i skogen. Håper dere finner tid, jeg har selv en bror som har blitt en feit liten kladd, og det er vår mor sin skyld. Jeg treffer ham bare et par ganger i året, så jeg får ikke påvirket noe særlig, det føles veldig ugreit å se at han blir tyngre for hver gang jeg ser ham. 😐 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #15 Skrevet 27. juni 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Tantebarnet til samboer på 7 er overvektig. Altså ikke bare litt lubben, men tjukk. Mora er selv ekstremt overvektig og har ikke magemål. Pluss at hun ikke er fysisk aktiv i det hele tatt, mora altså. Dette har da smittet over på ungen. Som helst vil sitte å se på nettbrett inne om dagene og spise mat. Hun har ligget over til oss en uke og spiser dobbelt av d jeg spiser. Ønsker ikke være ute med våre barn og går ofte i skapet for å se om det er noe å grabbe til seg. Får lyst til å nekte barnet å spise 6-7 skiver til måltidene, men vet mora kan komme til å steile. Hva kan man gjøre? Anonymkode: 52abf...2a2 Jeg har en kraftig gutt. Han er veldig fysisk aktiv, utrolig god fotballspiller, så det hemmer han ikke sånn, men stopper han når jeg vet han har spist nok. Uaktuelt med 6-7 skiver til et måltid!! Her er det nok med to. Syns du kan dele ut passende porsjoner, feks si at det er to skiver til hver, etterpå blir det grønnsaker hvis de er mer sultne. Anonymkode: 28f21...32d 5
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #16 Skrevet 30. juni 2019 På 26.6.2019 den 19.42, AnonymBruker skrev: Tantebarnet til samboer på 7 er overvektig. Altså ikke bare litt lubben, men tjukk. Mora er selv ekstremt overvektig og har ikke magemål. Pluss at hun ikke er fysisk aktiv i det hele tatt, mora altså. Dette har da smittet over på ungen. Som helst vil sitte å se på nettbrett inne om dagene og spise mat. Hun har ligget over til oss en uke og spiser dobbelt av d jeg spiser. Ønsker ikke være ute med våre barn og går ofte i skapet for å se om det er noe å grabbe til seg. Får lyst til å nekte barnet å spise 6-7 skiver til måltidene, men vet mora kan komme til å steile. Hva kan man gjøre? Anonymkode: 52abf...2a2 Si at nå har du spist nok. Forklare dette med overvekt. Mye bedre det, enn at hele kroppen hennes blir ødelagt, og hun får et avhengighetsforhold til mat. Kjempetykke mennesker lider under fedmen på så mange måter, Fysisk, psykisk, praktisk, det er ikke kult å være feit! Og det er de voksnes ansvar å hjelpe dette barnet. Anonymkode: 254e0...695 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #17 Skrevet 1. juli 2019 Selvsagt kan du og andre bare la være å servere 6 brødskiver, bare skjær opp tre og det er det? Mer sulten? Ta en liten gulrot og drikk opp vannglasset. Og skivene bør ikke ha favorittpålegget på, nugatti, honning, syltetøy. Ikke mer en én skive med det. Da kan mine tynne barn spise fem skiver de også, og det syns jeg er unødvendig, og de skjønner da det godt (« vil du ha mer fordi du er sulten eller fordi du vil ha nugatti? Sulten: du får en skive med leverpostei»). Ha vanlig sunt pålegg, tilby grønnsaker når det bes om mer. Samme med middag og annet, bare porsjoner ut til alle. En liten skål is til dessert. Ikke isdunken på bordet, server maten. Anonymkode: f003c...41d 1
Kontorotta Skrevet 1. juli 2019 #18 Skrevet 1. juli 2019 Det kan være vanskelig å nekte henne å spise 6-7 brødskiver, om hun er sulten. Men dere kan styre det litt i forhold til hva slags pålegg dere setter frem. Mager ost, skinke og andre magre alternativer. Så har hun med å spise det som er på ordet. Når det gjelder middag, går det også an å regulere i forhold til mengden grønsaker og proteiner. Som alenemor ei gang i tiden, kunne ikke ungene forsyne seg med sju kjøttkaker og ei lita potet. Snop og mat mellom måltidene. Det er bare å gjemme unna kjeks og snop. Sett frem oppkutta grønnsaker og litt frukt. Når det gjelder lek og aktivitet, går det faktisk an å tvinge henne ut. Det kan hende dere må være ute sammen med henne, men det får dere heller være. Ikke legg opp til lange turer og direkte trim, men du verden hvor gøy det kan være med vannkrig. Da må man jo bevege seg litt. Ellers så kjenner jeg en forsterfamilie som har inne ei overvektig jente på 11 på avlastning. Det er her snakk om sterkt overvekt. All mat låses ned og hun har plikter hun må gjøre før hun får sin tilmålte skjermtid. De har også en veldig spesiell form for "straff" (godkjent av barnevernet), som gjør henne veldig oppmerksom på smugspising osv.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #19 Skrevet 1. juli 2019 Som tidligere overvektig unge, muligens på grunn av en slags omsorgssvikt så vil jeg advare mot å blande seg for mye inn i oppdragelsen av tantebarna. Bedre å ta det med moren i stedet. Min egen mor lot meg spise hva jeg ville, mens far og andre slektninger prøvde å slanke meg. Det endte med at jeg utviklet et enda verre mønster av overspising og at jeg ble tverr og vrang når folk i beste mening prøvde å hjelpe meg samtidig som min mor stod bak meg og støttet min rett til å spise meg halvt ihjel. Jeg skjønner jo at det må være ekkelt å stå på sidelinjen og se på at et barn skader seg selv, men for min egen del ble det alt forvirrende å bli dratt mellom voksne. Spesielt når man er for ung til å forstå konsekvensene av det selv. Ifølge min mor var jeg "født stor" og med stor beinbygning. Jeg så med andre ord ikke poenget i å prøve å begrense meg, jeg var jo bare sånn. Anonymkode: 0f891...f75 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #20 Skrevet 1. juli 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og skivene bør ikke ha favorittpålegget på, nugatti, honning, syltetøy. Ikke mer en én skive med det. Da kan mine tynne barn spise fem skiver de også, og det syns jeg er unødvendig, og de skjønner da det godt (« vil du ha mer fordi du er sulten eller fordi du vil ha nugatti? Sulten: du får en skive med leverpostei»). Ha vanlig sunt pålegg, tilby grønnsaker når det bes om mer. Leverpostei er det bare å ligge unna om vekta er problemet, det er veldig kaloririkt. 225kcal/100g eller deromkring. Til sammenligning har f.eks jordbærsyltetøy uten tilsatt sukker 53kcal/100g. Anonymkode: fe15f...d6f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå